Billa, Mega Image si Carrefour aduc 50 mil. € in supermarketuri, aproape dublu fata de 2009

Autor: Mihaela Popescu 13.04.2010

Planurile de investitii pe 2010 ale celor mai mari retele de supermarketuri, Billa, Mega Image si Carrefour Market, sfideaza declinul consumului si inaspresc lupta pentru supravietuire a lanturilor romanesti intrate in insolventa.



Cei trei retaileri straini vor deschide in total 46 de magazine in acest an, fata de 26 de unitati in 2009, prin investitii estimate de ZF la peste 50 mil. euro, conform planurilor anuntate de companii.

Cel mai expansiv operator de supermarketuri va fi Billa, acesta avand planificate 20 de inaugurari in 2010, cel mai mare ritm anual de expansiune al retailerului german de pana acum.

De partea cealalta, Carrefour nu a anuntat pana acum planuri de accelerare a extinderii retelei sale de supermarketuri, insa compania va face o miscare importanta in acest an intrand cu Carrefour Market in Bucuresti. Primul magazin va fi deschis in Piata Gorjului in cartierul Militari in ultima decada a acestei luni.

Retailerul va avea circa 10 inaugurari de supermarketuri in acest an, potrivit datelor companiei.

La randul sau, grupul belgian Delhaize a anuntat 16 proiecte de expansiune pentru 2010, care vor duce reteaua Mega Image - cel mai mare lant de supermarketuri din Bucuresti - in 10 locatii noi, si vor extinde reteaua cu discount Red Market cu 6 unitati.

2.300 de noi locuri de munca

Deschiderea celor 46 de supermarketuri va genera in total aproximativ 2.300 de locuri de munca in orase precum Bucuresti, Arad sau Cluj-Napoca si in localitati mai mici, printre care Carei sau Resita.

Spre comparatie, iesirea de pe piata a lantului de hipermarketuri Pic, in urma celei mai mari insolvente din retailul alimentar in cel mai dificil an pentru marii retaileri romani, a dus la disparitia a 3.000 de locuri de munca in 2009.

Accelerarea expansiunii celor trei mari retaileri vine in contextul contractiei vanzarilor pe segmentul supermarketurilor si al exploziei numarului insolventelor in tabara retelelor romanesti in 2009.

Anul trecut, Billa, Mega Image si Carrefour Market au mizat, ca si hipermarketurile, pe promotii si pe promovarea produselor ieftine. In urma cu un an, Mega Image a anuntat chiar ca va aplica reduceri permanente de preturi intre 5% si 15% la aproximativ un sfert din produsele listate in magazinele retelei.

Piata poate inghiti 500 de supermarketuri

Consultantii spun ca miza expansiunii celor trei retaileri este castigarea zonelor acoperite doar de comertul traditional, astfel incat declinul consumului nu a fost un impediment pentru accelerarea investitiilor in 2010.

"Cred ca in acest an marile lanturi de magazine alimentare se vor baza mai mult pe schimbarile din obiceiurile de achizitii ale romanilor, in sensul preferintei in crestere pentru retailerii moderni, decat pe reluarea cresterii consumului si in consecinta a cresterilor organice de vanzari", afirma Ionut Pascu, Senior Project Manager al companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

O analiza realizata recent de catre consultantii Roland Berger in retailul din Europa Centrala si de Est arata ca dezvoltarea retelelor de magazine a ajuns pana acum la doar 30% din potentialul pietei romanesti.

In comertul alimentar local sunt operationale in acest moment aproximativ 150 de supermarketuri afiliate unor retele de retail, potrivit datelor companiei de cercetare de piata MEMRB. Segmentul de profil ar putea ajunge astfel la maturitate in momentul in care vor fi 500 de supermarketuri operationale pe piata, potrivit analizei Roland Berger.

Supermarketurile ruleaza anual 2-3 miliarde de euro, potrivit unor estimari din piata, in aceasta suma fiind incluse si vanzarile micilor operatori de profil.

In Capitala, segmentul supermarketurilor este estimat la 300-400 mil. euro.

"In criza, marii retaileri cu o situatie financiara sanatoasa au avut, pe langa oportunitati de reducere a costurilor (de exemplu, pe partea de achizitii si logistica, acestia au avantajul de a putea renegocia contractele cu furnizorii, cu transportatorii si alti parteneri in conditii mai avantajoase pentru ei) si oportunitati de expansiune pe piata locala, in conditiile in care pot atrage finantare mai ieftina si pot beneficia acum de scaderea chiriilor si a preturilor terenurilor, a materialelor de constructie, precum si a costurilor cu forta de munca. In plus, iesirea de pe piata a unor retaileri locali, mai mici, a creat mai mult loc marilor lanturi de magazine", mai spune consultantul de la Roland Berger.

Cele mai mari insolvente din segmentul supermarketurilor in 2009 au fost cele ale operatorului retelei Spar din Arad, Trident din Sibiu si Fidelio din zona Moldovei.

Cine pariaza pe supermarketuri

Billa e cea mai expansiva retea

Delhaize ajunge din urma Billa ca numar de unitati

Carrefour Market intra in Capitala