Carrefour si Cora incep asaltul in retailul electro cu marci proprii si cataloage online cu sute de produse

Autori: Mihaela Popescu , Alexandru Anghel 15.03.2010

Pe o piata de 900 mil. euro, cu vanzari in scadere de pana la 50%, hipermarketurile vin cu produse mai ieftine decat ale retailerilor specializati si incearca sa-si majoreze cota de piata de la 30% cat este in prezent.



Doua dintre cele mai mari retele de hipermarketuri de pe piata, Carrefour si Cora, si-au intensificat ofensiva pe segmentul electrocasnicelor si electronicelor in plina criza, intr-o perioada cu scaderi de 40-50% la nivelul cererii pentru astfel de produse.

"Pe acest segment, hipermarketurile au o abordare pragmatica: listeaza in special produse-locomotiva, care tintesc marea masa a clientilor; mizeaza pe o gama restransa de produse, pe o segmentare foarte precisa si pe brandurile care sunt lider de piata pe categoriile respective", comenteaza Ionut Pascu, Senior Project Manager al Roland Berger Strategy Consultants.

Carrefour a lansat in urma cu cateva luni electrocasnicele marca proprie Carrefour Home, mai ieftine decat brandurile consacrate listate in hipermarketurile retelei franceze, in timp ce Cora si-a creat in acest an un catalog online dedicat promovarii electrocasnicelor si electronicelor listate in magazinele sale.

O strategie precauta ar fi fost dimi-nuarea spatiului dedicat acestor produse in favoarea alimentelor, insa retailerii au ales sa forteze ofensiva in retailul electro.

"Site-ul coradigital.ro este o completare a catalogului pe print al retelei si promoveaza aproximativ 500 de produse electronice si electrocasnice", au declarat reprezentantii Cora. In plus, cel mai nou hipermarket Cora, deschis la finele lunii februarie in mallul Sun Plaza din Capitala, are un format diferit de restul unitatilor din retea, electronicele si electrocasnicele fiind situate la mezanin alaturi de produsele de mobilier, pe un spatiu de vanzare de 2.000 de metri patrati. Magazinul are o suprafata totala de vanzare de 13.000 mp.

O treime din vanzari se realizeaza in magazinele generale

"In conditiile actuale din piata, cand nu exista o masa mare de clienti cu bugete importante pentru achizitia de bunuri de folosinta indelungata, magazinele de electronice si electrocasnice resimt si mai mult competitia din partea magazinelor generale", spune Ionut Pascu de la Roland Berger.

In hipermarketurile de peste 10.000 de metri patrati, precum Cora, Auchan sau Carrefour Baneasa, electronicele si electrocasnicele reprezinta in medie 10% din vanzarile totale pe unitate, potrivit datelor din piata. Astfel, un magazin Cora din Bucuresti, cu rulaje anuale estimate la 130-150 mil. euro, a realizat in 2009 vanzari de 6.000-10.000 de euro pe metru patrat la raionul de electronice si electrocasnice, potrivit estimarilor ZF.

In totalul pietei, de circa 900 mil. euro, retailerii specializati Altex, Domo, Flamingo si retelele regionale concentreaza circa 450 de milioane de euro. "Estimez ca hipermarketurile au crescut in volumul de vanzari ( in 2009 - n. red.), insa valoric nu au facut o cifra fenomenala, fiindca se orienteaza pe produsele cele mai ieftine", apreciaza Lorand Szarvadi, directorul general al Domo, a doua retea din retailul electro local, cu vanzari de 170 mil. euro anul trecut.

Datele centralizate de ZF arata ca hipermarketurile si magazinele cash & carry detin in prezent circa 30% din piata de retail electro, cu vanzari totale de 230 - 250 de milioane de euro pe acest segment la nivelul lui 2009. Cei mai mari jucatori sunt retelele de magazine specializate Altex si Domo. Hipermarketurile ar putea fi favorizate in acest an de tendinta de migrare a consumului catre segmentele inferioare de pret.

Segmentul superior de pret, in care intra mai ales produsele de ultima generatie, cu un grad mare de inovatie, a pierdut cel mai mult in criza pentru ca romanii si-au amanat achizitiile de produse de folosinta indelungata din cauza diminuarii veniturilor disponibile.

"Hipermarketurile si-au permis sa piarda in 2009 pentru a castiga cota de piata. Au subventionat produsele si au avut oferte foarte bune", afirma si Adrian Oltean, directorul general al Flamingo.

In ceea ce priveste suprafetele de retail, in 2009 retailerii specializati au redus cu mai mult de 25.000 mp spatiul magazinelor, prin inchideri, mutari sau redimensionari, in timp ce hipermarketurile extind departamentele dedicate masinilor de spalat, frigiderelor sau aparatelor electrocasnice.

Declinul in retailul electro, dublu fata de restul produselor nealimentare

Intensificarea ofensivei hipermarketurilor in retailul electro vine la finalul unui an cu scaderi de vanzari de 40-50% pe piata de profil.

"Anul trecut hipermarketurile au resimtit un declin de 40% la nivelul cererii de produse electronice si electrocasnice, de doua ori mai mare decat restul categoriilor de produse nealimentare listate intr-un astfel de magazin", a declarat Arnaud Dussaix, directorul de achizitii al Carrefour Romania, in cadrul unei prezentari sustinute in luna februarie.