Cum s-a vazut Pastele in turism, consum si transporturi: Cifrele raman jos, dar managerii spun ca „vanzarile sunt bune, la cum merge economia”

Ziarul Financiar 06.04.2010
  • 15.000 de romanii au cheltuit de Paste 4 mil. euro pe vacantele din strainatate
  • Peste 80 de milioane de euro au lasat romanii in magazine pe cozonaci, pasca, oua si bauturi alcoolice de import
  • Hotelurile si pensiunile de pe Valea Prahovei au avut un grad de ocupare de 30 - 40% week-end-ul trecut
  • Cuvantul de ordinea fost "stagnare", importatorii de bauturi alcoolice fiind singurii care au vazut cresteri ale vanzarilor comparativ cu anul trecut.


"Am avut acelasi numar de turisti (comparativ cu perioada Pastelui 2009 - n.red.). Gradul de ocupare este de 30 - 40%, mult mai slab ca la Craciun, cand a fost de circa 60%", spun reprezentantii hotelului International din Sinaia. Turistii au preferat in cele mai multe dintre cazuri sejururile de 3 zile, care au costat circa 1.000 de lei (245 de euro) pentru doua persoane, suma care a inclus cazarea, micul dejun si cina festiva.

Reprezentantii hotelului au mai spus ca aceste grad de ocupare este considerat bun, avand in vedere "situatia financiara (a economiei in ansamblu - n.red.)". Compania International Sinaia (care potrivit ultimelor informatii disponibile are in portofoliu hotelul International, clasificat la patru stele, precum si vilele Bistrita, Stejarul, motelul si campingul Izvorul Rece) a avut anul trecut o cifra de afaceri de 7,3 mil. lei (1,7 mil. euro), in scadere cu 25% comparativ cu 2008, potrivit datelor preliminare transmise Bursei.

"Gradul de ocupare a fost comparativ cu cel din 2009 si prin prisma faptului ca avem clienti fideli care revin in aceste perioade speciale gen Revelion, Paste, 1 Mai. Cheltuielile (turistilor - n.red.) au fost similare, dar imbunatatite prin servicii suplimentare", a spus Iuliana Tasie, director general al Ana Hotels Eforie Nord, hotel de patru stele controlat de omul de afaceri George Copos, care detine in total sapte unitati hoteliere in tara.

Numarul persoanelor care si-au petrecut sarbatorile de Paste intr-o structura de primire turistica omologata din tara s-a redus cu aproape 25% in acest an, la circa 37.500, potrivit datelor Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, citate de Mediafax.

Pretul unui sejur achitat de un turist roman a fost, in medie, de 405 lei, in timp ce anul trecut era de 518 lei pentru fiecare turist.

La "Arcade", unul din cele mai vechi localuri din centrul Capitalei, a fost program normal de Paste, desi multi dintre patronii din zona au preferat sa traga obloanele. "Am avut destui clienti, in principal straini. Nu am facut un calcul, dar vanzarile au fost peste ce am avut la Pastele din 2009", spune Vlad Cernahoschi, managerul Arcade.

Trafic ca de Craciun pe Valea Prahovei

Traficul pe Valea Prahovei a fost de Paste aproape la fel de aglomerat ca de Craciun. In dreptul localitatii Barcanesti, pe DN1 inainte de Ploiesti s-a inregistrat in data de 2 aprilie un trafic de 24.900 de autovehicule pe sensul catre Brasov, fata de aproximativ 27.300 de masini pe data de 26 decembrie.

In statiunea Sinaia s-au inregistrat in aceeasi zi un trafic de aproape 17.500 de masini.

Traficul pe Aeroportul International Henri Coanda nu a inregistrat fluctuatii importante in perioada premergatoare sarbatorilor, mentinandu-se constant, la mai mult de 12.500 de pasageri in fiecare zi. "Cursele au fost regulate, asa ca o variatie de 10% a numarului de pasageri poate trece neobservata", a explicat Valentin Iordache, purtator de cuvant pentru Aeroportul Henri Coanda. El a explicat ca de sarbatori in Otopeni numarul pasagerilor ramane constant sau scade in timp ce pe aeroportul Baneasa, unde opereaza in special operatori low cost si curse charter, se inregistreaza un varf de trafic.

