Concurenta are ultimul cuvant la inchiderea hipermarketurilor duminica

Autor: Mihaela Popescu 11.04.2010

Proiectul de inchidere a hipermarketurilor duminica, anuntat saptamana trecuta de catre deputatul Valeriu Steriu ca masura de sprijinire a micilor comercianti si a pietelor agroalimentare, va fi analizat de Consiliul Concurentei (CC), potrivit reprezentantilor institutiei.

"Consiliul Concurentei isi exprima interesul fata de problema interzicerii operarii hipermarketurilor si supermarketurilor in zilele de duminica, actiune cu potentiale efecte de natura anticoncurentiala. Ca principiu general, restrangerea numarului comerciantilor si, pe cale de consecinta, restrangerea concurentei pe un anumit interval de timp limiteaza optiunile de achizitie, prejudiciind interesele consumatorului final", au declarat reprezentantii Consiliului Concurentei.

Acestia au mai precizat ca asteapta concretizarea proiectului de lege care in acest moment este la stadiul realizarii studiului de impact pe piata.

Steriu, vicepresedinte in Comisia pentru agricultura din Parlament si initiatorul proiectului de interzicere a operarii marilor magazine alimentare duminica, a declarat zilele trecute ca intentioneaza sa finalizeze proiectul de lege pana la sfarsitul lunii mai, pentru a intra apoi in dezbatere publica. Marile lanturi de magazine au transmis deja un raspuns la initiativa lui Valeriu Steriu, sustinand ca aceasta ar fi o masura abuziva care ar crea un avantaj concurential neloial pentru micii comercianti, in detrimentul marilor retaileri.

Hipermarketurile ar putea pierde saptamanal vanzari de 9-14 mil. euro si peste 800.000 de clienti daca parlamentarii adopta proiectul de lege care inchide marile lanturi de magazine alimentare in zilele de duminica, potrivit estimarilor ZF. Anual, pierderile hipermarketurilor s-ar ridica la peste jumatate de miliard de euro in cazul in care ar fi inchise duminica.

In Romania sunt operationale aproape 100 de hipermarketuri, 150 de supermarketuri, 42 de magazine cash & carry si peste 300 de magazine discounter, care detin impreuna o cota de circa 40% din piata bunurilor de larg consum, potrivit studiilor de piata din 2009.

Weekendul aduce un varf de vanzari marilor magazine alimentare pentru ca traficul de clienti in aceste zile este cu 20-30% peste media saptamanala; marile magazine alimentare realizeaza duminica intre 13 si 20% din vanzarile saptamanale, potrivit estimarilor retailerilor.

Retelele de magazine alimentare au realizat in 2008 vanzari cumulate de 6-7 miliarde de euro, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei in retail.