Fiecare angajat al Dacia a adus un profit de 4.200 € anul trecut si a produs 23 de masini. Cum comentati?

Autor: Alexandru Anghel 05.04.2010
  • Pentru prima data de la preluarea de catre Renault, in 1999, Dacia va acorda dividende de 37 mil. euro actionarilor
  • Cei mai importanti actionari ai Renault sunt statul francez si grupul Nissan
  • Fiecare angajat a contribuit anul trecut cu 4.200 de euro la profit
  • Costul salarial per angajat, inclusiv contributiile sociale, s-a ridicat la 865 de euro, in timp ce salariul mediu brut in uzina a fost de 490 de euro.


Producatorul Automobile Dacia a raportat pentru anul trecut o cifra de afaceri de 2,1 mld. euro (9 mld. lei), in crestere cu 18% in lei si 2,4% in euro, in timp ce profitul inregistrat de companie a inregistrat un regres, de la 60 de milioane de euro la 54,3 milioane de euro.

Raportat la numarul de angajati, Dacia a reusit in 2009 cresterea cifrei de afaceri, insa profitabilitatea s-a redus la 4.276 euro/angajat, egal cu pretul de achizitie al unui Logan cu echiparea de baza si cu doua prime de casare incluse. In 2007, an in care profitul Dacia a ajuns la recordul de 132 de milioane de euro, profitul per angajat era de 11.535 de euro, suma pentru care acum poate fi achizitionat un SUV Duster, in echipare de baza plus cateva dotari optionale. Anul trecut productia de automobile a ajuns la 23,3 unitati/angajat. Productia de automobile personale si vehicule utilitare s-a ridicat la 296.010 unitati, in timp ce numarul angajatilor a scazut la 12.968, din care doar 8.503 sunt implicati direct in procesul de productie. "In cursul anului 2009 a scazut numarul salariatilor cu 4,34%, scaderea reflectandu-se la categoria personal productie (direct si indirect)", au mentionat reprezentantii Dacia in raportul financiar.

Intrucat cheltuielile salariale s-au mentinut doi ani la rand aproximativ la aceeasi valoare, 132 de milioane de euro, profitul Automobile Dacia a fost diminuat in 2009 de reducerea marjei operationale si de achizitia diviziei locale a Auto Chassis International (ACI), care produce sasiurile pe care sunt construite automobilele Logan. Achizitia ACI s-a ridicat la suma de 215 mil. lei (mai mult de 50 de milioane de euro), iar integrarea se va face potrivit procedurilor de fuziune prin absorbtie.

"Pentru jumatatea anului 2010 se are in vedere fuziunea prin absorbtie, intrucat se urmareste simplificarea organizarii juridice a grupului Renault Romania, facilitandu-se coordonarea activitatilor de fabricatie motoare, cutii de viteza si sasiuri si limitarea eventualelor restrictii juridice si administrative impuse de mediul social si economic romanesc", au declarat reprezentantii Dacia in raportul financiar al companiei.

37 de milioane de euro merg la Renault

Consiliul de Administratie al Automobile Dacia a votat pentru prima data acordarea de dividende actionarilor, chiar daca profitul inregistrat anul trecut a fost cu 60% sub cel din 2007. Astfel, din profitul companiei 56 mil. lei ( 13,4 mil. euro) au fost directionati spre rezerva legala, 17 mil. lei (4,1 mil. euro) au fost platiti angajatilor in contul participarii la profit, iar 156 mil. lei (aproape 37 de milioane de euro) au mers catre actionari. Automobile Dacia este detinuta in proportie de 99,4% de catre constructorul francez Renault.

Pana in 2009 reprezentantii Automobile au declarat ca grupul Renault nu a repatriat profitul, intrucat a fost utilizat pentru continuarea investitiilor de pe plan local, care au ajuns la o valoare de aproape 1,4 miliarde de euro.

120 mil. euro pentru Duster

Numai in 2009, pe langa investitiile in centrul de tehnologie RTR Titu si alte uzine de pe platforma Dacia, au fost investite 120 de milioane de euro pentru industrializarea modelului Duster, care reprezinta acum 250 de unitati din productia zilnica de 1.350 de unitati a uzinei.

2009 a fost si anul in care vanzarile producatorului au depasit pragul de 300.000 de automobile, 85% fiind exportate. Uzina de la Mioveni a lucrat anul trecut mai mult la comanda, precum marii producatori auto europeni, intrucat viteza de rotatie a stocurilor a crescut de la 15 (in 2008) la 20, ceea ce a crescut si lichiditatea companiei. Compania a pierdut insa la capitolul marja bruta din vanzari, un indicator care evidentiaza evolutia costurilor si a pretului de vanzare. Astfel, marja bruta a coborat de la 8,5% in 2007 la 3% in 2009, ceea ce indica faptul ca preturile modelelor Logan au inghetat, in timp ce costurile de productie au escaladat.

In 2009 insa Dacia a derulat si promotii care s-au materializat intr-un "Avantaj Client", adica o reducere a pretului in cadrul anumitor campanii sau actiuni de marketing, corelate chiar si cu programul guvernamental "Rabla".