„Daca nu aveti bani pentru investitii in brand, mizati pe parteneriate”
Primul lucru la care companiile renunta in criza sunt
investitiile in brand, strategie despre care profesorul de
marketing Colin Egan de la IEDC - Bled School of Management din
Slovenia afirma ca este gresita.
"Investiti in branduri pentru ca sunt singurele active, alaturi de
proprietati, care isi pot creste valoarea in timp!", este indemnul
sau.
Multe companii sunt insa in acest moment in imposibilitatea de a
gasi resursele necesare pentru orice tip de investitii; lipsa de
lichiditati si scaderea abrupta a consumului au redus aproape la
zero bugetele de marketing ale unor jucatori locali, in timp ce in
tabara multinationalelor continua ofensiva pe partea de
promovare.
Pot supravietui pe piata companiile mici fara un buget de
marketing? "Daca nu au bani pentru investitii in branduri, micile
companii pot apela la parteneriate. Red Bull a intrat pe piata din
Marea Britanie fara a avea un buget de marketing, ci doar cu cativa
oameni de vanzari si o abordare inovatoare: au convins Tesco (cel
mai mare retailer alimentar englezesc - n. red.) sa le listeze
produsele furnizandu-i gratis bauturile Red Bull. Produsele au avut
priza la public si astfel producatorul austriac si-a facut intrarea
pe o piata noua fara investitii in promovare", a exemplificat
Egan.
Parteneriatele potrivite pot fi facute si fara a implica
lichiditati, prin bartere sau prin alaturarea a doua branduri
purternice, a mai spus profesorul de la IEDC.
La nivel local, o astfel de alaturare a fost realizata anul trecut
intre retailerul Praktiker si lantul de benzinarii Petrom, iar in
acest an reteaua germana de bricolaj a avut o promotie in magazine
in colaborare cu Orange, prin care oferea cartele prepay clientilor
care cumparau produse de o anumita valoare.
Criza economica actuala este un test pentru branduri, dar si pentru
manageri, a mai afirmat Egan. "Contractiile pietei intotdeauna se
vor resimti la nivelul brandurilor. Vor pierde cele care anterior
crizei nu au reusit sa se pozitioneze clar in mintea
consumatorilor."
O alta problema cu care se confrunta companiile la nivelul Europei,
in criza, este lipsa de experienta a top managerilor: o mare parte
din acestia s-au format in conditii economice favorabile si nu au
experienta pe piete aflate in recesiune, potrivit lui Egan.
Profesorul Colin Egan, aflat in aceste zile in prima sa vizita in
Romania, a mai subliniat faptul ca migrarea consumului catre
produsele mai ieftine este un fenomen de scurta durata.