PLANETA ARTE / Salarii şi salariaţi în lumea licitaţiilor
Stabilizarea pieţei de artă
La sfârşitul lunii martie, Sotheby's International, renumita casă
de licitaţii, a anunţat un beneficiu de 73,6 milioane de dolari
pentru cel de-al patrulea trimestru al lui 2009. Suma, care s-a
ridicat peste nivelul estimărilor, a antrenat şi altă veste:
salariul preşedintelui societăţii, William Ruprecht (foto 1), a
fost restabilit la cotele de dinainte de criză. Un bun prilej,
pentru noi, cei din lumea a treia a pieţei de artă, să aflăm care
sunt retribuţiile în domeniu. Potrivit unui document al US
Securities and Exchange Comission (SEC), în luna mai a anului 2009,
Ruprecht şi-a redus, voluntar, salariul lunar cu 100.000 de dolari
(din cei 600.000 pe care îi primea). El însuşi a calificat această
diminuare, timp de şase luni, drept "un simbol al angajamentului
personal în interesul schimbărilor realizate de societate". O
schimbare de atitudine managerială care a vizat reduceri salariale
pentru toţi angajaţii, de la mic la, iată, mare, o suprimare a
garanţiilor acordate vânzătorilor, precum şi o creştere a
comisioanelor percepute pentru vânzarea obiectelor licitate.
Măsurile amintite şi redresarea relativă a pieţei internaţionale de
artă au favorizat bunele rezultate ale Sotehby's din trimestrul
patru al anului trecut şi au îngăduit o revenire la vechile
cuantumuri salariale. În anul 2008, Ruprecht primise o remuneraţie
de 6,4 milioane de dolari, incluzând primele de asigurare,
cotizaţiile de club, maşină la scară şi şofer. În 2007, primise
10,3 milioane de dolari şi, desigur, numeroase alte privilegii
adiţionale.
Bucuria de a trăi în uzină
Rămânem la Sotehby's. Pe 8 martie anul curent, casa de licitaţii
(prin sucursala din Amsterdam) a realizat o vânzare istorică. E
vorba despre colecţia de artă contemporană Peter Stuyvesant, care a
atras 500 (!!!) de licitatori din întreaga lume. Ansamblul, estimat
iniţial la şase milioane de euro, a înregistrat o sumă finală de
13.590.475 de euro (18.597.750 USD/ 12.263.600 lire sterline).
Estimările deosebit de atractive (mult sub preţul de piaţă)
fuseseră realizate cu ocazia unui mai vechi inventar al colecţiei.
Prestigiul acestei "colecţii de întreprindere" inovatoare (căci
poartă amprenta unei dimensiuni sociale), dar şi calitatea şi
noutatea operelor pe piaţă au favorizat saltul de preţ. Colecţia
Peter Stuyvesant a fost iniţiată de către Alexander Orlow, director
al Turmac Tobacco Company, colecţionar prestigios şi inventator al
conceptului de "artă în uzină". În 1960, el hotărâse să atârne
treisprezece picturi de mari dimensiuni în uzina de ţigarete
Zevenaar din Olanda, direct deasupra maşinăriilor, în scopul de a
rupe monotonia mediului de lucru şi de a ameliora condiţiile de
muncă ale angajaţilor. Atunci, 13 artişti europeni au fost invitaţi
să realizeze diverse picturi având ca temă "Bucuria de a trăi" şi
au fost îndemnaţi să folosească pânze de mari dimensiuni şi culori
vii. Muncitorii au fost iniţial şocaţi de această iniţiativă de
pionierat, însă, treptat, au început să îndrăgească artisticitatea
spaţiului lor de lucru. În curând, au fost înregistrate
semnificative creşteri la nivelul productivităţii muncii. Dintre
artiştii ale căror opere au fost vândute la Amsterdam, menţionăm
câteva nume de rezonanţă: Victor Vasarely, Niki de Saint-Phalle
(foto 2), Jesus Rafael Soto, artiştii olandezi din grupul ZERO sau
Karel Appel. Recordul de preţ a fost atins de lucrarea
"Dinosaurier", de Martin Kippenberger - 1.072.750 de euro.
Nemaipomenita comoară din valiză
Un asemenea titlu ar putea figura, onorabil, pe un volum semnat de
Agatha Christie. Romanciera (căreia, în septembrie, îi vor fi
celebraţi 120 de ani de la naştere în cadrul unor ample festivităţi
londoneze) nu este însă autoarea acestei aventuri cu comori
ascunse, ci eroina ei involuntară. Iată faptele: în 2006, Jennifer
Grant, adoratoare a romancierei, achiziţionează la o licitaţie
(organizată de Christie's) o valiză-cufăr care i-a aparţinut
"mămicii" lui Miss Jane Marple, pentru suma ridicolă de 100 de lire
sterline. Cufărul, purtând iniţialele Clarei Margaret Miller (mama
Agathei), participase la o vânzare de suveniruri, alături de
numeroase alte obiecte. Nimeni nu s-a gândit s-o deschidă vreodată
după moartea Agathei Christie, nici măcar unica sa fiică, Rosalind
Hicks. Sigur, subiectul valizei revenea adesea în conversaţiile de
familie, însă doar ca un vag refren. Nici domnişoara Grant nu s-a
dovedit mai curioasă decât rudele, aşa că, vreme de patru ani, nu a
desferecat ivărul cufărului (cu atât mai mult cu cât acesta fusese
vândut fără cheie). A făcut-o însă recent, profitând de levierul
unui muncitor care avea de isprăvit o lucrare la ea în casă.
Înăuntru, o surpriză capabilă să provoace vertijuri: 30 de monezi
de aur într-o lădiţă de fier, un inel cu diamante (se presupune că
ar fi inelul de logodnă al mamei romancierei), o broşă bătută cu
briliante... Pe scurt, o comoară estimată la circa 20.000 de lire
sterline. Luând în considerare valoarea adăugată bijuteriilor de
notorietatea romancierei (vezi foto 3), suma de pornire la o
posibilă licitaţie ar putea urca până la 100.000 de lire (circa
110.000 de euro).