Reducerea deficitului bugetar, principala provocare pentru Romania in drumul spre euro

Autor: Claudia Medrega 24.03.2010

Reluarea procesului de crestere economica in acest an va crea conditiile pentru accelerarea consolidarii fiscale, potrivit programul de convergenta actualizat, care prezinta strategia pentru iesirea din procedura de deficit excesiv si reducerea deficitului bugetar sub 3% din PIB pana in anul 2012.



"Pe termen lung, Guvernul isi propune sa continue eforturile de consolidare fiscala pentru atingerea unui buget echilibrat pe durata ciclului economic, implicand o marja de siguranta suficienta pentru a evita depasirea nivelului de 3% din PIB in conditiile reaparitiei unei posibile incetiniri a ritmului de crestere economica", se spune in programul de convergenta pentru perioada 2009-2012.

Guvernul este decis sa continue pana in 2013 masurile de austeritate initiate in 2009, dand asigurari ca va asigura in acelasi timp protectia sociala a categoriilor defavorizate.

Provocarea majora intr-o perioada in care economia romaneasca este in recesiune o reprezinta aplicarea unor masuri de reforma urgente cu caracter de austeritate, incluzand diminuarea cheltuielilor de personal prin inghetarea salariilor si reducerea sporurilor.

Tintele ferme asumate de catre Guvern conduc la reducerea deficitului bugetar cu 1,7 puncte procentuale din PIB in 2010, 1,9 - in 2011 si 1,4 - in 2012, reprezentand cumulat o ajustare de cinci puncte procentuale in perioada 2009-2012.

Reducerea cheltuielilor de personal cu 1,7 puncte procentuale din PIB in aceasta perioada are la baza restructurarea salarizarii in sistemul public si economii din implementarea Legii salarizarii unitare prin care a fost stabilit obiectivul de readucere a cheltuielilor de personal la 7% din PIB in anul 2015.

Guvernul estimeaza ca rationalizarea cheltuielilor materiale in linie cu implementarea normativelor de cost in administratia publica va genera economii in valoare de 1,1 puncte procentuale din PIB.

Proiectia bugetara a Guvernului pe 2010-2012 este una prudenta si nu ia in calcul imbunatatirea gradului de colectare a impozitelor pe termen mediu in contextul unui mediu economic dificil, astfel ca veniturile bugetare nu vor ajunge nici in urmatorii ani, calculate in metodologia UE, la 32% din PIB.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala va lua, pentru anul 2010, masuri "de stimulare a conformarii voluntare", de combatere a evaziunii fiscale si de crestere a eficientei colectarii veniturilor la buget, insa Guvernul admite ca nu ia in calcul nici pe termen mediu imbunatatirea colectarii.

Pentru acest an, Guvernul mizeaza, conform documentului, ca va colecta venituri suplimentare in principal din reevaluarea taxelor de proprietate, cresterea accizelor, introducerea taxei pe cifra de afaceri a distribuitorilor de medicamente, rambursarea obligatiunilor Rompetrol.

Cum va evolua economia

Executivul avertizeaza ca este posibil ca in primele doua trimestre din acest an cresterile reale ale produsului intern brut sa fie negative, iar cresterea somajului in prima parte a anului sa reduca veniturile disponibile.

Totusi, se estimeaza iesirea din intervalul negativ si trecerea la o crestere moderata a produsului intern brut in termeni reali, respectiv cu 1,3% fata de 2009.

"In pofida riscurilor mai reduse ca trendul activitatii economice sa fie inferior celui anticipat in scenariul de baza este necesar sa fim pregatiti pentru o evolutie mai conservatoare a finantelor publice, in conditiile in care recuperarea mai rapida nu se materializeaza", se precizeaza in raportul de convergenta.

