Tranzactia Delaco-Bongrain: francezii au cumparat doua marci aflate in top cinci pe o piata de 200 mil. euro

Autor: Diana Tudor Stoica 25.03.2010

Gigantul francez Bongrain, cu afaceri de 3,5 mld. euro, a preluat pachetul majoritar de actiuni al importatorului Delaco si odata cu aceasta tranzactie si-a trecut in portofoliu doua dintre cele mai vandute cinci marci de cascaval de pe piata locala, estimata intre 180 si 240 de milioane de euro.

Informatia privind participatia preluata de francezi - pachet majoritar - a fost facuta publica ieri de catre casa de avocatura Biris Goran, care a asistat grupul Bongrain, la o zi dupa ce compania romaneasca a comunicat tranzactia, fara a da detalii legate de suma incasata sau de participatia cedata de actionari.

Potrivit datelor furnizate de compania de cercetare a pietei MEMRB, Delaco este prezent in topul celor mai mari producatori de cascaval cu doua branduri, Delaco si Del.

"Piata de cascaval a scazut cu 9% in perioada decembrie/ianuarie 2010 comparativ cu decembrie/ianuarie 2009, in timp ce piata de branza in general a inregistrat o scadere de 14%. Astfel, cascavalul isi consolideaza pozitia de cel mai important segment cu o cota de piata in volum de 42% in ultima perioada monitorizata, in crestere cu doua puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Marius Caluian, directorul general al companiei MEMRB.

Cel mai mare producator de cascaval local este filiala locala a producatorului german Hochland, care in urma cu doi ani avea afaceri de 58,8 milioane de euro. Potrivit studiilor MEMRB, care acopera piata de cascaval in 2009, Hochland Romania a fost urmata in topul celor mai vandute branduri de Delaco, companie brasoveana cu activitati in importul si distributia de branzeturi in al carei actionariat a intrat recent producatorul francez de branzeturi Bongrain.

Distribuitorul brasovean, care anul trecut a rulat afaceri de peste 50 mil. euro, este prezent cu doua dintre marcile companiei, Delaco si Del, in topul celor mai vandute branduri locale de cascaval, respectiv pe doi si pe cinci, potrivit datelor MEMRB.

In plus, conform informatiilor ZF de la cei mai mari jucatori din industrie, Delaco detine o cota de piata intre 15 si 25% pe piata de cascaval, acesta fiind cel mai vandut produs din gama branzeturilor. In conditiile in care piata de cascaval a fost anul trecut intre 180 si 240 mil. euro si de peste 30.000 de tone, inseamna ca Delaco a vandut intre 7.000 si 8.000 de tone de cascaval, vanzari care i-au adus venituri cuprinse intre 30 si 40 mil. euro, potrivit estimarilor ZF.

Delaco vinde insa si iaurturile producatorului german Zott, respectiv brandul Jogobella care aduce companiei in jur de 10 mil. euro, potrivit celor mai recente date disponibile.

Reprezentantii Delaco nu au oferit date legate de cota de piata pana la inchiderea editiei.

"Personal, pentru anul acesta nu estimez o crestere a pietei lactatelor, ci mai degraba o stagnare. Desigur, in functie de fiecare categorie, vor exista cresteri sau scaderi usoare", a declarat Raul Ciurtin, presedintele producatorului de lactate Albalact, care produce si cascaval sub brandul Raraul.

Ciurtin a adaugat ca nu vede pentru anul acesta realizarea de noi tranzctii pe segmentul de cascavaluri si branzeturi. "Piata de cascaval este una dintre cele mai neconsolidate segmente ale industriei lactatelor. In conditiile in care pe majoritatea pietelor exista trei-cinci jucatori, in cascaval mai mult de jumatate sunt producatori mici cu distributie locala", a explicat el.

Declaratiile sale sunt sustinute de statistici. In afara de primii doi jucatori ai pietei, Hochland si Delaco, care realizeaza afaceri de peste 50 mil. euro in special din vanzarea de branzeturi, afacerile jucatorilor din top cinci care ii urmeaza, Gordon Prod si Lacto Solomonescu, nu depasesc zece milioane de euro. Niciunul dintre producatorii prezenti in topul alcatuit de MEMRB nu comercializeaza exclusiv cascaval, acestia avand in portofoliu fie alte branzeturi, fie produse din segmentul de lactate proaspete (lapte, iaurt, smantana etc.).