Hipermarketurile ar putea pierde jumatate de miliard de euro pe an daca pun lacatul duminica

Autor: Mihaela Popescu 08.04.2010

Hipermarketurile ar putea pierde saptamanal vanzari de 9-14 mil. euro si peste 800.000 de clienti daca parlamentarii adopta proiectul de lege care inchide marile lanturi de magazine alimentare in zilele de duminica, potrivit estimarilor ZF.

Parlamentarii lucreaza la un proiect de lege care interzice comercializarea produselor agro-alimentare in hipermarketuri si supermarketuri in zilele de duminica pentru protejarea businessurilor micilor comercianti si producatori locali. Daca va fi adoptata, legea ar putea aduce o scadere de 13 - 20% a vanzarilor saptamanale ale retelelor, potrivit estimarilor AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).

"Vrem sa aducem un amendament la noua lege din comertul agro-alimentar (intrata in vigoare la finele lui 2009 - n. r.) care va stopa comercializarea produselor agro-alimentare in marile lanturi de magazine duminica. Este o masura de sustinere a comerciantilor mici si a micilor producatori afectati de extinderea marilor retele de magazine", a declarat Valeriu Steriu, vicepresedinte in Comisia pentru agricultura din Parlament si initiatorul acestui proiect.

"Acum lucram la un studiu de impact, iar pana la finele lunii mai vrem sa finalizam proiectul de lege", a completat el.

O astfel de reglementare este in vigoare in prezent pe piata din Germania, unde legea interzice marilor magazine sa opereze duminica si o parte din ziua de sambata, insa legea a fost adoptata din considerente legate de protejarea angajatilor, potrivit lui Steriu.

Parlamentul a adoptat la finele lui 2009 o lege care reglementeaza mai strict relatiile dintre marile retele de magazine si furnizorii locali de produse agro-alimentare si care, printre altele, impiedica retailerii sa ceara taxe de listare de la producatori si distribuitori care nu au legatura cu vanzarea marfurilor.

La cateva luni de la intrarea in vigoare a legii, pe masa Comisiei parlamentare pentru agricultura se afla inca mai multe propuneri de amendamente de la producatori si retaileri, care cer in principal eliminarea termenelor maxime de plata stabilite prin lege.

Ce spun marii retaileri

"Interventia statului in acest mod abuziv este absurda, incercand sa creeze un avantaj concurential neloial fara a avea vreun moment intentia sa imbunatateasca serviciile prestate populatiei, ci doar impiedicarea desfasurarii activitatii unor comercianti apreciati de public, platitori de taxe si impozite, angajatori de top - peste 50.000 de locuri de munca sunt create in retail", se arata intr-un comunicat al AMRCR.

Retailerii sustin ca inchiderea magazinelor mari ar putea afecta si vanzarile producatorilor locali si ca masurile de sustinere a comertului in pietele agro-alimentare nu vor diminua ponderea importurilor in vanzari, argumentand prin faptul ca si pietele se aprovizioneaza cu fructe si legume din import in extra-sezon.

"Pentru restul produselor alimentare vanzarile sunt net superioare in marile retele de magazine, drept pentru care producatorii de branzeturi sau mezeluri ar suferi o scadere a vanzarilor."

Potrivit datelor din piata, cele mai mari ponderi ale produselor importate in hipermarketuri sunt la raioanele de fructe si legume si produse cosmetice.

Pietele au inca o pondere semnificativa in vanzarile de fructe si legume realizate la nivel local. De exemplu, Dole, cel mai mare jucator pe piata fructelor proaspete, cu afaceri de 35 mil. euro la nivel local, realizeaza 50% din businessul sau cu engrosistii si cu vanzatorii din pietele agro-alimentare.

Lanturile internationale de magazine au o cota de piata de circa 40% in comertul cu bunuri de larg consum. In Romania sunt operationale aproape 100 de hipermarketuri, 150 de supermarketuri, 42 de magazine cash & carry si peste 300 de magazine discounter. Acestea au realizat in 2008 vanzari cumulate de 6-7 mld. euro, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei.

Weekendul aduce o crestere medie a traficului de clienti de 20-30% in hipermarketuri. Un hipermarket de 7.000 - 8.000 mp poate ajunge astfel la un trafic de clienti de 12.000-13.000 de persoane duminica, fata de 10.000 de persoane intr-o zi normala din saptamana. "Statisticile arata ca 13-20% din vanzarile totale din comertul modern in decursul unei saptamani se realizeaza duminica", au mai precizat reprezentantii AMRCR. Anul trecut, lanturile de hipermarketuri au avut vanzari cumulate estimate la 3,5 mld. euro, astfel incat afacerile realizate duminica pot fi estimate la 9-14 mil. euro.