Expertii fiscali: Intrebarea nu este daca va fi majorata TVA, ci cand?

Autori: Mihaela Claudia Medrega , Ciprian Valentin Botea 15.04.2010

Tehnicienii din Ministerul Finantelor evita sa angajeze vreun termen sau sa anunte vreo modificare concreta in legislatia fiscala si asteapta ca politicienii sa indice in cele din urma o directie, facandu-i pe consultanti sa nu creada in efectele noii legi a responsabilitatii fiscale. La seminarul "Cum poate fi modernizat sistemul fiscal? Ce vor oamenii de afaceri si ce poate oferi Ministerul Finantelor?", organizat de ZF impreuna cu KPMG, Zamfirescu, Racoti, Predoiu si BDO Tax, multe intrebari au ramas fara lamuriri oficiale.



"Toata lumea vorbeste de reducerea cheltuielilor publice pentru atingerea tintei de deficit bugetar. Dar, in egala masura, se discuta si de cresterea veniturilor, iar primul lucru care se vehiculeaza este majorarea TVA. Cresterea acestei taxe este o solutie pentru indeplinirea obiectivului de deficit. Exista tari care au adoptat deja aceasta masura, insa s-a demonstrat, cel putin pe termen scurt, efectul contrar", a spus Ramona Jurubita, partener Servicii Fiscale, KPMG.

Ea apreciaza ca, in masura in care o majorare a TVA ar deveni inevitabila in 2011, decizia ar trebui adoptata in contextul unui mix de politici fiscale.

"Unele tari au decis majorarea TVA si reducerea contributiilor sociale. Pot fi amintite Germania, Italia, Franta. O majorare cu 1% a TVA a fost insotita de reducerea cu doua puncte procentuale a constributiilor sociale. Efectul adoptarii unui astfel de mix de politici fiscale, pe termen mediu, este majorarea veniturilor la bugetul statului", a explicat Jurubita.

Reprezentanta KPMG a precizat ca mai exista si alte masuri pentru colectarea eficienta a taxelor la buget legate de gradul de conformare a contribuabililor. Ea a adus in discutie necesitatea schimbarii atitudinii autoritatilor fiscale privind gradul de conformare a contribuabililor. "Contribuabilii care platesc taxe la timp se confrunta uneori, atunci cand au loc controale fiscale, mai mult cu o atitudine de aratat cu aratatorul decat cu o atitudine de parteneriat intre autoritatile fiscale si contribuabili. Este o problema de mentalitate care se va schimba cu timpul. Deja se vad unele progrese in unele cazuri de abordare de pe pozitii egale de catre autoritatile fiscale."

Dragos Doros, director Directia generala legislatie impozite directe din Ministerul Finantelor, a raspuns ca atunci cand discuta despre TVA, are in vedere programul de guvernare.

"Programul vorbeste de mentinerea cotelor de impozitare, de stabilitate fiscala. In reperele acestea ne miscam."

Intrebat despre eventuale reactii legislative la tendinta de reducere a veniturilor bugetare accentuata in primele doua luni ale anului mai ales la capitolul TVA, Doros a spus ca aceasta chestiune nu tine de legislatie, ci de administrarea la nivel de buget.

Cat de greu se rezolva erorile fiscale

Ioana Sandru, partener la Zamfirescu Racoti Predoiu Tax - divizia de taxe afiliata casei de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu, spune ca exista foarte multe cazuri de erori fiscale, in care firmele gresesc codul unic de inregistrare in momentul in care isi platesc impozitele si ajung astfel sa fie inregistrate ca restantieri si sa fie obligate la plata unor penalitati de intarziere.

Ea afirma ca ar trebui prelungita perioada in care aceste erori pot fi remediate, in timp ce contribuabilii care isi platesc taxele la timp, dar intr-un cont gresit, ar trebui sa fie scutiti de penalitati de intarziere. In prezent, erorile fiscale pot fi reglate intr-un interval de un an.

Sandru considera, de asemenea, ca ar trebui ca ANAF sa revizuiasca modul in care contribuabilii sunt executati silit. "Ar trebui facuta o analiza de la caz la caz si sa nu se impuna aceste sechestre asiguratorii tuturor societatilor, cum am vazut ca se practica in prezent." Ion Busuioc, director general al Directiei Generale Legislatie din ANAF, a declarat ca in acest moment se discuta prelungirea perioadei in care pot fi corectate erorile fiscale de la un an la cinci ani, pentru ca sunt foarte multe cazuri. El a precizat insa ca nu toata vina trebuie pusa in seama autoritatilor, contribuabilul avand la randul lui o responsabilitate importanta.

