Radiografia consumului in 2009: Doar 6 din 61 de piete mari de bunuri de larg consum au ramas pe crestere anul trecut
Doar sase din cele mai mari 61 de piete din sectorul bunurilor
de larg consum au ramas pe crestere anul trecut, acestea fiind
cerealele pentru mic dejun (1%), biscuitii (2%), laptele (5%) si
whisky-ul - din segmentul alimentar si al bauturilor - si produsele
home storage (de depozitare in locuinte), absorbantele si
servetelele - din categoria bunurilor nealimentare - arata un
studiu realizat de compania de cercetare de piata MEMRB. Ratele de
crestere sunt in volume.
Cu exceptia legumelor congelate si a scutecelor pentru copii,
segmente care au inregistrat vanzari in stagnare, toate celelalte
categorii au avut avut scaderi pe linie in 2009 fata de volumele de
vanzari din 2008, intr-un an in care economia locala s-a contractat
cu 7%. Marii producatori pariau la inceputul lui 2009 pe rezistenta
sectorului alimentar in fata turbulentelor economice, insa datele
de la MEMRB infirma aceste asteptari.
Rate de declin de peste 10%, in volum, au fost inregistrate pe
segmentul snacks-urilor sarate (-11%), pe cel al smantanei (-12,5%)
si al deserturilor pe baza de lapte (-17%). Cel mai mare segment de
pe piata alimentelor, carnea procesata, a pierdut anul trecut 3,3%
in volum fata de 2008. De partea cealalta, scaderi record, de 30%,
au fost inregistrate pe segmentul nealimentar; acesta a fost lovit
mai puternic decat cel al alimentelor, pentru ca romanii au putut
renunta mai usor la balsamul de rufe sau de par decat la lactate,
mezeluri sau alte produse alimentare.
Piata bunurilor de larg consum s-a contractat, per ansamblu, cu
aproape 11% in volum in 2009 fata de anul anterior, insa a ramas la
valoarea inregistrata in 2008 (in lei). Dinamica in lei se poate
traduce printr-un declin in euro de circa 15%.
Studiul MEMRB include 61 de categorii de produse de bunuri de larg
consum, cele mai mari dintre acestea fiind tigaretele, carnea
procesata, berea si bauturile racoritoare carbonatate si
detergentii de rufe, potrivit estimarilor ZF.
Analiza surprinde dinamica vanzarilor in canalul off-premise, fiind
incluse magazinele traditionale precum chioscurile, alimentarele
sau minimarketurile, hipermarketurile, supermarketurile, magazinele
cu cosmetice si cele cu chimicale, precum si farmaciile.
Datele MEMRB mai arata ca in 2009 numarul total de magazine
operationale pe piata bunurilor de larg consum s-a redus de la
91.000 de unitati la aproape 87.000 de unitati. Practic, 4.000 de
magazine au disparut din comertul traditional, in timp ce in tabara
retailerilor internationali investitiile in expansiune au continuat
in ciuda inrautatirii mediului economic.
Lanturile mari de magazine operate de grupurile internationale de
retail au bifat pe lista peste 100 de locatii noi in 2009, potrivit
datelor centralizate de ZF. De partea cealalta, majoritatea
retelelor romanesti s-au reorganizat anul trecut si nu au mai mizat
pe expansiune din cauza cresterii costului creditarii, ceea ce a
dus la aproximativ 20 de inchideri de supermarketuri si
hipermarketuri operate de companii autohtone.
Produsele alimentare au ramas cea mai importanta categorie in
retailul modern, in timp ce bauturile sunt achizitionate in
principal din comertul traditional. "S-a observat o migratie a
consumului catre comertul modern datorita noilor deschideri de
magazine si a preturilor mai mici", se arata intr-un studiu trimis
de compania de cercetare de piata MEMRB catre ZF.
Marius Caluian, directorul MEMRB, considera ca pe piata bunurilor
de larg consum s-a atins deja punctul cel mai de jos, pentru acest
an estimand o stagnare sau cel mult o crestere de 2-3% a
pietei.
Piata bunurilor de larg consum, estimata la peste 20 de miliarde de
euro (valoare care nu include insa vanzarile de masini, mobila sau
carburanti - n. red.), este dominata de companii multinationale -
acestea detin impreuna o cota de peste 50% pe segmentele mari,
precum tigarile, detergentii, berea sau bauturile racoritoare
carbonatate.
