Topul celor mai mari retaileri: doar patru companii romanesti, intre primii 15
Cei mai mari 15 retaileri de pe piata romaneasca au realizat
anul trecut vanzari cumulate de aproape 8 mld. euro, in scadere cu
circa jumatate de miliard de euro fata de 2008, insa si-au majorat
cota de piata in comert de la 14% la 17%, potrivit unui studiu al
companiei poloneze de cercetare a pietei PMR.
Acest lucru arata ca declinul consumului a lovit anul trecut mai
putin la varful clasamentului din retail si mai mult in tabara
micilor comercianti de pe piata.
Grupurile care conduc topul sunt Metro, Rewe, Carrefour si Schwarz
care fac jocurile si pe pietele mari din vestul Europei, in special
Franta si Germania. Cele patru grupuri sunt prezente in retailul cu
dominanta alimentara.
Cei patru giganti au avut anul trecut afaceri cumulate de circa 5,5
mld. euro, de aprope opt ori peste valoarea estimativa a vanzarilor
realizate in 2009 de singurii patru retaileri locali care figureaza
in clasamentul PMR.
"Este de asteptat ca operatorii internationali sa continue sa-si
consolideze pozitia in retailul din Romania, pe fondul crizei
economice globale. Mai multi comercianti romani au fost fortati de
conditiile din piata sa-si inchida afacerile, in timp ce altii
si-au inghetat planurile de expansiune, avand probleme si de
solvabilitate", au mentionat consultantii PMR.
Studiul citat include atat vanzarile de bunuri de larg consum, cat
si cele de produse de bricolaj, masini si combustibili.
Piata de retail din Romania va cobori cu 2,3% in 2010, al doilea an
consecutiv de scadere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro),
potrivit studiului PMR, care estimeaza o revenire a industriei in
2011-2012. Reprezentantii PMR au precizat ca piata de retail din
Romania continua sa ofere perspective bune pentru investitori, ca
urmare a diminuarii costurilor pentru forta de munca si a
preturilor pe segmentul imobiliar.