INTERVIU / Bogdan Vlăduţă: „Felul meu de a gândi arta refuză să creadă în supremaţia Americii asupra Europei”
Bogdan Vlăduţă a debutat cu expoziţie personală în anul 1999, la Galeria Catacomba, într-un spaţiu unde criteriile selective erau cunoscute ca foarte exigente. Dispoziţia acestuia pentru vechi şi tipologiile artistice expirate se concretizase şi în expozitii ca: "Pas D'accord avec Zeffirelli" - 1994, Fresco Performance, Muzeul Kiscelli Budapesta; "Rudenie şi Patrimoniu" -1999, Centrul Cultural Kalinderu Bucureşti sau "Una Bizanzio Latina" -1999, Salla Bramante, Roma. În acelaşi timp se implică în proiecte care manifestă opiniile lui despre timpul actual al artelor vizuale, fără ca asta să afecteze buna locuire cu tradiţia. Apar expoziţii şi manifestări precum: "Construcţii Auxiliare Provizorii" - 2009, Galeria Recycle Nest, Bucureşti, "Zwei Kunstler aus Rumanien - Aurel Vlad - Skulptur und Bogdan Vladuta - Malerei" - 2008, G5, Munchen, "Moarte Romei!"- 2008, pictură, fotografie, text şi instalaţie, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, "Asymmetrical Icons" - 2007, performance - Parco degli Aquedotti, Roma, "Sicriul gol" - 2007, performance - expedierea unui numar de scrisori cu un caracter vizual ambiguu, dar frapant, "Lamentaţii" - 2007, 3 comentarii. Activităţii curente de târguri, expoziţii şi licitaţii la care participă Bogdan Vladuţă i se adaugă o susţinută preocupare pentru studierea fenomenului artistic: doctoratul cu tema "Pictura romana. Un itinerar de pictor" - susţinut în 2009, bursa "Vasile Pârvan" de doi ani la Roma sau volumul "Roma", pe care îl realizează în 2007 ca pe un un obiect artistic, cu text, pictură, fotografie şi concept propriu de editare. Galeria Recycle Nest, pe care o întemeiază împreună cu pictorul Sorin Neamţu, constituie cea mai recentă realizare a sa.
- Bogdan, ai trăit experienţa succesului, ai avut expoziţii
personale, stagii în străinătate, un album, acum ai o galerie şi
eşti promotor/manager pentru alţii. Cât de tânăr se simte un artist
român - artistul care eşti - la 40 de ani?
- Tinereţea este o stare de bine pe care o asociez împlinirilor. Pe
de altă parte, un artist tânăr trăieşte neliniştea veşnicei
nemulţumiri, dar şi tentaţia de a cuceri cât mai mult. Pentru mine,
cheia succesului seamănă cu capacitatea de a accesa datele
personale, prin efort, prin minte deşteaptă şi răbdare. Această
ecuaţie marchează vocaţia şi resursele darului tău. Aşa ar arăta
tinereţea mea.
- Ce a însemnat, din perspectiva evoluţiei tale interioare
(artistice, în primul rând), ieşirea în străinătate? Toate
drumurile tale încep de la Roma sau duc la Roma?
- Sunt încredinţat de unicitatea legăturii pe care o stârneşte Roma
şi cultura italiană în orizonturile unui pictor român. Mă
emoţionează mai mult raportul cultural stabilit în ecuaţia
Italia-România decât oricare altul din oferta internaţională.
Pentru mine, miza unei dezvoltări de succes în teritoriul
internaţional ţine de adecvare şi nu de adopţie stearpă,
artificială, a unei culturi, fie ea şi de top, la mare modă.
Temeiul stă în distanţa lungă şi adevarată, nu doar în intensitatea
fulgurantă, nu doar în distanţa scurtă pe care o arde un artist
vizual în viaţa lui. De aceea, sincopelor imediate mă străduiesc să
nu le dau atenţia pe care o revendică.
