Radiografia consumului in 2009: Doar 6 din 61 de piete mari de bunuri de larg consum au ramas pe crestere anul trecut

Autor: Mihaela Popescu 29.03.2010

Doar sase din cele mai mari 61 de piete din sectorul bunurilor de larg consum au ramas pe crestere anul trecut, acestea fiind cerealele pentru mic dejun (1%), biscuitii (2%), laptele (5%) si whisky-ul - din segmentul alimentar si al bauturilor - si produsele home storage (de depozitare in locuinte), absorbantele si servetelele - din categoria bunurilor nealimentare - arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata MEMRB. Ratele de crestere sunt in volume.
Cu exceptia legumelor congelate si a scutecelor pentru copii, segmente care au inregistrat vanzari in stagnare, toate celelalte categorii au avut avut scaderi pe linie in 2009 fata de volumele de vanzari din 2008, intr-un an in care economia locala s-a contractat cu 7%. Marii producatori pariau la inceputul lui 2009 pe rezistenta sectorului alimentar in fata turbulentelor economice, insa datele de la MEMRB infirma aceste asteptari.
Rate de declin de peste 10%, in volum, au fost inregistrate pe segmentul snacks-urilor sarate (-11%), pe cel al smantanei (-12,5%) si al deserturilor pe baza de lapte (-17%). Cel mai mare segment de pe piata alimentelor, carnea procesata, a pierdut anul trecut 3,3% in volum fata de 2008. De partea cealalta, scaderi record, de 30%, au fost inregistrate pe segmentul nealimentar; acesta a fost lovit mai puternic decat cel al alimentelor, pentru ca romanii au putut renunta mai usor la balsamul de rufe sau de par decat la lactate, mezeluri sau alte produse alimentare.
Piata bunurilor de larg consum s-a contractat, per ansamblu, cu aproape 11% in volum in 2009 fata de anul anterior, insa a ramas la valoarea inregistrata in 2008 (in lei). Dinamica in lei se poate traduce printr-un declin in euro de circa 15%.
Studiul MEMRB include 61 de categorii de produse de bunuri de larg consum, cele mai mari dintre acestea fiind tigaretele, carnea procesata, berea si bauturile racoritoare carbonatate si detergentii de rufe, potrivit estimarilor ZF.
Analiza surprinde dinamica vanzarilor in canalul off-premise, fiind incluse magazinele traditionale precum chioscurile, alimentarele sau minimarketurile, hipermarketurile, supermarketurile, magazinele cu cosmetice si cele cu chimicale, precum si farmaciile.
Datele MEMRB mai arata ca in 2009 numarul total de magazine operationale pe piata bunurilor de larg consum s-a redus de la 91.000 de unitati la aproape 87.000 de unitati. Practic, 4.000 de magazine au disparut din comertul traditional, in timp ce in tabara retailerilor internationali investitiile in expansiune au continuat in ciuda inrautatirii mediului economic.
Lanturile mari de magazine operate de grupurile internationale de retail au bifat pe lista peste 100 de locatii noi in 2009, potrivit datelor centralizate de ZF. De partea cealalta, majoritatea retelelor romanesti s-au reorganizat anul trecut si nu au mai mizat pe expansiune din cauza cresterii costului creditarii, ceea ce a dus la aproximativ 20 de inchideri de supermarketuri si hipermarketuri operate de companii autohtone.
Produsele alimentare au ramas cea mai importanta categorie in retailul modern, in timp ce bauturile sunt achizitionate in principal din comertul traditional. "S-a observat o migratie a consumului catre comertul modern datorita noilor deschideri de magazine si a preturilor mai mici", se arata intr-un studiu trimis de compania de cercetare de piata MEMRB catre ZF.
Marius Caluian, directorul MEMRB, considera ca pe piata bunurilor de larg consum s-a atins deja punctul cel mai de jos, pentru acest an estimand o stagnare sau cel mult o crestere de 2-3% a pietei.
Piata bunurilor de larg consum, estimata la peste 20 de miliarde de euro (valoare care nu include insa vanzarile de masini, mobila sau carburanti - n. red.), este dominata de companii multinationale - acestea detin impreuna o cota de peste 50% pe segmentele mari, precum tigarile, detergentii, berea sau bauturile racoritoare carbonatate.

