Cum au reactionat proprietarii primelor malluri din Bucuresti la deschiderea Cotroceni Park si Sun Plaza

Autor: Cristi Moga 26.03.2010

Firma Anchor Grup, care a dezvoltat primele doua malluri din Bucuresti - Bucuresti Mall in 1999 si Plaza Romania in 2004 -, a incasat 43 mil. euro din exploatarea celor doua proiecte in 2009, in crestere cu 7% fata de anul precedent, in ciuda faptului ca vanzarile retailerilor au scazut, iar competitia s-a intetit puternic pe piata mallurilor din Capitala.



"Am incasat anul trecut 42,8 milioane de euro din centrele comerciale, reprezentand atat chirii, cat si alte venituri din exploatare. Cresterea a venit atat din deschiderea aripii noi de la Plaza Romania (februarie 2009 - n. red.), cat si din faptul ca strategia noastra este de a creste contractele de inchiriere gradual, in fiecare an. In plus, o parte dintre contracte au expirat si in unele cazuri am obtinut chirii chiar mai bune", a declarat pentru ZF Ibrahim Paksoy, directorul general al Anchor Grup, firma care detine cele doua centre comerciale cu o suprafata inchiriabila cumulata de aproape 85.000 de metri patrati.

Spre comparatie, omul de afaceri Iulian Dascalu a incasat anul trecut 39,9 mil. euro din inchirierea celor patru proiecte Iulius Mall (Iasi, Suceava, Cluj si Timisoara), in timp ce proprietarii Cotroceni Park spera sa incaseze 30 de milioane de euro anual din inchirierea celui mai scump mall din Romania.

Seful Anchor Grup admite insa ca anul trecut numarul de vizitatori a scazut in cele doua malluri, acelasi lucru intamplandu-se si cu vanzarile retailerilor, dar spune ca intre timp situatia s-a stabilizat.

"Anul 2009 nu a fost foarte bun din punctul de vedere al rezultatelor inregistrate de retaileri, dar vanzarile s-au stabilizat. Avem si noi cazuri in care percepem procent din vanzari si aici am fost afectati usor", a mai spus Paksoy.

Daca pentru o buna perioada Anchor Grup s-a aflat intr-o situatie de monopol pe piata mallurilor din Bucuresti, in ultimii ani competitia s-a intetit, cu atat mai mult in ultimele sase luni cand au fost inaugurate cele mai mari proiecte comerciale din Bucuresti si din tara - Cotroceni Park si Sun Plaza.

Cum a primit Paksoy competitia?

"Sunt doua malluri de generatie noua, care pot acum sa invete si din experientele altor dezvoltatori. Este bine ca retailerii au acum la dispozitie mai mult spatiu pentru extindere. Pentru marile grupuri era dificil sa se extinda cand numarul mallurilor era mic, iar spatiile stradale adecvate sunt putine", apreciaza Paksoy.

Referitor la masurile luate pentru pastrarea unui trafic ridicat in cele doua malluri, Paksoy spune ca extensiile si renovarile realizate fac parte din procesul de imbunatatire a conditiilor de shopping, care mai cuprinde si imbunatatirea mixului de chiriasi, campaniile si programele de fidelizare.

"Printre chiriasii noi din ultimul an as putea spune Cortefield, Lacoste sau Jack & Jones in Plaza Romania si Zara in Bucuresti Mall. Bucuresti Mall este inchiriat aproape integral, in timp ce la Plaza Romania avem mai multe spatii libere", a mai spus Paksoy.

Plaza Romania se lupta pentru clienti cu proiectul Cotroceni Park, situat pe acelasi bulevard din Bucuresti, la o distanta de circa un kilometru, in timp ce proiectul Sun Plaza isi propune sa atraga vizitatori inclusiv din randul persoanelor care obisnuiau sa mearga in Bucuresti Mall.

Birouri si apartamente, pe langa malluri

Proprietarul celor doua centre comerciale a atacat si alte segmente ale pietei imobiliare, construind un ansamblu rezidential cu 500 de apartamente situate pe calea Dudesti, precum si o cladire de birouri in apropierea Plaza Romania, un al doilea imobil avand structura ridicata, dar procesul de constructie blocat de mai bine de un an. "In aceasta vara vom continua investitia in cladirea de birouri Anchor Plaza Metropol (situata pe bulevardul Timisoara - n. red.). Cladirea este in piata si observam ca inchirierile incep sa se miste. Vara trecuta ne-am oprit si din cauza faptului ca lucram la InCity", spune Paksoy.

Ansamblul rezidential a fost intre timp terminat, dar doar o treime dintre apartamente au fost preluate de cumparatori.

"Traiesc si eu in InCity, din luna august. Per total, in 140 de apartamente se locuieste, iar din luna martie am deschis si centrul World Class. Am si inchiriat o parte din apartamente datorita facilitatilor din complex", spune Paksoy, fara a preciza insa numarul apartamentelor nevandute. Cea mai ieftina locuinta din complex este un studio de 63 mp care costa circa 100.000 de euro plus TVA.

Caderea pietei imobiliare i-a afectat insa pe toti dezvoltatorii imobiliari, iar Anchor Grup nu a facut exceptie. Despre un eventual reviriment al pietei executivii se feresc sa vorbeasca, dar cu totii spera ca ce a fost mai greu a trecut.

"Daca as sti cand reincepe cresterea in piata imobiliara, probabil in cativa ani as deveni miliardar. Pot spune in schimb ca de acum situatia ar trebui sa se imbunatateasca, atata timp cat nu apar alte probleme."