Prin efortul de a vedea dincolo, peste ani, Roma te pune în
situaţia mai sus prezentată. Galeria pe care am pus-o pe picioare
dezbate o astfel de înţelegere a lucrurilor, unde accentele se pun
pe noutatea pe care o afli în ceea ce este vechi. Însăşi pictura
mea foloseşte acest principiu. Noul este vechi şi vechiul este
nou.
Roma are puterea de a te schimba esenţial. Iradiază şi modifică în
profunzime. O astfel de întreprindere îi ajută în special pe cei
tineri, dornici să înveţe, să asume exemple înalte de a face artă.
S-a întâmplat şi cu mine schimbarea despre care vorbesc. Prima mea
ieşire din ţară s-a făcut la Roma, în 1989, după care au urmat
drumuri scurte, dar şi bursa de câţiva ani din Urbe. A fost o
modelare care are legătură nu doar cu felul meu de a face pictură,
ci şi cu chestiuni ce ţin de comportamentul meu cotidian, cu felul
de a mă îmbrăca şi a mânca, cu felul de a contempla, a gândi sau a
lua decizii.
- Pentru un artist român, călirea în Occident este
obligatorie? Din ce puncte de vedere? Cum se vede România artistică
din Europa şi cum se vede Lumea Veche din Lumea Nouă? Unde se află
centrul universului artistic, azi?
- Evoluţia unui artist e legată nemijlocit de şansa unor deschideri
în plan artistic, personal, de felul în care reuşeşte să fructifice
teritoriul cucerit. Dacă socotim utilă lecţia asumării modelelor,
un artist tânăr înregistrează ieşirile în străinătate ca pe un
prilej de dezvoltare profesională, o dilatare a spaţiului pe care
îl are de străbătut. Mereu le-am atras atenţia studenţilor mei
asupra oportunităţii de a creşte artistic, şi nu numai,
fructificând şansa diversităţii, a experienţelor înalte şi a
noutăţii. Conştiinţa împlinirii profesionale poate fi o ispită în
contextul unor comparaţii imediate, fără perspectiva duratei. De
abia atunci când trăieşti experienţa ieşirii în Europa, a Lumii
Vechi, sau mai acut contemporan - a Lumii Noi, deprinzi simţul unei
potrivite măsuri a ceea ce produci artistic. Aproape orice ieşire
din România echivalează cu o trezire la realitate. Îţi spui: "Cum
de-am putut rata, până acum, şansa nou câştigată?".
În România, o conştiinţă prea acută te poate face să ratezi odihna
creativităţii dar şi împlinirea socială. În Occident, dincolo de
deşteptarea la care este provocat artistul, el are parte de o
adevarată concurenţă, dar şi de familiarizarea cu scara valorică
culturală, anemică în România.
De aceea, cred că secretul este acela al unei conştiinţe limpezi,
româneşti, trăite în vâltoarea bărbătească a Occidentului.
Nu ştiu unde se află acest centru despre care vorbiţi. Felul meu de
a gândi arta refuză să creadă în supremaţia Americii asupra
Europei. Am în vedere un argument subiectiv, de îndrăgostit de
acest patrimoniu străvechi, care nu îmbătrâneşte. Un alt ins, mai
atent la fenomenologia contemporană a artei, m-ar contrazice cu
argumente solide. I-aş da dreptate, dar nu aş negocia nici iubirile
mele europene.
E o chestiune de alegere personală, în fond.
Nu fac apologia plecării cu orice preţ din România. Ar însemna să
contrazic un dat preţios pe care îl asum. Acela de a face recurs la
termenii intimi, profunzi, care te alcătuiesc, dar mai ales la
preţiosul românesc. Occidentul aplică în cazul artistului român o
lecţie care ţine de capacitatea de a-i recunoaşte locului originar
constituţia irepetabilă, unică, acel pattern spiritual la care
ajungi şi prin aritmetica diferenţei. Să ne gândim de ce
Perjovschi, unul dintre cei mai de succes artişti români
contemporani, nu s-a izolat de România lui, iradiind pretutindeni
în Occident semnalul ce vine de aici. Pentru că îi convine mai mult
trena originarităţii, cred eu. Fără de ea, discursul său s-ar
dilua.
