Daimler, Renault si Nissan se aliaza pentru a lupta de la egal la egal cu gigantii VW si Toyota

Autor: Andreea Neferu 07.04.2010

Grupul auto german Daimler si alianta Renault - Nissan au decis sa-si uneasca fortele intr-un parteneriat mondial menit sa le asigure o pozitie forte in fata rivalilor precum Volkswagen sau Toyota.



Parteneriatul le va permite celor trei companii cresterea competitivitatii prin impartirea costurilor de dezvoltare si a tehnologiilor din domeniul auto, precum si majorarea profiturilor combinate cu circa 2 mld. euro in urmatorii cinci ani.

Sub incidenta acestui acord, constructorul german Daimler va ceda 3,1% din actiuni catre Renault si Nissan. Totodata, germanii vor prelua, la schimb, cate 1,5% din actiunile companiilor Renault si Nissan, care au format un parteneriat inca din anul 1999.

Daimler va emite 32,9 milioane de actiuni, evaluate la circa 1,17 miliarde de euro, in favoarea Renault si Nissan, potrivit unor documente depuse la ministerul japonez de finante, scrie Bloomberg. In acelasi timp, Nissan va ceda 89 de milioane de actiuni catre Renault.

Parteneriatul celor trei companii va aduce brandurile Mercedes si Smart mai aproape de autovehiculele din portofoliul Renault si Nissan, printre care se numara si Dacia.

"Motivul acestui schimb de pachete de actiuni este acela de a incuraja o colaborare mai profunda, nu doar proiecte individuale", a declarat Carlos Ghosn, director executiv al Renault - Nissan, citat de The Wall Street Journal.

Profit suplimentar de 400 mil. euro pe an

"Daca evaluam toate profiturile pe care le vom realiza din acest parteneriat, acestea se vor situa la circa 2 miliarde de euro in urmatorii cinci ani. Aceasta inseamna un profit suplimentar de 400 de milioane de euro in fiecare an", a explicat Ghosn.

Pe de alta parte, el a afirmat ca parteneriatul cu Daimler nu va merge mai departe, cel putin nu pentru moment, insa a marturisit ca schimbul de actiuni va complica orice incercare a celor trei companii de a incheia aranjamente similare cu alti constructori auto.

Atat Daimler, cat si Renault si Nissan au dreptul de a achizitiona participatii in cadrul altor grupuri auto, insa trebuie sa primeasca acordul partenerilor inainte de a vinde propriile actiuni, potrivit lui Ghosn.

Chiar daca cei trei producatori vor ramane entitati juridice separate, alianta are potentialul de a rivaliza cu cele mai mari grupuri auto din lume. Vanzarile combinate ale Daimler, Renault si Nissan au totalizat anul trecut 6,7 mil. autoturisme si vehicule usoare, comparativ cu Volkswagen, care a vandut 6,3 milioane de unitati, a declarat Pete Kelly, director in cadrul J.D. Power & Associates.

Vor sa imparta resursele

Referitor la parteneriat, Dieter Zetsche, seful Daimler, a spus ca este "o fundatie promitatoare" care va permite companiilor sa puna la comun resursele. "Putem realiza produse bazate pe o arhitectura comuna. Identitatea brandurilor insa va ramane neafectata", a mai spus Zetsche.

Sub incidenta acordului, cei trei producatori auto vor ataca segmentul masinilor cu volum mic. Astfel, Daimler va folosi o platforma comuna pentru noul model din gama Smart, iar Renault pentru modelul Twingo. In prima faza, fiecare companie va produce autoturismele in cadrul uzinelor proprii, urmand ca pe viitor sa se ia in considerare varianta ca acestea sa fie asamblate in cadrul aceleiasi fabrici, a declarat un purtator de cuvant al Renault. Totodata, divizia Mercedes-Benz va pune la dispozitie motoare de patru, respectiv sase cilindri pe care Nissan le va utiliza la nivel mondial pentru autoturismele produse sub brandul Infiniti. Mai mult, Mercedes va dezvolta propria varianta de camioneta de volum mic, pe baza modelului Kangoo.

Renault si Nissan au incheiat o alianta in urma cu 11 ani, prin care Renault a preluat 44,3% din actiunile Nissan, in timp ce Nissan a devenit proprietarul a 15% din capitalul Renault. Ghosn este director executiv al ambelor companii.

Implicatii in Romania

O colaborare la nivel mondial intre alianta Renault-Nissan si Daimler ar putea implica in cazul anumitor proiecte centrul Renault Technologie Roumanie. Grupul Renault detine in Romania platforma industriala de la Mioveni, unde sunt amplasate uzinele Automobile Dacia, precum si cele pentru fabricatia motoarelor pe benzina de 1,4 si 1,6 litri, cutii de viteze, sasiuri si centrul de export de colectii de masini dezasamblate catre celelalte uzine unde sunt asamblate modele din gama Logan. In plus, incepand cu 2007 Renault a deschis in Romania centrul Reanult Technologie Roumanie, al doilea centru de proiectare ca marime dupa cel de la Paris, unde sunt proiectate, concepute si testate modele atat pentru Dacia, cat si pentru Renault. In ceea ce priveste reteaua comerciala, grupul Renault detine compania Renault-Nissan Romania care importa cele doua marci. Daimler controleaza pe piata locala compania Mercedes-Benz Romania, importatorul marcilor din cadrul grupurilor Daimler si Chrysler. Bogdan Alecu