UPC isi apara locul doi pe piata TV cu preturi mai mici decat RCS&RDS si Romtelecom

Autor: Adrian Seceleanu 25.03.2010

UPC Romania, companie detinuta de un gigant american, a dus pretul pentru cel mai ieftin pachet de cablu TV analogic la 15 lei si ofera gratuit telefonia fixa pentru anumite pachete de servicii - in cadrul celei mai agresive oferte comerciale din istorie.



UPC, numarul doi pe piata locala de servicii TV, a redus agresiv preturile pentru serviciile sale de cablu TV (CATV) si pachetele de servicii care includ internet si a ajuns sa ofere gratuit, in anumite conditii, telefonia fixa - ca parte a unei actiuni ce pare a avea drept scop strategic blocarea cresterii Romtelecom si atacarea RCS&RDS.

Compania controlata de grupul american Liberty Global a redus tariful pentru cablul analogic TV de la 20 de lei la 15 lei - mutarea avand cel mai probabil in vizor orasele mici, puternic afectate de recesiune, unde pretul este cel mai important criteriu in selectarea operatorului TV. La aceasta valoare, de 15 lei, UPC are cel mai mic tarif de pe piata pentru cablul analogic TV prin com paratie cu rivalii de la RCS&RDS si chiar NextGen - compania de cablu a Romtelecom.

Cel mai ieftin pachet de cablu analogic TV de la RCS&RDS costa 20 de lei pe luna, in timp ce NextGen, compania de cablu a Romtelecom, cere 16 lei pe luna.

UPC a mai lansat si pachete de oferte care includ cablul analogic, respectiv: cablu TV si telefonie fixa la 15 lei pe luna (TVA inclusa) in primul an si 25 de lei pe luna in al doilea an de contract. Un alt pachet, care include si acces la net la viteze de 2 Mbps costa 37 de lei pe luna.

Compania a lansat si mai multe oferte care includ servicii de cablu TV digital, cu tarife intre 35 si 51 de lei, care sunt mai mici fata de oferta anterioara a UPC. Spre exemplu, un client care semneaza acum un contract pe doi ani cu UPC pentru un pachet care include cablu digital cu 103 posturi TV, net la 12 Mbps si telefonie fixa cu apeluri nelimitate in alte retele fixe in afara orelor de varf va plati 51 de lei pe luna, fata de 70 de lei in urma cu doar cateva zile. Toate tarifele mentionate nu includ TVA.

Ce a determinat insa UPC, una dintre companiile care nu sunt cunoscute pe piata prin strategiile agresive de pret - ba dimpotriva -, sa apeleze exact la aceasta metoda pentru a atrage noi clienti si a-i pastra pe cei carora le expira contractele?

Unul dintre motivele pe care oficialii UPC le-ar scoate cu siguranta in primul rand in fata este restructurarea companiei din ultimii ani. Compania are in sfarsit o singura baza de date cu toti clientii - fata de cateva zeci in trecut, facturile se pot plati si cu cardul, iar dupa mai multe concedieri si schimbari de manageri organizatia este mai mica si structurata mai bine pentru a raspunde rapid schimbarilor de pe piata.

Nimeni nu taie insa preturile, reducandu-si astfel profitul si veniturile, doar pentru ca organizatia este mai bine structurata si cu un numar mai mic de oameni. Intr-adevar, si in cazul UPC presiunile venite dinspre rivali sunt cele care practic obliga operatorul sa iasa la atac.

In ultimii trei ani, de cand Romtelecom a (re)intrat pe piata TV - intai pe satelit si apoi pe cablu - UPC a inregistrat scaderi constante pe aceasta piata, pierzand si locul unu pe CATV in fata RCS&RDS, care s-a distantat ca lider detasat pe servicii TV in Romania.

De ce lanseaza acum UPC aceasta miscare neobisnuit de agresiva? In absenta unor comentarii oficiale ale UPC, putem banui doar ca "tragaciul" a fost apasat pentru ca Romtelecom a ajuns la o distanta de mai putin de 400.000 de abonati pe TV, iar compania coordonata acum si de catre Deutsche Telekom afirma ca are bani pentru a creste si mai mult.

Mai mult, nemtii au declarat in fata investitorilor ca obiectivul trasat pentru Romtelecom in Romania este sa devina numarul unu pe servicii TV pana la finele anului 2012. Problema UPC nu este cum va recupera Romtelecom in trei ani decalajul de 1,7 milioane de clienti pe TV care o desparte de RCS&RDS, ci cum se va apara pentru a nu pierde si locul doi pe piata TV. Cum UPC Romania nu pare a fi pregatita sa se lanseze in achizitii, in conditiile in care acopera cu reteaua proprie doua milioane de case - aproape dublu fata de numarul de clienti - cea mai la indemana strategie pare a fi reducerea preturilor. Toti managerii de pe piata locala condamna razboiul preturilor - pe care il considera "nociv" insa, dupa cum o arata evidenta, nimeni nu poate renunta la el.

UPC are motive sa atace acum atat de agresiv in conditiile in care Guido Kerkhoff, managerul Deutsche Telekom care raspunde de Romania, a spus explicit ca Romtelecom si firma sa de cablu vor investi masiv in fibra optica. "Vom continua sa atacam piata cu al doilea brand, NextGen, pentru ca vrem sa concuram RCS&RDS, UPC si retelele de cartier cu aceeasi structura de costuri si model de business. Vom avea astfel pe piata si o oferta low-end care insa va fi profitabila in conditiile in care vom concura de la egal la egal", a spus Kerkhoff.

In plus, UPC incearca sa puna RCS&RDS intr-o pozitie dificila. Va reusi compania lui Zoltan Teszari sa raspunda cu reduceri de tarife intr-un moment in care cauta finantare si ochii investitorilor sunt atintiti asupra perspectivelor financiare ale companiei? O reducere agresiva de preturi facuta de RCS&RDS pare improbabila in conditiile in care operatorul a marit de doua ori preturile de la debutul crizei, din cauza deprecierii monedelor nationale - in care are exprimate tarifele - in fata euro si a dolarului.

Potrivit datelor Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii in 2008, cand operatorii aveau 5,64 milioane de clienti pe TV, romanii au platit 383 mil. euro pe acest tip de servicii. La jumatatea anului trecut, numarul de clienti pentru serviciile TV crescuse la 5,72 milioane.

UPC a inregistrat anul trecut venituri de 123,4 mil. euro in Romania.