- În ce fel poate un run artist space să slujească unui
pictor ocupat cu meseria lui şi care afirmă primatul atelierului?
Sunt două direcţii care se încalecă şi care devoră, fiecare, din
timpul cuvenit celeilalte? Revenim la Giovanni Papini, care a vrut
să le facă pe toate şi care, tocmai de aceea, a ajuns un uomo
finito?
- În cazul meu şi al lui Sorin Neamţu, pictorul cu care am
construit galeria, avem de-a face cu un compromis care unora le
poate părea impardonabil. Un pictor trebuie să rămână doar pictor,
ar spune cei anchilozaţi într-o ecuaţie clasică a artistului. Le
răspund prin exemplul lui Van Gogh, un tânăr din Olanda, capabil nu
doar de-o pictură copleşitoare, dar şi angrenat în lecturi
devastatoare, trăiri care l-au restituit anemic, în misiuni
sociale, în corespondenţe elaborate, mereu în căutarea adevărului.
Sincopele acestui tipar artistic reflectă un mod de a ne adapta. Nu
indic asta ca pe un posibil model de urmat. Rămâne totuşi o cale
dificil de gestionat. Noi nu facem doar munca de galerie, cu tot ce
presupune ea: curatoriat, organizat artişti, Public Relations şi
evenimente... Ci, întâi de toate, încercăm să învăţăm cum se fac
toate acestea la standarde de competiţie.
Papini, asemenea altor intelectuali ai acelei epoci, cultiva
seminţele unei culturi cu angoase şi emancipări enciclopedice. Nu
uităm ca acesta s-a remarcat cu interes pentru Mircea Eliade. Un
uomo finito îmi apare ca o copertă desenată dinadins, un efort de a
îmbrăca o haină rebegită, dar emblematică pentru perioada lor.
Papini şi La Scuola Romana îmi evocă modelele unei Italii genuine
pe care o caut în pictura mea.
- Eşti un ins artistic actual, sau practici o ideologie
expirată, fie şi numai prin direcţia "recuperatorie" a Galeriei
Recycle Nest, Cuibul Reciclărilor, pe care o administrezi? Cum se
poate malaxa trecutul în coca gustului modern?
- Eu mă ştiu un pictor îndrăgostit de vechi şi de stabilitate,
atras irezistibil de gloria artelor expirate, aproape uitate, dar
şi atent la periferiile contemporane ale artei, la psihologiile
colaterale ideologiei mele. Mă străduiesc să practic o politică de
stânga cu vederi liberale (sic!).
Actualitatea pare că tolerează orice. Actualitatea artistică nu
cred că înseamnă doar mers înainte, la braţ cu avangardele.
Necesară devine şi staţionarea sau marşarierul, cel pe care îl
practic eu. Cu alte cuvinte, o bună situare în timpul tău înseamnă,
zic eu, să muşti din context, indiferent de felul în care strângi
dinţii. Eu îi strâng a l'antique.
- Cine sunt cei pe care vrei să-i adăposteşti, în viitorul
apropiat, în Cuibuşorul tău de nebunii artistice? Afinităţi sau
doar îmblânzire a concurenţei? Tandreţe sau ipocrizie?
