Transporturile spun ca autostrada Nadlac - Sibiu va fi gata in 2013: Constructorii nu mai cred in promisiunile din infrastructura

Autor: Catalin Lupoaie 21.03.2010

Autostrada Nadlac-Constanta (750 km) ar putea fi gata la sfarsitul anului 2013, cu exceptia tronsonului Pitesti-Sibiu (116,6 km), avand in vedere ca pana la sfarsitul anului vor fi scoase la licitatie toate tronsoanele dintre Nadlac si Sibiu, spun reprezentantii Ministerului Transporturilor.

Autostrada Nadlac-Constanta face parte din Coridoul IV Paneuropean, cea mai importanta ruta care leaga Marea Neagra de Uniunea Europeana, dar care desi apare mereu in planurile Guvernului, este neglijata de autoritati de mai bine de 20 de ani. Pana in prezent, din cei 750 km care urmeaza sa treaca pe teritoriul Romaniei au fost finalizati doar 264 km, respectiv autostrada Pitesti-Cernavoda.

"Toate tronsoanele de pe coridorul IV, intre Nadlac si Sibiu, vor fi scoase la licitatie pana la sfarsitul anului, termenul de finalizare a constructiilor fiind de doi ani si jumatate - trei. Cel mai probabil pana in 2013 sectiunea Nadlac-Sibiu va fi gata, daca vom avea constructori seriosi, daca vor fi bani pentru exproprieri si bani de la buget pentru cofinantarea acestor tronsoane", afirma Adrian Ionescu, directorul diviziei de autostrazi din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

El spune ca tronsonul de autostrada Pitesti-Sibiu, care va fi realizat in parteneriat public-privat, ar putea fi scos la licitatie abia anul viitor, avand in vedere ca din cauza crizei financiare va fi destul de dificil de atras o finantare de 3-4 mld. euro. Viitorul autostrazii Pitesti-Sibiu depinde si de interesul pe care il vor arata bancile pentru finantarea tronsonului Comarnic-Brasov (55 km), al carui contract de constructie in valoare de 1,9 mld. euro, inclusiv TVA, a fost semnat anul acesta, iar consortiul franco-elen Vinci-Aktor trebuie sa inchida financiar proiectul pana la sfarsitul anului.

Coridorul IV este cofinantat cu bani de la Uniunea Europeana (fonduri ex-ISPA si fonduri structurale), precum si din bani de la banci europene precum Banca Europeana pentru Investitii (BEI) si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD).

"Intentiile Ministerului Transporturilor sunt laudabile, dar sunt nerealizabile. Autostrada Nadlac-Sibiu este o prioritate pentru Uniunea Europeana inca de acum 5-6 ani de zile, dar nu sunt bani pentru ea. Nu cred ca exista surse pentru finantarea acestei autostrazi, chiar daca sunt si imprumuturi si fonduri nerambursabile de la UE", afirma Alexandru Dobre, presedinte de onoare al Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).

Pe langa acestea, in prezent se afla in constructie autostrada Cernavoda-Constanta (51 km) si Timisoara-Arad (32 km), care urmeaza sa fie finalizate la jumatatea anului 2011.

290 km vor fi scosi la licitatie

CNADNR va scoate la licitatie pana la sfarsitul anului autostrazile Nadlac-Arad (38,9 km), Timisoara-Lugoj (35,6 km), Lugoj-Deva (99,5 km), Deva-Orastie (32,8 km) si Orastie-Sibiu (82 km). Prima licitatie, pentru varianta de ocolire Deva-Orastie, a fost deja anuntata la sfarsitul saptamanii trecute, fiind totodata si cel mai mare proiect scos la licitatie de Ministerul Transporturilor anul acesta, cu o valoare de 253,3 mil. euro.

Data limita pentru primirea ofertelor la Deva-Orastie este 19 mai, urmand ca deschiderea acestora sa aiba loc in aceeasi zi.