Ce sanse sunt sa avem crestere economica in primul trimestru, cand sectorul auto si constructiile arata un minus de 50%
Piete lovite puternic inca de anul trecut, precum industria auto si cea a constructiilor, unde s-au rulat 3 miliarde de euro, arata, dupa primul trimestru, mult mai rau chiar si decat cele mai pesimiste estimari, cu un minus de 50%.
Pe de alta parte, viceguvernatorul BNR Cristian Popa crede ca
economia ar putea inregistra o crestere modesta in primul
trimestru, dar spune ca este "optimist rezervat in privinta
cresterii economiei din acest an", in conditiile in care
autoritatile romane si expertii Fondului Monetar International
estimeaza o crestere economica de 1,3% in acest an.
"Sunt optimist rezervat, avand in vedere ca desenul trimestrial al
anului 2010 se agata pe un trimestru patru din 2009 care a fost mai
slab decat anticipam. Va fi o crestere modesta in 2010, urmata de
perspectiva unor cresteri mai accentuate in anii urmatori", a spus
Popa.
Intrebat daca in primul trimestru din 2010 economia va inregistra
crestere, Popa a spus: "Cred ca da. Insa discutam de un scenariu
central cu incertitudini mari pe de o parte si pe alta. Cifra este
modesta si pozitiva".
Economia Romaniei a scazut anul trecut cu 7,1%, dupa un avans de
7,1% inregistrat in 2008.
Marile piete de consum si constructiile nu dau insa semne de
revigorare, iar companiile private mentin inchise fabricile din
lipsa de cerere (in ciment sau bere), trimit angajati in somaj
tehnic sau se agata de putinele programe guvernamentale, cum este
cazul "Rabla" in auto.
Vanzarile de autovehicule au inregistrat o scadere de aproximativ
55% in primul trimestru al acestui an, cea mai buna luna fiind
martie cand s-au vandut in jur de 5.500 de masini, in conditiile in
care programul "Rabla" din acest an a demarat la finele lunii
februarie. Astfel, in primele trei luni vanzarile au atins un nivel
de aproximativ 14.000 de masini, volum similar cu cel realizat
numai la nivelul lunii martie din 2009, sau in doua saptamani
dintr-o luna obisnuita din 2008.
"In primul trimestru al acestui an vanzarile de masini au
inregistrat o scadere de peste 50% fata de perioada similara a
anului trecut. A existat o crestere usoara in februarie fata de
ianuarie, iar in martie estimam o crestere de aproximativ 20% fata
de luna anterioara, in conditiile in care incep sa se simta
efectele programului de casare", a declarat Alin Tapalaga, seful
Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania, cel mai
mare jucator de pe piata de profil.
Revenire usoara in auto in martie
La o crestere importanta a vanzarilor se asteapta dealerii auto in
luna aprilie, pe masura ce clientii vor cumpara din piata doua sau
trei vouchere in vederea achizitiei unui automobil nou.
Potrivit sefului Porsche Inter Auto, o scadere de 50% in primul
trimestru al acestui an nu s-a inregistrat numai in ceea ce
priveste vanzarile de masini noi la nivelul pietei locale, ci si
profitul dealerilor sau numarul de angajati, in special in ceea ce
priveste divizia de vanzari.
Potrivit unui alt dealer auto din Capitala, majoritatea clientilor
care doresc sa-si cumpere acum un automobil nou o fac utilizand
vouchere "Rabla", motiv pentru care acestia intarzie achizitia.
"Vanzarile din martie sunt in continuare mai slabe decat in 2009,
dar se observa un trend ascendent al vanzarilor fata de ianuarie si
februarie cand nu demarase programul de casare."
S-a oprit scaderea in electroIT
Piata electroIT, unul dintre sectoarele cu cele mai mari scaderi de
vanzari in 2009, de peste 40%, a revenit pe crestere in ultima luna
potrivit companiilor din sector, chiar daca in prima parte a anului
apetitul consumatorilor pentru achizitii a fost redus.
Potrivit acestui trend, vanzarile din piata electroIT ar putea
depasi in primul trimestru 356 de milioane de euro, nivel atins in
primele trei luni ale anului trecut, potrivit companiei de
cercetare de piata GfK. "Piata retailului electroIT a suferit o
scadere de circa 10% in primele doua luni ale anului, comparativ cu
2009, insa in ultimele saptamani piata prezinta semne de redresare,
tendinta care se va mentine si in luna aprilie datorita
sezonalitatii anumitor categorii de produse si stocurilor noi", a
spus Adrian Olteanu, director general al Flamingo.
In primul trimestru din 2009 vanzarile din acest sector s-au
contractat cu 33% de la un nivel anterior de 534 de milioane de
euro, iar la nivelul intregului an scaderea vanzarilor de
electronice si electrocasnice au ajuns la 42% (la 1,4 miliarde de
euro).
In 2010 majoritatea achizitiilor au fost realizate pentru
acoperirea necesitatilor imediate in timp ce produsele pentru
cresterea confortului au fost marginalizate.
Potrivit companiilor din piata, revenirea consumului a fost ajutata
de campaniile de buy-back si de apropierea sarbatorilor.
"Primul trimestru arata mai bine decat 2009. Nu este o crestere
spectaculoasa, dar exista un sentiment clar de revenire a
vanzarilor in piata de electronice si electrocasnice, in special pe
partea de produse IT", a declarat Dan Ostahie, presedintele Altex
Romania.