Unde au mers romanii in strainatate

Aproape 15.000 de romani, numar similar cu cel de anul trecut, au mers in vacanta in strainatate in perioada sarbatorilor pascale anul acesta prin agentiile de turism, potrivit oficialilor Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Cei mai multi au ales sejururile la vecinii nostri bulgari, dar si pe cele din Grecia, Cipru sau Spania. Turistii care au petrecut vacanta in afara tarii au cheltuit 4 mil. euro, potrivit calculelor ZF, care iau in considerare un cost mediu de 250 de euro pe vacanta. "Vanzarile de vacante in strainatate pentru perioada Pastelui au fost neasteptat de bune, mai ales intr-o perioada de criza, cum este cea cu care ne confruntam. Pastele reprezinta un varf in vanzarile agentiei, in perioada ianuarie-aprilie", a declarat Mircea Vladu, proprietarul agentiei de turism Prestige Tours, care a rulat anul trecut o cifra de afaceri estimata la 8 mil. euro.

Agentia de turism a vandut pentru vacanta de Paste de anul acesta aproape 600 de pachete in Grecia, Cipru, Bulgaria, Spania, Egipt, dar si Dubai. "Pachetele noastre, al caror cost mediu este de 400 de euro, nu se adreseaza chiar maselor de turisti, ci clientilor care cauta sejururi mai de lux", spune Vladu, care estimeaza ca a incasat 300.000 de euro numai din vacanta de Paste, mai mult cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Sorin Vaduvoiu, directorul general al agentiei de turism Perfect Tour, spune ca pentru vacanta de Paste au fost vandute 1.000 de pachete, la un pret mediu de 300 de euro. "Week-end-ul din perioada sarbatorilor de Paste a adus venituri mai mari decat cele dintr-un weekend obisnuit."

Vanzarile de produse alimentare, in stagnare

Nici producatorii de alimente nu au inregistrat cresteri spectaculoase ale vanzarilor in perioada Pastelui, majoritatea realizand o stagnare comparativ cu aceeasi perioada din 2009. Cu toate acestea, vanzarile cumulate de cozonaci, pasca, oua si bauturi alcoolice de import s-au ridicat de Paste anul acesta la peste 80 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza informatiilor furnizate de principalii jucatori ai acestor piete.

"Vanzarile de cozonaci au fost la nivelul anului trecut", spune Constantin Boromiz, actionarul si directorul general al Boromir, unul dintre cei mai mari producatori de panificatie locali, cu afaceri de 148 mil. euro in 2008.

In perioada Pastelui, Boromir a vandut aproximativ 1,5 milioane de cozonaci, in valoare de 1,6 - 1,8 mil. euro, adica aproximativ 30 - 40% din vanzarile anuale de cozonaci ale producatorului din Ramnicu Valcea. De Paste anul acesta s-au vandut 30 de milioane de bucati de cozonaci si pasca in valoare de 50 mil. euro.

"Fata de o luna obisnuita vanzarile de oua cresc de Paste cu aproximativ 50%, ceea ce inseamna ca se vand aproximativ 150 de milioane de oua produse in ferme industrializate", a spus Ilie Van, presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR). Luand in considerare un pret de 0,5 lei, pretul mediu al unui ou pe rafturile lanturilor de magazine din retailul modern, romanii achizitioneaza de Paste oua in valoare de peste 18 mil. euro, potrivit calculelor ZF.

"De Paste intotdeauna avem un varf de vanzare", a declarat Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau, cel de-al doilea cel mai mare producator local de carne de pasare care are activitati si in productia de oua pentru consum.

Singura categorie in care jucatorii vorbesc de cresteri in perioada Pastelui a acestui an sunt importurile de bauturi alcoolice. "2009 a fost un an in care criza a avut un impact negativ asupra comportamentului consumatorilor si cred ca nivelul de incredere al acestora este in crestere, determinand astfel o crestere a consumului in aceasta perioada fata de anul trecut. Vanzarile de Paste reprezinta aproximativ 12 - 15% din vanzarile anuale (ale importatorilor de bauturi alcoolice - n.red.)", a declarat Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard Romania, filiala locala a producatorului francez de bauturi alcoolice cu acelasi nume.

Vanzarile Pernod Ricard au fost in perioada sarbatorilor cu 5-10% mai mari decat in 2009, in conditiile in care preturile au ramas la acelasi nivel ca in anul precedent, iar jucatorii pregatesc promotii.

Plecand de la estimarile managerului Pernod Ricard, vanzarile de bauturi alcoolice din import se ridica in perioada Pastelui la 12-15 mil. euro.