Cresterea economica prognozata pentru perioada 2009-2012 este sub cea a PIB potential, avand in vedere mix-ul politicilor macroeconomice prognozate si riscurile care se pot manifesta atat pe plan intern, cat si extern, urmand sa tinda catre nivelul de echilibru pe termen mediu odata cu relansarea contextului international si reducerea dezechilibrelor interne.

Reluarea procesului de crestere economica in anul 2010 creeaza conditiile pentru accelerarea consolidarii fiscale.

Cheltuielile guvernamentale se vor restructura pentru a favoriza investitiile publice si a defavoriza cheltuielile de personal in conditiile ajustarii deficitului bugetar.

Politica monetara prudenta si stabilitate a cursului

Politica monetara isi va pastra in perioada urmatoare caracterul prudent, urmand ca ritmul si dimensiunea viitoarelor ajustari ale ratelor dobanzii de politica monetara sa fie corelate cu evolutia inflatiei.

O contributie semnificativa in temperarea presiunilor inflationiste poate veni din evolutia cursului de schimb leu/euro, in special daca tendinta de apreciere manifestata la inceputul anului 2010 se va mentine, potrivit programului de convergenta.

Corectiile majore ale dezechilibrelor macroeconomice realizate in 2009, in special la nivelul deficitului de cont curent al balantei de plati, creeaza premisele unei relative stabilizari a cursului de schimb fata de principalele valute.

"Scaderea treptata a volatilitatii cursului de schimb al leului si cresterea ulterioara a stabilitatii acestuia vor avea ca suport, pe de o parte, restrangerea sau epuizarea efectelor adverse ale crizei financiare si economice globale; pe de alta parte, acestea vor fi sustinute de insanatosirea fundamentelor economiei nationale, inclusiv ca efect al implementarii mix-ului de politici economice convenite cu UE, FMI si alte institutii internationale, si de continuarea procesului de convergenta, de natura sa stabilizeze anticipatiile privind evolutia cursului."

In plus, probabila mentinere a diferentialului semnificativ de productivitate si potentiala revigorare pe termen mediu a investitiilor straine directe vor crea conditiile reluarii trendului de apreciere a monedei nationale in raport cu euro - ajustare benefica din perspectiva convergentei reale si nominale a economiei romanesti.

"BNR va actiona proactiv in scopul ancorarii solide a anticipatiilor inflationiste si al asigurarii sustenabilitatii dezinflatiei in ritmul presupus de atingerea tintelor de inflatie pe termen mediu, precum si pentru crearea conditiilor necesare revigorarii sustenabile a activitatii de creditare si implicit relansarii durabile a activitatii economice", se mentioneaza in program.

Insa, o asemenea configurare a politicii monetare este strict conditionata de mentinerea mix-ului de politici macroeconomice si a reformelor structurale pe coordonatele convenite in cadrul aranjamentului multilateral de finantare externa incheiat cu Uniunea Europeana, FMI si alte institutii financiare internationale.

BNR a optat pentru o ajustare graduala a conditiilor monetare reale, menita sa mentina caracterul prudent al politicii monetare. Consolidarea dezinflatiei in ritmul impus de atingerea tintelor anuale de inflatie continua sa reprezinte o provocare pentru politica monetara.

Mentinerea unei abordari prudente in privinta pasului de reducere a tintei de inflatie pentru 2011 a fost justificata de riscurile si incertitudinile legate de magnitudinea efectelor inflationiste directe ce vor continua sa fie exercitate de factori aflati in afara sferei de influenta a bancii centrale, cum ar fi evolutia preturilor administrate.

In perioada 2011-2012, temperarea impactului majorarii de accize, promovarea unei politici salariale prudente si continuarea reformelor structurale vor mentine procesul de dezinflatie pe o traiectorie sustenabila. Astfel, rata inflatiei urmeaza sa scada pana la nivelul de 2,6% in anul 2012.

Programul de convergenta este revizuit in fiecare an si transmis Comisiei Europene dupa aprobarea de catre Guvern.