Stirea gazului azer a urcat titlurile Oil Terminal cu 10%

Autor: Vlad Anastasiu 14.04.2010

Titlurile Oil Terminal (OIL) au urcat ieri cu peste 10%, la doar o zi dupa ce ministrul economiei, Adriean Videanu, a anuntat implicarea Romaniei intr-un nou proiect energetic, care presupune lichefierea gazelor din Azerbaidjan si transportarea lor pe Marea Neagra.

Brokerii spun ca aprecierea puternica a titlurilor este data tocmai de anuntul noului proiect si exista sansa declansarii unui val speculativ pe titlurile companiei, insa reprezentantii companiei declara ca nu au niciun amestec in noul proiect energetic.

"Nu poate fi vorba de niciun amestec al Oil Terminal in proiectul energetic anuntat de Ministerul Economiei. Oil Terminal este specializata in transportul hidrocarburilor lichide si nu al gazelor lichefiate, compania nefiind pregatita din punct de vedere tehnic. Pe viitor, in cazul crearii unui concern din care Oil Terminal sa faca parte, compania ar putea servi la depozitarea gazelor, dar chiar si asa este nevoie de constructia unor noi depozite pentru gaze", a declarat Silviu Ioan Wagner, presedintele si directorul general al Oil Terminal.

Compania este specializata in vehicularea titeiului, a produselor petroliere si petrochimice lichide, cat si a altor produse si materii prime din hidrocarburi in vederea importului, exportului si tranzitului.

"Stirile de ieri (marti - n.a.) au influentat in mod cert perspectiva investitorilor asupra companiei. Influenta este cu atat mai vizibila cu cat volumul realizat este mult peste media obisnuita. Este posibil sa vedem intrarea speculatorilor la cumparare, care ar putea duce la crearea unui val de aprecieri puternice", a explicat Gabriel Necula, directorul adjunct de tranzactionare in cadrul societatii de intermediere Prime Transaction.

Valoarea transferurilor pe titlurile Oil Terminal de ieri a depasit 2 mil. lei, in conditiile in care rulajul mediu zilnic abia depasea 50.000 de lei. Cel mai mare rulaj din piata se ridica la putin peste 2,7 mil. lei.

Niciun progres la conducta Constanta-Trieste

Oil Terminal este implicata insa ca punct terminus in oleoductul Pan European Oil Pipeline (PEOP), cu o lungime de peste 1.400 km si care va traversa Romania, Serbia, Croatia si Slovenia, pentru a ajuge la Trieste in Italia. Constructia conductei presupune costuri de circa 3,5 mld. dolari, Oil Terminal fiind un nod cheie in acest proiect, care ar urma sa transporte titeiul din zona Marii Caspice catre vestul Europei.

"Proiectul oleoductului se afla in prezent intr-o faza de restructurare. A avut loc adunarea board-ului concernului unde s-a stabilit inchiderea sediului companiei de la Londra si mutarea lui in una din capitalele statelor implicate in proiect. Urmatoarea intalnire unde se va stabili noul sediu va avea loc pe 19 mai, la Ploiesti", a explicat Wagner.

Termenul initial de finalizare a constructiei conductei era estimat pentru 2012, insa acesta va fi cel mai probabil devansat in conditiile in care lucrarile nu au demarat pana in prezent.

"Termenul de demarare efectiva a constructiilor ramane incert. Se fac dezbateri in cadrul comisiilor interstatale. Principala problema este asigurarea resurselor de finantare, iar doua dintre solutii ar fi finantarea de la Comisia Europeana sau cea de la bugetele statelor implicate. In orice caz, ramane un proiect la care se lucreaza si nu este unul abandonat", a adaugat Wagner.

Oil Terminal a anuntat la inceputul anului contracte in valoare de peste 33 de milioane de euro, cifra care depaseste afacerile companiei din 2009, de 30,8 milioane de euro. Cele mai importante contracte au fost incheiate cu Petrotel Lukoil Ploiesti, contract in valoare de 10 milioane de euro, si respectiv OMV-Petrom, valoarea contractului fiind de circa 8 mil. euro. Compania a inregistrat anul trecut un profit de doar 190.000 de euro, 50% din suma urmand sa fie distribuita ca dividende.