Ghenea: Consumul e intr-o criza profunda. Banii romanilor s-au dus pe mancare, nu pe electronice

Autor: Magraon Andreea 31.03.2010

Vanzarile online ale companiei FIT Distribution, care controleaza magazinele online PCfun.ro, PCGarage.ro, ShopIT.ro si Electrofun.ro, au scazut in perioada sarbatorilor de Paste, consumatorii orientandu-se catre produse alimentare si de larg consum in detrimentul celor durabile, a declarat pentru ZF Marius Ghenea, presedintele si actionarul unic al companiei.
"Perioada de dinainte de Paste s-a caracterizat printr-o scadere a vanzarilor, fapt justificat de bugetele mai reduse ale romanilor pentru aceasta perioada, care au fost directionate prioritar catre achizitiile de mancare si produse de larg consum imediat, astfel ca au achizitionat mai putine produse durabile in aceasta perioada", a spus Ghenea. El a adaugat ca acest lucru este un fenomen tipic pentru o perioada de criza, lipsa vanzarilor masive din perioada sarbatorilor indicand "criza profunda" in care se afla consumul romanesc.
"Singura varianta pentru a relansa acest consum este legata de reluarea creditarii, deoarece produsele durabile, care au valori unitare mai mari, nu pot fi in general cumparate din veniturile curente, ci trebuie sustinute prin credit de consum, respectiv cumparate in rate, tinand cont si de utilitatea lor pe termen lung pentru utilizatori, care in acest fel platesc pe masura ce folosesc produsul", a explicat antreprenorul roman.
Presedintele FIT a mai spus ca in Romania creditarea a fost puternic inhibata in ultimul an, dand ca exemplu datoria totala a gospodariilor, care a scazut la 21% din PIB aflat in scadere. Prin comparatie, media europeana a datoriei gospodariilor este de 50% din PIB, a mai spus el.
Ghenea estimeaza o scadere a vanzarilor in aceasta perioada, pentru a-si reveni apoi dupa trecerea sarbatorilor de Paste.
"Vanzarile de produse durabile in general vor avea o tendinta de usoara scadere in aceasta perioada, inclusiv cele de electronice si IT, dar si mobilierul si alte produse de folosinta indelungata vor avea aceeasi problema. Dupa Paste, estimam ca piata va avea o oarecare revenire, pe masura ce prio ritatile consumatorilor se vor schimba dupa trecerea sarbatorilor", a mai spus antreprenorul roman.
Spre deosebire de perioada sarbatorilor de Paste, vanzarile online din primele trei luni ale anului ale grupului FIT au fost in crestere cu aproximativ 20% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, a mai spus Ghenea.
"Aceasta crestere se datoreaza in principal orientarii clientilor catre achizitii online, in conditiile crizei economice care a determinat o reducere semnificativa a pietei de produse IT si electronice in ultimul an", a explicat presedintele companiei.
Pentru perioada sarbatorilor de Paste, magazinele online controlate de FIT au diferite oferte, a mai spus Ghenea, precum minilaptop-uri incepand de la 979 de lei sau monitoare LCD de la 388 de lei.
FIT Distribution a avut in 2008 afaceri de 15 milioane de euro, cu 30% mai mult fata de anul precedent.