Care sunt extremele pietei alimentelor
La nivelul pietei alimentelor, cresterile au venit anul trecut doar pe segmentul laptelui, al biscuitilor si al cerealelor pentru mic dejun. Piata biscuitilor este estimata in jurul a 100 mil. euro in acest moment, de peste doua ori mai mare decat cea a cerealelor pentru mic dejun - inca la stadiul de nisa, din perspectiva nivelului consumului. La randul sau, piata laptelui proaspat, evaluata la 100-140 mil. euro, s-a majorat cu 5% in volum. De altfel, lactatele, o piata estimata la peste un miliard de euro, din care cele mai mari segmente sunt branzeturile si iaurturile, a fost printre putinele piete mari ocolite de declin in 2009. Producatorii spun ca, per ansamblu, piata a ramas anul trecut la aceleasi volume ca si in 2008 datorita ofensivei promotiilor in magazine. Carnea procesata, in schimb, cea mai mare piata din sectorul alimentar, a fost pe un trend descendent anul trecut, cu un declin de 3,3% in volum fata de 2008, mai arata studiul citat.
Scaderile record sunt pe segmentul nealimentar
Asa cum era de asteptat, criza a lovit mai puternic piata
produselor nealimentare decat pe cea alimentara. Segmentul
balsamului de rufe, un produs "dispensabil", a avut anul trecut un
declin record, de aproape 32% fata de 2008.
De partea cealalta, piata scutecelor pentru copii, care crestea cu
circa 20% in valoare in perioada 2007-2008, a ramas la volume
constante, mai arata datele MEMRB.
Din totalul pietei bunurilor nealimentare, detergentii detin cea
mai mare pondere, contribuind cu 17-20% la vanzarile
categoriei.
"Comparativ cu segmentul nealimentar (al pietei bunurilor de larg
consum - n. red.), pe care s-au resimtit scaderi de 20%, piata
alimentelor a stat bine anul trecut", a comentat Arnaud Dussaix,
directorul de achizitii al companiei Carrefour Romania, in cadrul
unei conferinte pe retail organizate de MEMRB in februarie.
Doar whisky-ul a crescut
Berea si sucurile carbonatate, cele mai mari doua segmente ale
pietei bauturilor, au avut anul trecut scaderi semnificative la
nivelul volumelor de vanzari, intre 16-19%.
Criza a adus un declin pe piata care a anulat cresterile de consum
inregistrate cu doar un an inainte, inclusiv la varful
clasamentului: rezultatele raportate pe 2009 de producatorii Pepsi
si Coca-Cola - care domina segmentul carbonatatelor - arata scaderi
de volume la nivel local de peste 10%, comparativ cu 2008.
La randul sau, piata sucurilor naturale de fructe (juice) s-a
contractat cu 20% in acest interval, cu patru puncte procentuale
peste declinul inregistrat de segmentul carbonatatelor. O
explicatie ar putea fi faptul ca juice-urile sunt produse mai
scumpe.
Retailul modern sta mai bine
Marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri au continuat
sa castige teren in defavoarea micilor magazine de cartier aflate,
in majoritatea cazurilor, in proprietatea unor antreprenori
locali.
"S-a observat anul trecut o migrare a consumului spre zona
retailului modern, datorata expansiunii teritoriale a acestui nou
format de comert, cat si preturilor mai mici din marile retele,
comparativ cu cele practicate de magazinele traditionale. In
acelasi timp, numarul magazinelor traditionale
s-a redus cu 5%, ceea ce a contribuit la cresterea cotei de piata a
comertului modern", a explicat Marius Caluian, directorul general
al MEMRB Romania.
Ajustarea bugetelor s-a vazut rapid in
consum
Produsele-vedeta din anul anterior propagarii efectelor crizei
economice la nivel local, bauturile, au avut cel mai accentuat
declin al volumelor in 2009, comparativ cu 2008. Ca valoare,
bauturile sunt cea mai mare categorie din piata bunurilor de larg
consum, estimata de ZF la 22 mld. euro, avand o pondere de 39% in
vanzari, fata de 29% in cazul alimentelor, mai arata datele
MEMRB.
Segmentul alimentar a avut un declin brusc anul trecut: a trecut de
la cresteri de 8% in prima jumatate din 2008 la scaderi de 4%, desi
marii producatori pariau pe rezistenta acestuia in fata
crizei.
In primul an al crizei, doar cresterile de pret au mentinut piata
alimentelor pe un trend ascendent in valoare (fiind inregistrata o
crestere de 6% in lei).