Cine ar putea prelua importurile Chrysler si Jeep, doua branduri simbol in SUA, salvate din faliment anul trecut

Autor: Bogdan Alecu 23.03.2010

Odata cu iesirea Mercedes-Benz Romania din importul marcilor care apartin grupului american Chrysler, o noua companie va intra in lupta pentru un business anual de peste 25 de milioane de euro, daca se iau in calcul vanzarile realizate anul trecut, plus businessul reprezentat de partea de aftersales.

Oficialii Mercedes-Benz au subliniat ca nicio decizie nu a fost luata cu privire la importuri si ca nu exista discutii pe plan local cu o alta companie care ar putea prelua marcile Chrysler, Jeep si Dodge.

Una dintre companiile care ar putea prelua importurile este AutoItalia, reprezentantul Fiat pe piata locala, in conditiile in care grupul american este acum controlat de italienii de la Fiat.

"Exista discutii cu Fiat in ceea ce priveste importurile Chrysler in Romania. Nu stim inca la ce concluzii se va ajunge deoarece aceste decizii privesc strategia grupului la nivel international", a spus Herbert Stein, presedintele AutoItalia.

Daca AutoItalia ar prelua si importurile marcilor grupului Chrysler, compania ar controla distributia a noua marci auto si una de motociclete, depasind Porsche Romania.

Vanzarile AutoItalia au inregistrat in 2009 o scadere de peste 50%, la un volum de putin peste 7.000 de masini. In acelasi timp, cifra de afaceri a companiei a scazut cu 40%, potrivit estimarilor ZF, la aproximativ 70 mil. euro. Astfel, daca vanzarile Chrysler, Dodge si Jeep s-ar mentine la acelasi nivel si in acest an, ar contribui cu o crestere de 30% a businessului AutoItalia pe piata locala.

In prezent reteaua Chrysler este alcatuita din 11 dealeri, ultimul fiind deschis de grupul BDT, care mai detine si doua centre Ford si unul Mazda si care este singurul showroom al grupului american care nu face parte dintr-un centru care detine si un showroom Mercedes-Benz.

Importurile oficiale ale Chrysler pe piata locala au fost demarate in 1996, fiind detinute de catre compania Primex Motors SRL, iar la finele anului 1999, dupa fuziunea dintre Daimler si Chrysler la nivel international acestea au fost preluate de compania Chrysler Jeep Import SRL, parte a Tiriac Holdings. Aceasta a fost inglobata in anul 2005 in businessul Autorom, importatorul Mercedes-Benz detinut pana in 2007 de Tiriac Holdings.

In 2009 Chrysler a inregistrat o scadere a vanzarilor de 13% in Romania, la 113 masini, cel mai bine vandut fiind Sebring, modelul de clasa medie, Dodge a inregistrat un declin de 24%, la 234 de unitati, iar Jeep a scazut cu 54%, la 173 de masini de teren. In afara de Jeep, celelalte doua marci au inregistrat o scadere sub cea a pietei, care anul trecut s-a prabusit cu peste 50%, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Grupul american Chrysler este controlat in prezent de italienii de la Fiat, care au cumparat 20% din actiunile Chrysler dupa ce compania a intrat sub protectia legii falimentului in prima parte a anului trecut.