Zece investitori care au scos doua miliarde de euro din imobiliare

Autor: Cristi Moga 24.03.2010

Timpul i-a dat dreptate lui Siminel Andrei, seful NCH, care a vandut imobiliare de 400 mil. euro in perioada 2006-2008.



Principalul castigator al boom-ului din imobiliare poate fi considerat fondul american de investitii NCH, administrat la Bucuresti de Siminel Andrei, care a obtinut aproape 400 de milioane de euro din vanzarea unor proprietati cumparate la pret de dumping si vandute in plin elan imobiliar.

Reteaua de centre comerciale Winmarkt, participatia de la Cotroceni Park si terenurile uzinelor Tricodava, Electroaparataj si Electrotehnica, cumparate la pret de lichidare, i-au adus un exit extrem de profitabil din real estate.

Pe lista companiilor care au reusit de asemenea sa vanda pe piata locala proprietati de peste 100 mil. euro se mai numara cel putin alte noua grupuri imobiliare, printre care GTC, BelRom, Avrig 35, care au insa in continuare o expunere mare pe piata, pe proiecte care ar putea in aceasta perioada sa traga in jos profitabilitatea generala a operatiunilor din real estate.

In afara fondurilor si companiilor de dezvoltare imobiliara, proprietati de peste 100 de milioane de euro au vandut si antreprenori romani, printre care omul de afaceri Ion Radulea si familia Tanasoiu, care si-au scos banii din primele proiecte de birouri dezvoltate - Sema Parc (pe malul Dambovitei, vizavi de complexul Regie) si S-Park (in spatele Casei Presei Libere).

Dupa NCH insa, cea de-a doua companie in functie de exit-urile imobiliare realizate este Avrig 35, administrata de Alexander Hergan, care a reusit sa vanda proiecte cu o valoare cumulata de circa 337 mil. euro.

Tot in jurul acestei valori s-ar putea situa si dezvoltatorii proiectului UpGround din Bucuresti (Ioannis Papalekas si alti investitori) la finalul tranzactiei cu Deutsche Bank, a carei incheiere este programata pentru cea de-a doua jumatate a acestui an, odata cu finalizarea a doua blocuri de locuinte. Papalekas a mai fost implicat si in proiectele City Mall si PGV Tower, din care a reusit de asemenea exit-uri notabile.

Apoi, bariera de 200 de milioane de euro a mai fost trecuta de doi dezvoltatori de centre comerciale: belgienii de la BelRom, care au vandut trei parcuri de retail (in Sibiu, Targu-Mures si Braila) pentru 238 de milioane de euro si grupul maghiar TriGranit, care a incasat dintr-un foc 210 mil. euro din vanzarea proiectului Polus Center din Cluj, catre Immoeast.

TriGranit ar putea ajunge in acest an la exit-uri de aproape 400 mil. euro pe piata locala, cu conditia sa finalizeze proiectul Polus Center din Constanta, care ar trebui preluat tot de Immoeast pentru o suma vehiculata initial la 185 mil. euro.

Cel mai performant vanzator de proiecte de birouri din Piata Victoriei, Bucuresti, este insa dezvoltatorul GTC, care a incasat aproape 150 mil. euro pe proiectele Europe House (sediul Orange) si America House (pentru o buna perioada cea mai mare tranzactie cu o cladire de birouri).

Un alt investitor, mai putin vizibil in aceasta perioada, care a reusit insa sa vanda proprietati de peste 100 mil. euro in Romania este israelianul Moshe Turgeman, cel care conduce grupul Euromall, si a reusit sa vanda intr-o faza incipienta proiectul City Mall din Bucuresti (pentru circa 20 mil. euro), iar mai apoi Euromall Pitesti pentru aproape 90 mil. euro. Acum firma pe care o conduce mai are in derulare un proiect Euromall in Galati, al carui viitor pe termen scurt este destul de incert.

Cu alte cuvinte, investitorii inspirati sau poate doar norocosi au reusit sa faca bani din imobiliare. Cine va mai fi insa aici sa prinda un al doilea ciclu de dezvoltare al pietei?