- Deocamdată, portofoliul Galeriei Recycle Nest strânge nouă
artişti: Virgil Scripcariu, Ovidiu Feneş, Simona Vilău, Ciprian
Paleologu, Nicu Ilfoveanu, Ion Grigorescu, Ciprian Ciuclea, Sorin
Neamţu şi eu. Alegerea lor e circumstanţială şi argumentată de
orientările noastre emoţional-artistice. Nu ne plac doar aceştia,
dar nici nu-i putem avea pe toţi în jurul nostru. Galeria noastră
se străduieşte să expună proiecte conforme cu statutul ei. Prima
expoziţie, anterioară acesteia care-mi arată picturile, s-a
intitulat "Construcţii Auxiliare Provizorii" şi a vorbit despre
schelele unei imagini şi despre laboratorul intim al artistului. Am
dorit să expunem acele piese care, de obicei, servesc procesului de
a face artă, dar care stau pitite în atelier fără şansa de a fi
arătate vreodată. De aceea, a contat textura lor aridă,
"neprietenoasă", care nu place, în locul unor lucrări expresive şi
bine crescute. Asta a fost o expoziţie "capăt de perspectivă", care
şi-a propus să evidenţieze statementul galeriei. Artiştilor
enumeraţi li se vor prefera acele piese care au de-a face cu arta
reciclabilă, anume a lucrurilor din recipientul în care se strânge
gunoi şi a lucrurilor aparent neinteresante.
- Există (mi s-a părut că aşa crezi) o artă oficială
românească a zilelor noastre? Cum te raportezi la ea, dar şi la
modă/ mode în general?
- Am numit artă oficială acele exemple care se exhibă public, ca o
abatere de la originalitate, dar dornice cu orice preţ de-a avea
succes. E ceea ce vedem pe prima pagină cu ostentaţie, fără să avem
parte de diversitate şi nuanţare specifică. La un moment dat, moda
devine antipatică, semn că trebuie să apară altceva. O modă după
modă. E o convenţie care poate zăpăci o fire insuficient de matură.
Nu mă raportez nicicum la ea, iau doar aminte.
- Îţi propun un exerciţiu de admiraţie (şi de imaginaţie
morbid-SF). Eşti deţinut într-un penitenciar de înaltă securitate
(pentru, să zicem, faptul că pictezi moartea, iar moartea e un
subiect interzis), nu ai cărţi, nici calculator, nici televizor,
dar ţi se face un superb hatâr: ai voie să-ţi alegi, din toate
pinacotecile lumii, un singur tablou. Pe care vei putea să-l
contempli, îndelung, în singurătatea celulei. Care ar fi tabloul
acela?
- Aş alege ceva cuminte, ceva care să nu se consume rapid. Nu m-aş
îndrepta către Matisse sau Yves Klein. Mi-ar trebui o imagine cu
multe layere, ceva ce se tot exfoliază, ceva care să aibă
simplitatea unei privelişti din realitate. Poate o metopă romană de
la Herculaneum, care să-mi aducă aminte de mine la Roma şi de viaţa
minunată a romanilor vechi, de pinii şi de chiparoşii lor, de
pastele cu basilico şi mozzarella di bufala, de Celentano, de
Câmpurile Elizee şi de pictură ca dar. Ceva care să mă umilească,
dar şi să mă facă să mi-o asum ca pictură. Sau poate un Piero della
Francesca. Pe el l-aş trimite şi în spaţiu, asemeni caţeluşei
Laika.
- Baba sau Pacea? Lucien Freud sau Malevitch?
- Aici va apărea o contradicţie. Aş alege Pacea, dar aş mulţumi
necontenit profesorilor mei de la care am învăţat tot ce ştiu mai
bun, astazi: Sorin Dumitrescu şi Ştefan Câlţia, care sunt cei mai
reprezentativi ex-studenţi ai lui Baba.
Freud, dar as tânji după Malevitch. Şi viceversa.
- Încotro, Bogdan Vlăduţă?
- Deocamdată, am de consumat episodul Cuibului Reciclărilor. Îmi
doresc ca, după aceea, să mă dedic intereselor personale legate de
pictură. Tânjesc după tihna unor călătorii frivole, egoiste...