De ce nu formeaza managerii romani succesori: se tem ca vor ramane fara job daca exista cineva care ii poate inlocui. Ce parere aveti?

Autor: Adelina Mihai 12.04.2010

Majoritatea liderilor din cele mai puternice companii din lume au dezvoltat planuri de succesiune pentru angajatii-cheie, spre deosebire de managerii romani, care inca nu vor sa auda de ideea existentei unei persoane care ar putea sa le ia locul, sustine Harry Meintassis, general manager al companiei de consultanta in management Hay Group Romania.

"Managerii romani nu considera inca prioritara formarea unui succesor. Exista un sentiment de nesiguranta in randul liderilor romani, ei se tem ca vor ramane fara job daca exista cineva care, in orice clipa, ar putea sa le ia locul", spune Meintassis.

Hay Group colaboreaza de aproape 12 ani cu revista americana Fortune pentru realizarea topului "Cele mai admirate companii", la care participa 15.000 de executivi de top, membri ai consiliului director si analisti din industrie.

Un procent de 90% din aceste companii au planuri mai bune de succesiune pentru pozitii executive decat restul firmelor de pe piata. Astfel, 77% din aceste companii au sanse mai mari decat restul pietei sa angajeze un CEO din interior, in cazul in care actualul sef paraseste organizatia sau nu mai poate sa isi exercite functia. Mai mult decat atat, aproximativ 60% din companii pot promova pe pozitia de CEO un angajat intern, fara a fi nevoiti sa apeleze la firme de executive search.

Printre cele mai admirate companii din lume anul trecut s-au numarat Apple, Berkshire Hathaway, Toyota Motor, Google, Johnson& Johnson si Procter& Gamble. Unul din criteriile care diferentiaza aceste companii de concurentii lor de pe piata este faptul ca 90% dintre acestea au avut rezultate financiare mai bune decat ceilalti. Motivul? Sunt inovatoare, isi folosesc mai bine resursele si sunt mai eficiente. Cele mai bune companii din lume se concentreaza mai mult pe strategiile de management al oamenilor si stabilesc obiective concrete pentru angajati.

Liderii aloca 30% din timp pentru discutiile despre talent management

Atunci cand se reunesc in sedinte, liderii companiilor preocupate de planurile de succesiune nu discuta numai despre cifre, despre pierderi sau despre profit, ci si despre managementul talentelor. "Mai mult de 30% din timpul liderilor se aloca discutiilor despre talent management. Sunt manageri vizionari, care isi fac timp pentru a discuta despre gestionarea talentelor din companie si care se uita la performanta", spune Meintassis. Totusi, cei mai buni CEO sunt cei care se uita si la cifre, dar care tin cont si de performanta angajatilor.

Loialitatea angajatilor este un alt factor-che ie care duce la performanta companiilor din topul Fortune, pentru ca aceste companii acorda o importanta foarte mare strategiilor de promovare interna si formarii unui plan de cariera. Desi anul trecut chiar si cele mai bune companii din lume au inghetat salariile, liderii acestor firme au explicat angajatilor ca nu pot sa le ofere recompense semnificative pe termen scurt, dar le ofera posibilitatea de a creste in cadrul companiei. "Am observat ca exista o tendinta de dezghetare a salariilor in cadrul acestor companii, dar acest lucru se intampla doar pentru cei mai buni angajati. De aceea, angajatii performanti au o imagine clara despre joburile valoroase din companie", mai spune Meintassis.

Cele mai bune companii ofera salarii mai mici cu 5% fata de restul pietei

Nu salariile mari ii determina pe angajatii performanti sa continue sa lucreze in cele mai bune companii, ci pachetul total de compensatii pe care il primesc de la angajator, pachet care include programe de training si coaching.

"Cele mai bune companii ofera salarii cu 5% mai mici decat cele de pe piata, dar au mai multe bonusuri de performanta", explica Meintassis. Acesti angajatori ofera perspective pe termen lung pentru angajati, comunica mai bine despre valoarea recompensei totale pe care o ofera angajatilor. De regula, daca sunt nemultumiti de jobul pe care il au, angajatii trebuie sa fie recompensati printr-un salariu foarte bun.

"De regula, angajatii nu stiu prea bine care este valoarea compensatiilor totale pe care le primesc de la angajator. Stiu ce salariu si ce bonusuri primesc, dar privesc programele de training, de dezvoltare si de coaching mai mult ca pe o investitie de business", explica managerul Hay Group. De altfel, 82% din acesti angajatori din topul Fortune le reamintesc in mod frecvent angajatilor despre modul in care i-au recompensat.

Reducerile salariale ar trebui sa inceapa cu top managementul

Companiile ar trebui sa aiba mereu "provizii" pentru angajatii care nu sunt foatrte bine platiti, iar reducerile de costuri trebuie sa fie facute intr-un mod echitabil pentru angajati. Angajatorii ar trebui sa se gandeasca de doua ori inainte sa inghete salariile sau sa faca reduceri de costuri.

"Una dintre companiile mari de pe piata locala a redus anul trecut cu 20% salariile angajatilor din top management, dar si pe cele ale managerilor de linie. Acelasi lucru s-a intamplat si in cadrul unei banci mici prezente in Romania", mai spune Meintassis.