EVENIMENT / La ½ din 2010
Aşa se intitulează extraordinara expoziţie de grup pe care o propune până pe 12 aprilie Şcoala de Poetică Fotografică "Francisc Mraz", patronată de Fundaţia "Societatea de Concerte Bistriţa", la Muzeul Naţional al Literaturii Române.
Sunt 27 de expozanţi, fiecare cu un număr variabil de lucrări,
dar toate 75 de calitate, articulând o fină caligrafie ideatică şi
ilustrând grăitor conceptul de şcoală de poetică fotografică. Cele
27 de retine ale ochiului fotografic educat de Mraz poartă numele
lui Bogdan Anda, Radu Angheloiu, Adrian Balmeş, Cristian Bassa,
Stelian Bogza, Cornel Brad, Sorin Constantin, Tiberiu Crişan, Ionuţ
Dragnea, Ştefan Dumitru, Cristian Fetter, Jean Grigore, Teodor
Horea, Elena Luisa Iatan, Ana Cristina Irian, Dafina Jeacă, Teodora
Maftei, Alexandru Modoi, Mirela Momanu, Daiana Olteanu, Bogdan
Oprea, Cosmina Popescu, Ioana Puşcarciuc, Alexandru Spineanu, Tudor
Stănică, Raul Tanislav, Andreea Vintze.
Pentru că această colecţie de imagini are in spate un suflu unitar,
un concept ordonator şi o "şcoală", pentru că se vrea o recoltă de
pe un câmp cultivat cu atenţie, iar nu o strânsură pestriţă, nu
putem trece cu vederea sugestia de artă poetică pe care escadrila
de fotografi susnumiţi o alătură lucrărilor lor, in prezentarea
expoziţiei: "Căutări indrăzneţe, fără pofte de superficiale şocări.
Chef de poveste, fără anecdotic imediat. Plasticitate, fără ocheade
ilicite spre pictură. Asocieri tematice contrastante, dezvoltate
vizual până la eliminarea necesităţii de explicitare verbală.
Expresii cromatice, nu bălţături. Emoţii vizuale fără ingrădiri
venite din comodităţi comerciale sau agresivităţi dictate de moda
momentului." Contemplând lucrările cu un ochi atent la această
legendă, putem lesne constata că acordul dintre text şi imagini nu
este doar o promisiune. Intr-adevăr - emoţii vizuale, pe bună
dreptate - asocieri contrastante. Tot aşa, despre ocheadele spre
pictură, putem, de bună seamă, spune că nu au ceva ilicit (deşi nu
ştiu, pe de altă parte, cum ar trebui să arate o privire licită şi
de ce artele ar mai trebui, in mileniul trei, să fie atât de sever
hotărnicite). Aici, insă, trebuie puţin zăbovit. Un control
inopinat, o (m)razie la buletinele de identitate ale fotografilor
arată o poftă uriaşă de pictural, o adorabilă opinteală calofilă, o
deschidere sensibilă spre dulceţuri cromatice, vapori de culoare şi
potriviri de nuanţă care par să tindă spre abstract (vezi Bogza
Stelian - foto 2, Teodora Maftei - foto 3, Dumitru Ştefan - foto
4). Aproape toţi se străduiesc să restituie frânturi de
imponderabil peisagistic, in care temeiul de solidaritate de grup
este constituit tocmai de incercarea de a surprinde poezia
realului. Chiar atunci când in obiectiv se strecoară personaje
(copii in mişcare - foto 1, câini melancolici - foto 5, mioare
stivuite in saivan - foto 6, o capră sugrumată teatral cu o funie -
foto 7), focalizarea operează nu asupra trupurilor, ci asupra
aburilor de culoare in care acestea se mişcă. Rezultatul de
ansamblu - un caleidoscop seducător şi plin de amăgiri
pictural-fotografice care nu trebuie ratat.
Pe la jumătatea secolului al XIX-lea, Clarckson Stanfield observa,
după ce privise calotipiile pionierilor intr-ale fotografiei David
Octavius Hill şi Robert Adamson: "Prefer să am o colecţie din
acestea, decât din cele mai bune picturi ale lui Rembrandt". Punând
intr-o paranteză cumpătată termenii excesiv de dramatici ai
comparaţiei lui Stanfield, dar parafrazându-i ideea, putem spune că
preferăm prospeţimea privirii Şcolii de Poetică Fotografică multor
expoziţii căznite de pictură din ultima vreme.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al
Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia
romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991,
grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003.
Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la
numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si
art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe
volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana
in 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.