Ion Lazar vede o crestere a businessului la peste 70 mil. euro: „Ar trebui ca din primavara sa se vada o curba ascendenta in transporturi”

Autor: Alexandru Anghel 24.03.2010

Ion Lazar, proprietarul companiei International Lazar, unul dintre primii cinci transportatori locali, estimeaza ca afacerile grupului pe care il detine vor urca in acest an cu pana la 10%, la 70-72 de milioane de euro.



In 2009 grupul Lazar si-a redus vanzarile de la aproximativ 85 de milioane de euro cu un an inainte la 65 de milioane de euro, intrucat jointventure-ul Hoedlmayer Lazar si compania Mecanpetrol au avut un volum de business mai mic.

"La Hoedlmayer Lazar este simplu: am avut comenzi bune de la Dacia pentru export, dar inapoi camioanele s-au intors si goale pentru ca nu au mai avut ce automobile sa aduca in tara. La Mecanpetrol s-au redus comenzile din sectorul constructiilor", a spus Ion Lazar.

Vanzarile de automobile pe piata locala s-au redus in 2009 cu 55%, la 130.000 de unitati, ceea ce a adus si o reducere a businessului transportatorilor angajati in operatiunile de aprovizionare.

Mecanpetrol Gaesti, companie din grupul Lazar, este specializata in constructii si reparatii de utilaj petrolier, productia de constructii metalice si piese de schimb, instalatii si accesorii pentru industria extractiva de petrol si gaze.

Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantii grupului, in 2009 businessul Hoedlmayer Lazar, specializata in transportul de autovehicule, s-a redus de la 25 la 18 milioane de euro in timp ce afacerile International Lazar, principala companie a grupului, au scazut cu mai putin de 20%, la 30 de milioane de euro.

Sperante pentru o crestere de pana la 10%

"Dupa cum au demarat activitatile in primele trei luni cred ca in acest an depasim rezultatul din 2009 si ne indreptam, la nivelul intregului grup, spre 70-72 de milioane de euro", a spus Lazar.

In cursul anului trecut sectorul transportului rutier la nivel national a fost afectat de o reducere a volumelor transportate si de o presiune asupra pretului, care s-a mentinut pana la inceputul lui 2010.

Potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR) si celor mai mari jucatori din piata presiunea pe pret a fost realizata prin introducerea in piata a unor tarife de dumping, nesustenabile pe termen lung, de catre jucatorii de marime mica care au cautat sa atraga comenzi pentru a isi putea sustine in continuare businessul. "Ar trebui acum sa se vada o curba ascendenta in piata transporturilor din primavara, pentru ca au disparut multe masini din piata", a spus Lazar. El s-a referit in principal la companiile de transport care au oprit activitatea si la autotractoarele care au reintrat in posesia firmelor de leasing pentru ca utilizatorii lor nu au mai putut plati ratele aferente.

Potrivit unei analize anterioare a ZF, in piata locala firmele de leasing au reposedat mai mult de 3.000 de autocamioane in 2009. O parte din acestea au fost revandute in Romania.

"Chiar si noi am cumparat anul trecut 10-15 autotractoare, dar multe dintre ele au fost vandute de firmele de leasing in Orientul Mijlociu. A trebuit sa le vanda undeva", a spus Lazar.

Grupul Lazar are o flota de aproximativ 600 de camioane din care 350 de cupluri tractoare revin companiei International Lazar, circa 100 de unitati companiei Hoedlmayer Lazar, iar restul sunt distribuite celorlalte companii.

Al treilea transportator din Europa

Compania Lazar International a fost desemnata anul trecut al treilea transportator din Europa, dupa Trade Team din Marea Britanie si Van Dievel din Belgia, intr-o competitie care a reunit 1.200 de companii de transport. Unul dintre cele mai importante proiecte derulate de compania din Pitesti cu Dacia a fost crearea unei noi rute, pentru Maroc, unde Lazar transporta componente Dacia pentru fabrica care asambleaza modele Logan.

"Am avut dificultati in Maroc. Pe langa grija suplimentara pentru camioane, pentru ca se mai urca imigranti pentru a traversa Gibraltarul, trebuie sa respectam si livrarea rapida. In maxim zece zile camionul ajunge din Romania in Maroc", a declarat Lazar.

El a adaugat ca pana in prezent s-a realizat un conctact si cu reprezentantii Ford, companie care produce deja modelul Ford Transit Connect la Craiova, dar nu s-a semnat inca niciun contract pentru transport precum cel care se afla in derulare, pana in 2013, cu Automobile Dacia. "Cu Dacia lucram foarte bine, dar apar si situatii neprevazute. De exemplu, luna trecuta a fost blocata Coasta de Azur, din cauza zapezilor. Tirurile erau incarcate cu cutii de viteze care trebuia sa ajunga la fabrica pentru Duster. Era o problema daca se oprea banda de asamblare. Am gasit solutii, am trimis acolo 3 SUV-uri cu soferi care au preluat transportul si am ales alte rute", a adaugat Lazar.

Rutele transportatorului ajung pe langa Maroc si in Turcia, Iran sau Moscova, iar in portofoliu intra pe plan local cei trei producatori de anvelope Michelin, Pirelli si Continental si companii precum P&G, Saint Gobain si distribuitorul de bunuri de larg consum Elgeka Ferfelis.

Pentru Pirelli Lazar realizeaza activitati logistice si de organizare a livrarilor, pentru Michelin transport intern si international, iar pentru Continental livreaza anvelope de la Timisoara in Polonia si la uzina Automobile Dacia.