Care sunt extremele pietei alimentelor

La nivelul pietei alimentelor, cresterile au venit anul trecut doar pe segmentul laptelui, al biscuitilor si al cerealelor pentru mic dejun. Piata biscuitilor este estimata in jurul a 100 mil. euro in acest moment, de peste doua ori mai mare decat cea a cerealelor pentru mic dejun - inca la stadiul de nisa, din perspectiva nivelului consumului. La randul sau, piata laptelui proaspat, evaluata la 100-140 mil. euro, s-a majorat cu 5% in volum. De altfel, lactatele, o piata estimata la peste un miliard de euro, din care cele mai mari segmente sunt branzeturile si iaurturile, a fost printre putinele piete mari ocolite de declin in 2009. Producatorii spun ca, per ansamblu, piata a ramas anul trecut la aceleasi volume ca si in 2008 datorita ofensivei promotiilor in magazine. Carnea procesata, in schimb, cea mai mare piata din sectorul alimentar, a fost pe un trend descendent anul trecut, cu un declin de 3,3% in volum fata de 2008, mai arata studiul citat.

Scaderile record sunt pe segmentul nealimentar

Asa cum era de asteptat, criza a lovit mai puternic piata produselor nealimentare decat pe cea alimentara. Segmentul balsamului de rufe, un produs "dispensabil", a avut anul trecut un declin record, de aproape 32% fata de 2008.
De partea cealalta, piata scutecelor pentru copii, care crestea cu circa 20% in valoare in perioada 2007-2008, a ramas la volume constante, mai arata datele MEMRB.
Din totalul pietei bunurilor nealimentare, detergentii detin cea mai mare pondere, contribuind cu 17-20% la vanzarile categoriei.
"Comparativ cu segmentul nealimentar (al pietei bunurilor de larg consum - n. red.), pe care s-au resimtit scaderi de 20%, piata alimentelor a stat bine anul trecut", a comentat Arnaud Dussaix, directorul de achizitii al companiei Carrefour Romania, in cadrul unei conferinte pe retail organizate de MEMRB in februarie.

Doar whisky-ul a crescut

Berea si sucurile carbonatate, cele mai mari doua segmente ale pietei bauturilor, au avut anul trecut scaderi semnificative la nivelul volumelor de vanzari, intre 16-19%.
Criza a adus un declin pe piata care a anulat cresterile de consum inregistrate cu doar un an inainte, inclusiv la varful clasamentului: rezultatele raportate pe 2009 de producatorii Pepsi si Coca-Cola - care domina segmentul carbonatatelor - arata scaderi de volume la nivel local de peste 10%, comparativ cu 2008.
La randul sau, piata sucurilor naturale de fructe (juice) s-a contractat cu 20% in acest interval, cu patru puncte procentuale peste declinul inregistrat de segmentul carbonatatelor. O explicatie ar putea fi faptul ca juice-urile sunt produse mai scumpe.

Retailul modern sta mai bine

Marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri au continuat sa castige teren in defavoarea micilor magazine de cartier aflate, in majoritatea cazurilor, in proprietatea unor antreprenori locali.
"S-a observat anul trecut o migrare a consumului spre zona retailului modern, datorata expansiunii teritoriale a acestui nou format de comert, cat si preturilor mai mici din marile retele, comparativ cu cele practicate de magazinele traditionale. In acelasi timp, numarul magazinelor traditionale
s-a redus cu 5%, ceea ce a contribuit la cresterea cotei de piata a comertului modern", a explicat Marius Caluian, directorul general al MEMRB Romania.

Ajustarea bugetelor s-a vazut rapid in consum
Produsele-vedeta din anul anterior propagarii efectelor crizei economice la nivel local, bauturile, au avut cel mai accentuat declin al volumelor in 2009, comparativ cu 2008. Ca valoare, bauturile sunt cea mai mare categorie din piata bunurilor de larg consum, estimata de ZF la 22 mld. euro, avand o pondere de 39% in vanzari, fata de 29% in cazul alimentelor, mai arata datele MEMRB.
Segmentul alimentar a avut un declin brusc anul trecut: a trecut de la cresteri de 8% in prima jumatate din 2008 la scaderi de 4%, desi marii producatori pariau pe rezistenta acestuia in fata crizei.
In primul an al crizei, doar cresterile de pret au mentinut piata alimentelor pe un trend ascendent in valoare (fiind inregistrata o crestere de 6% in lei).