Iarna grea se vede in constructii
"Primul trimestru a fost afectat si de alegerile de la sfarsitul
anului 2009, si de criza, si de vremea nefavorabila. Schimbarea
autoritatilor n-a permis eliberarea fondurilor pentru cei care au
lucrat, si au ramas foarte multe restante de anul trecut de
platit", spune Mihai Rohan, presedintele Patronatului din Industria
Cimentului (CIROM). Vanzarile de ciment s-au redus cu 50% in primul
trimestru din acest an fata de 2009, la fel cum s-a intamplat si pe
piata de caramizi, potrivit datelor companiilor din domeniu.
"Piata constructiilor a avut o scadere in primele doua luni ale
anului intre 30% si 70% fata de 2009, in functie de zona geografica
si de aplicatii. Estimam ca piata va avea o scadere in prima
jumatate de an fata de anul trecut, din cauza contextului economic
actual, dar si din cauza iernii cu temperaturi mai scazute decat in
anii trecuti. Consideram ca in a doua jumatate a anului vom avea o
crestere a pietei datorita deschiderii proiectelor finantate din
buget, dar si investitiilor private care se vor accentua spre
sfarsitul anului", sutine Iulian Mangalagiu, directorul general al
Ceramica Iasi.
Bunurile de larg consum oscileaza intre stagnare si
scadere
"In retailul modern se simte o scadere a vanzarilor de carne si
preparate din carne, dar consumul a ramas constant pentru ca a
crescut piata neagra. Numai eu am vazut in ultimele luni patru noi
carmangerii deschise, care vand la jumatate din pretul pietei", a
declarat Sorin Minea, presedintele producatorului de mezeluri Angst
si al Asociatiei Romane a Carnii. Datele din piata arata un minus
intre 5 si 10% in acest sector, cadere pusa de marii jucatori si pe
seama pietei negre care-i atrage pe consumatori prin preturile mai
mici practicate.
Nici in bere nu sunt semne de revigorare, dupa cum spune Mihai
Ghyka, directorul general al Bergenbier Romania, al treilea
producator de bere local.
In ianuarie vanzarile de bere au scazut cu peste 20%, potrivit
datelor Institutului National de Statistica, iar producatorii nu
vorbesc de cresteri nici in februarie sau martie, ceea ce inseamna
ca volumele vandute s-au diminuat in primul trimestru al acestui an
cu cel putin
10-15%.
Pe de alta parte, piata lactatelor este una dintre putinele
segmente ale industriei alimentare care inca mai inregistreaza
cresteri. "In primele doua luni ale acestui an piata lactatelor a
inregistrat o usoara crestere in volum, de pana la 3%, si a stagnat
in valoare, ceea ce inseamna ca populatia a inceput sa cumpere mai
multe produse lactate, dar la un pret mai redus", au declarat
reprezentantii Danone, cel mai mare producator local de
iaurturi.
"Piata lactatelor e in stagnare, se mentine la acelasi nivel
inregistrat in primul trimestru din 2009, cu scaderi si cresteri
usoare pe diferite categorii. Cauzele sunt aceleasi - contextul
economic, cresterea somajului. Piata are insa un potential de
crestere usoara in a doua jumatate a anului", spune si Raul
Ciurtin, actionarul Albalact, cel mai mare producator independent
din piata.
Tot stagnare este cuvantul de ordine si in industria vinului, unde
oricum inceputul de an este mai greu pentru ca este perioada in
care se platesc impozite si taxe, iar pentru consum raman mai
putini bani. "Din punctul de vedere al volumului, in perioada
ianuarie-martie piata este la acelasi nivel comparativ cu 2009. Din
punctul de vedere al valorii este greu de apreciat, pentru ca nu
mai exista aceeasi alunecare catre ieftin, care in 2009 era destul
de puternica. Este un pic rau pentru piata faptul ca Pastele a
picat asa devreme, venind foarte rapid dupa ce consumatorul nici nu
s-a dezmeticit bine dupa Craciun", a spus Daniel Negrescu, brand
manager al Murfatlar.
In farma insa marii producatori spun ca piata este "complicata din
cauza termenelor lungi de incasare", dar potrivit estimarilor ZF
piata ramane pe plus in primul trimestru din punctul de vedere al
valorii vanzarilor. "De la inceputul anului se constata o revenire
a medicamentelor fara prescriptie, ceea ce inseamna ca a trecut
socul lipsei de bani la pacienti. Automedicatia este si reactia la
faptul ca accesul la medicamente este mai dificil", a spus Dragos
Damian, CEO al Terapia Ranbaxy.
Optimism in turism
"In primul trimestru de anul acesta, piata hoteliera a stagnat,
daca luam in calcul gradele de ocupare inregistrate de hoteluri. Nu
s-a intamplat nimic pozitiv in aceste prime trei luni ale anului
raportat la aceeasi perioada a anului 2009. Cred insa ca vestile
bune vor veni de acum inainte, avand in vedere ca se vor vedea
rezultatele eforturilor de reducere a tarifelor pe camera", a
declarat Josef Goschy, unul dintre cei mai mari proprietari de
hoteluri din Romania, cu 3.500 de camere in 25 de unitati de cazare
in toata tara, prin grupul Unita Turism.