Aldis a iesit din top cinci cele mai vandute marci de salam, o piata de 350 mil. euro

Autor: Diana Tudor Stoica 08.04.2010

Producatorul de mezeluri Aldis Calarasi, companie cu afaceri de peste 90 de milioane de euro in 2008 controlata de familia Naghi, a iesit anul trecut din topul celor mai mari cinci producatori de salam si a pierdut trei pozitii in topul producatorilor de carnati si crenvursti, dupa vanzarile in volum, conform datelor companiei de cercetare a pietei MEMRB.



Cele doua piete genereaza peste 60% din vanzarile de mezeluri din Romania, o industrie in care se ruleaza anual intre 800 de milioane de euro si un miliard de euro.

Astfel, iesirea din top cinci in piata salamului si trecerea de pe locul doi, detinut in 2008, pe pozitia a cincea pe piata carnatilor si a crenvurstilor la finalul anului trecut aduc si o scadere semnificativa a cotei de piata a companiei pe aceste segmente, in ceea ce priveste vanzarile in retailul modern.

Potrivit calculelor ZF, cota de piata detinuta de Aldis pe segmentul de crenvursti si carnati este de aproximativ 5%, in timp ce din piata de salam compania ar putea detine chiar mai putin. Astfel, vanzarile cumulate ale producatorului de mezeluri pe aceste piete sunt situate intre 15 si 25 mil. euro, potrivit estimarilor ZF. Reprezentantii Aldis Calarasi nu au comentat asupra evolutiei cotelor de piata ale companiei pana la inchiderea editiei.

Printre producatorii de mezeluri care au inregistrat cresteri ale cotei de piata in 2009 se numara Elit Cugir (care a investit in cresterea capacitatii de productie prin deschiderea unei noi fabrici in 2008), Unicarm SatuMare (companie care a investit 30 mil. euro in constructia a trei noi unitati de productie) si Campofrio (care sia extins anul trecut gama de produse importate din Spania), potrivit datelor MEMRB. CrisTim, Caroli si Meda siau pastrat anul trecut pozitiile detinute in aceste clasamente, potrivit aceleiasi surse.

Scaderea cotei de piata inregistrata de Aldis poate fi explicata prin faptul ca majoritatea produselor Aldis sunt prezente pe segmentele mediu si cel economic, in care concurenta este puternica. In plus, compania din Calarasi a investit foarte putin in promovare in ultimul an, comparativ cu producatorii CrisTim si Caroli Foods Group, care au fost mai agresivi din acest punct de vedere.

"La nivelul retailului, a avut loc o scadere semnificativa a vanzarilor de mezeluri in ultima perioada, iar din punctul de vedere al profitului financiar inregistrat de procesatori, a fost dezastru", sustine Sorin Minea, presedintele producatorului de mezeluri Angst si al Asociatiei Romane a Carnii.

El a completat ca scaderea profitului pentru majoritatea producatorilor de mezeluri a fost determinata atat de devalorizarea leului la inceputul anului trecut, cat si de cresterea dobanzii bancare si scaderea consumului pe fondul diminuarii puterii de cumparare a populatiei.

"Piata mezelurilor nu a suportat cresteri de pret (n. red. in ultimul an), ceea ce a determinat o scadere a marjelor pentru procesatori. Cred ca aceasta piata isi va mentine tendinta de scadere pana la finalul anului", a explica Minea, completand ca un alt factor care a avut impact asupra afacerilor producatorilor de mezeluri a fost cresterea pietei negre, segment care in prezent realizeaza 50% din vanzarile anuale de mezeluri, respectiv aproximativ 400 de milioane de euro. George Naghi, presedintele si actionarul Aldis Calarasi, sustinea inca din toamna anului trecut ca desi cifra de afaceri a continuat sa creasca in 2009, profitul companiei a fost puternic afectat, ca urmare a scaderilor de pret operate de Aldis.

Omul de afaceri estima la inceputul anului trecut ca businessul de mezeluri va inregistra in 2009 o crestere de 15%, la peste 100 mil. euro, bazanduse pe portofoliul diversificat al companiei si pe faptul ca majoritatea investitiilor finalizate la jumatatea anului trecut vor fi exploatate la maximum abia anul acesta. La nivel de grup, el previziona pentru anul trecut un avans de 20%, la 140 de milioane de euro.

Consumul de mezeluri a scazut insa in 2009 sub asteptarile producatorilor, acest segment inregistrand in prezent cele mai multe cazuri de intrare in insolventa sau faliment in randul producatorilor mici si mijlocii din industria alimentara. Aldis nu a dezvaluit de la inceputul anului pana in prezent evolutia cifrei de afaceri in 2009.

Cine este Aldis

Grupul Aldis, controlat de George Naghi si sotia sa Alina, este format din companiile Aldis (cu activitati in abatorizare, productie mezeluri, semipreparate si ready meal), Aldis AP (agricultura, zootehnie, agroturism, alimentatie publica) si Campis (constructii). Prin intermediul companiei Aldis AP, Naghi mai detine in Calarasi o pensiune de 300 de camere si un alt restaurant in localitatea Drajna.

Principalii competitori ai Aldis din piata preparatelor din carne sunt Cris Tim, Angst, Caroli Foods Group si Elit Cugir.