Pasii pe care-i fac IKEA, Lidl sau H&M arata ca gigantii stau cu ochii pe retail, spune seful DTZ Echinox

Autor: Cristi Moga 24.03.2010

Faptul ca trei dintre cei mai mari retaileri din lume, cu afaceri anuale cumulate de circa 80 de miliarde de euro, isi intensifica in aceasta perioada interesul pentru Romania reprezinta un semnal pozitiv pentru piata de profil.



Suedezii de la IKEA au intrat direct, cumparand operatiunile si magazinul de mobilier din Baneasa de la Gabriel Popoviciu, nemtii de la Lidl au platit recent peste 200 de milioane de euro pentru reateaua de supermarketuri Plus, in timp ce alt grup suedez, retailerul de imbracaminte H&M, tatoneaza puternic piata locala, fiind la un pas de a semna contractele pentru deschiderea primelor magazine in Bucuresti.

Toate aceste semnale, venite intr-o perioada in care atat retailerii, cat si proprietarii de spatii comerciale se plang de scaderea vanzarilor, arata potentialul de revenire a pietei, odata cu inversarea trendului general al economiei si revenirea increderii consumatorilor, crede Mihnea Serbanescu, actionarul majoritar si general manager al firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

"Retailul are potential frumos. Uitati-va la la ce a facut IKEA, la achizitia Lidl, care arata o incredere masiva in potentialul pietei. In acelasi timp, retailerii de fashion, H&M, care intre Bulgaria si Romania a considerat ca piata locala este mai atractiva si poate deschide aici primele magazine", a declarat Serbanescu intr-un interviu pentru ZF.

Afaceri la preturi mai bune

Piata se confrunta in schimb cu probleme serioase la ora actuala, dar tocmai aceste dificultati o fac mai atractiva in ochii marilor retaileri europeni, care pot incheia acum afaceri la preturi mai bune.

"Problema este ca in retail proiectele sunt mari si nu sunt lichiditati pentru aceste dezvoltari. In plus, in prezent retailerii locali fac diferenta intr-un mall, iar acestia sunt inca speriati - nu au iesit din criza. Vor iesi poate la sfarsitul anului sau poate in 2011, dar acum la provincie nici nu se mai uita. Unii nu se mai uita pentru magazine noi nici macar in Bucuresti", spune seful DTZ.

In acest context, dezvoltarea unor noi proiecte de retail in acest an este putin probabila. De la inceputul anului doar doi dezvoltatori si-au anuntat intentia de a incepe constructia unor proiecte in Titan (Bucuresti) si in Brasov, la Tractorul.

Dar nici in birouri situatia nu este cu mult mai buna. "Cred ca take-up-ul actual (cererea din partea companiilor - n.r.) este balansat cu oferta din piata. Dezvoltarile noi sunt stopate pentru a se acoperi suprafata neocupata. Cand gradul de neocupare va scadea, chiriile vor incepe din nou sa creasca, iar bancile ar putea finanta din nou proiecte de birouri. Acest lucru nu cred insa ca se va intampla peste noapte", a mai spus Serbanescu.

In schimb, consultantul se asteapta in acest an la o crestere a numarului de tranzactii pana la aproximativ 500 de milioane de euro, dupa ce anul trecut compania pe care o conduce a fost implicata in singura vanzare a unui centru comercial de pe piata locala - European Retail Park din Braila.

Viziune schimbata cu 180 de grade

"Cand a cazut piata imobiliara in 2008, viziunea cumparatorilor s-a modificat cu 180 de grade. S-a schimbat perceptia asupra preturilor, iar companiile au intrat intr-o disperare de a nu face pasi gresiti. Clienti care dispuneau de cash au existat tot timpul, dar si-au fixat preturile foarte jos. Acum, atat investitorii deja prezenti, cat si fondurile noi incep sa inteleaga ca nu pot face afaceri bune la yield-uri de peste 10%, cum sperau, in timp ce unii vanzatori isi dau seama ca este util sa lichideze anumite proprietati pentru a face rost de lichiditati", apreciaza Serbanescu.

Consultantul spune insa ca doar produsele bune, cu un grad de ocupare ridicat isi vor gasi cumparatori, la preturi calculate tinand cont de randamente de 8-9% in euro pe an pentru cumparatori, in conditiile in care "costul constructiei devine irelevant in aceasta perioada. Important este ce venituri aduce acea proprietate".

DTZ Echinox este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de consultanta imobiliara, domeniu in care firmele au resimtit puternic anul trecut blocajul din real estate, ceea ce s-a reflectat in cifra de afaceri. Veniturile DTZ au scazut de la 5,6 mil. euro la mai putin de 3 mil. euro anul trecut, dar pentru acest an este asteptata o revenire a trendului pozitiv.

"Avem o firma care acopera acum toate segmentele pietei, inclusiv rezidential, evaluari si property management, iar piata apreciaza acum acest gen de firma, dupa ce a trecut vremea brokerajului heirupist. Criza si disparitia deal-urilor speculative au adus toti jucatorii la un nivel comparabil. Anul trecut am incasat aproape trei milioane de euro, iar pentru acest an ne propunem venituri de 3-3,5 milioane de euro", spune Serbanescu, directorul unei firme cu aproape 60 de angajati, incluzand echipele din Suceava, Sibiu si Brasov, unde firma are in administrare centre comerciale.

Ce spune Mihnea Serbanescu despre:

Cine se bate pe o piata de 30 mil. euro

Principalii competitori ai DTZ Echinox de pe piata consultantei imobiliare sunt, in general, firmele internationale, precum Colliers, CB Richard Ellis, Cushman & Wakefield sau Jones Lang LaSalle, dar si o serie de jucatori locali, care vin puternic din spate.