Cum a afectat declinul pietei hoteliere si al restaurantelor afacerile unui furnizor roman de echipamente

Autor: Cristina Stoian 16.03.2010

DAAS Romania, unul dintre cei mai importanti furnizori de echipamente pentru hoteluri, restaurante, firme de catering, dar si pentru magazinele alimentare, a simtit anul trecut "o aterizare brusca cu picioarele pe pamant", ceea ce se traduce printr-o scadere cu 30% a afacerilor fata de anul anterior, dupa doi ani de cresteri de doua cifre.



Motivul? Cei mai multi clienti, oameni de afaceri care au deschis un restaurant sau o cafenea pana in 2008, au renuntat la business imediat ce s-au confruntat cu o contractie a consumului.

"Piata HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.) este o piata fragmentata. Exista jucatori de talie internationala, jucatori foarte puternici romani si o masa foarte larga de actori care au facut bani din diverse alte industrii, inclusiv in real estate, si care au decis sa isi deschida un restaurant pe care eventual sa il ofere cadou familiei. Acestia din urma au cazut primii, pentru ca nu aveau legaturi stranse cu aceasta piata", a declarat pentru ZF Daniel Mocanu, directorul general si actionar al DAAS Romania.

Mocanu, 42 de ani, a terminat Facultatea de Autovehicule Rutiere in 1992, iar un an mai tarziu a decis impreuna cu doi parteneri sa infiinteze firma Daas.

Ce afaceri au "cazut" primele

Faptul ca nu aveau un business consolidat sau planuri pe termen mediu si lung le-a fost fatal, mai ales ca nu au mai avut nici acces la finantare ca pana atunci.

"Cazand anumite piete din care isi scoteau initial banii, cum ar fi real estate-ul sau auto, au fost primii care au intrerupt activitatea, iar acest lucru s-a simtit inca din trimestrul al patrulea al lui 2008 si a culminat pe intreg parcursul lui 2009", spune Mocanu, care povesteste ca saptamanal se confrunta cu astfel de cazuri, una-doua firme de talie mica iesind din business.

DAAS Romania, cu o cota de piata de circa 15%, potrivit propriilor informatii, a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 14 mil. euro, in scadere cu 30% fata de anul precedent, cand compania a ajuns la 20 mil. euro.

Faptul ca 75% din cifra de afaceri au fost contractele derulate cu companii internationale, care au inca lichiditate si suport financiar de la compania-mama, a reprezentat insa un avantaj pentru companie.

Declinul a fost provocat, intr-o mai mica masura insa, de situatia celorlalti clienti, hoteluri de patru si cinci stele sau retelele de hipermarketuri. "Companiile multinationale si jucatorii romani puternici sunt in continuare pe piata, si-au consolidat businessul, dar si acestia au reactionat rapid intr-o maniera prudentiala. S-au dezvoltat cu foarte mare atentie la bugete, au restrans diverse activitati de service si mentenanta in primul rand, au facut achizitii numai acolo unde a fost cazul. Daca investitiile erau in stadiul ultim, aceste companii au deschis hotelurile sau restaurantele planificate, dar daca erau la inceput, foarte multi au pus proiectele pe hold, asteptand vremuri mai bune", explica Mocanu.

O piata de 40 de milioane de euro

Daas Romania activeaza pe o piata totala de 40 de milioane de euro avand in portofoliu clienti precum Radisson Blu, JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Novotel, Hard Rock Cafe, iar pe retail retelele Carrefour, Cora, Billa, Kaufland, Auchan sau Mega Image.

"Dupa o scadere de cel putin 30% anul trecut, evolutia pietei echipamentelor va avea un trend ascendent, mai ales datorita expansiunii retailului modern. In 2010, toata lumea gandeste altfel. Este un start bazat pe o temelie solida, nu se mai bugeteaza doar cresteri spectaculoase, fara o analiza sustinuta", crede directorul general al DAAS Romania.

Chiar daca situatia nu mai pare a fi la fel de pesimista ca in 2009, valoarea proiectelor este insa mai mica, clientii DAAS solicitand de multe ori plata esalonata pentru ca nu mai au acces la finantare.

Contracte mari cu Radisson si Real

Pe partea de HoReCa, segment care ii aduce furnizorului de echipamente circa 9 milioane de euro, cel mai mare contract castigat de DAAS a fost la licitatia pentru dotarea celor patru bucatarii ale hotelului Radisson Blu. Valoarea contractului s-a ridicat la 1,2 mil. euro.

"Ne-am axat in proportie de 70% pe partea de hoteluri de patru si cinci stele. Pe restaurante am colaborat cu Hard Rock Cafe, cu lantul de restaurante Spring Time, cu Pizza Hut si KFC si cu unitatile Thema."

Cel mai important contract, de peste 6 milioane de euro, a fost insa semnat cu grupul Real, pentru care a dotat 24 de bucatarii in decurs de patru ani.

Cei mai importanti competitori ai DAAS Romania sunt Fresco sau Bilancia.