Plata TVA la incasarea facturii votata in Senat, doar cu avizul CE

Potrivit directivelor europene, plata TVA la incasarea facturii se realizeaza doar pentru intreprinderile mici si mijlocii, iar aplicarea generalizata a acestei reglementari va trebui aprobata si de catre Comisia Europeana, a spus Ramona Jurubita de la KPMG.

Senatul a aprobat, pe 31 martie, o initiativa legislativa potrivit careia plata TVA catre bugetul de stat se va face la incasarea contravalorii facturii, nu la emitere, ca in prezent, propunere respinsa vehement de Ministerul Finantelor. Decizia finala urmeaza sa fie luata de Camera Deputatilor.

"Este o masura care contravine directivei europene, directiva care permite introducerea unei astfel de masuri doar pentru anumite segmente, cum ar fi IMM-urile, in niciun caz o aplicare generalizata", a declarat Ion Busuioc.

Pe de alta parte, Jurubita a aratat ca o parte din mediul de afaceri sustine ca o astfel de masura ar fi benefica.

Care sunt punctele slabe ale impozitului forfetar

Posibila inlocuire a impozitului minim cu impozitul forfetar ataca doar "tangential" evaziunea fiscala, aceasta masura trebuind intarita prin actiuni de control, in special la utilizarea caselor de marcat si la vanzarea de produse in pietele agroalimentare, sustine Emilian Duca, partener la firma de consultanta BDO Tax.

"Principalul neajuns al impozitului forfetar este acela ca se raporteaza la criterii subiective si nu ataca decat tangential evaziunea fiscala. Introducerea impozitului minim trebuie insotita de masuri ferme de control", a comentat Duca.

El spune ca impozitul minim asigura o simplificare a colectarii veniturilor la bugetul de stat si ca forfetarul va insemna un venit mai putin cert decat impozitul minim.

In schimb, reprezentantii Ministerului de Finante sustin ca o serie de masuri, cum ar fi inlocuirea impozitului minim sau amanarea platii anticipate a impozitelor, au fost luate tocmai ca raspuns la solicitarea mediului de afaceri.

Dragos Doros a declarat ca inca din octombrie 2009 Finantele analizeaza ideea unui impozit forfetar, dar "ne tot gandim". "Exista mai multe idei, discutii, sa vedem ce se poate face, in ce conditii se poate implementa. Avem un colectiv care se ocupa doar de impozitul forfetar." Surse oficiale au declarat recent pentru ZF ca impozitul forfetar nu va intra in vigoare anul acesta.

Impozitul s-ar putea aplica pentru circa 26 de servicii prestate populatiei, potrivit unui proiect de lucru al Guvernului pentru modificarea Codului Fiscal. Restaurantele, hotelurile, firmele de taxi, barurile si centrele de fitness se gasesc pe lista firmelor care ar putea plati impozit forfetar.

Guvernul a amanat introducerea forfetarului pentru 2011, motivul invocat fiind acela ca impozitul minim s-a dovedit o sursa certa de venituri la buget, fiind estimat sa contribuie cu 0,6% la incasarile pe acest an.

Vor fi impozitate si terenurile de sub cladiri

Pentru a atrage mai multi bani la buget, Ministerul Finantelor s-a gandit sa impoziteze si terenurile pe care sunt construite cladiri.

Codul fiscal in vigoare stabileste ca aceste terenuri sunt scutite de impozit, insa autoritatile au in vedere abrogarea acestei prevederi. Impozitul pe teren este datorat in prezent pentru terenurile ocupate de orice fel de constructii care nu sunt de natura cladirilor, precum alei, terenuri de sport, bazine.

"Este o propunere sa impozitam terenurile de sub cladiri. In mod normal terenurile se impoziteaza. Acum exista o exceptie: terenurile de sub cladiri. Va fi sau nu adoptata, vom vedea. Un sistem normal trebuie sa aiba un regim unitar de impozitare si cat mai putine exceptii", a spus Doros.

Fiscul, cu ochii pe conturile bancare ale contribuabililor

In ultima perioada s-au intensificat masurile de executare silita a contribuabililor de catre ANAF, inclusiv prin poprirea conturilor bancare ale acestora, a spus Ion Busuioc. "S-au intensificat executarile silite si pentru ca exista foarte multi contribuabili care apeleaza la creditul fiscal, in conditiile in care obtin mai greu imprumuturi de la banci. In acest context luam toate masurile asiguratorii pentru recuperarea debitelor."

Oficialul ANAF a precizat ca nu se impune nicio masura asiguratorie asupra unui contribuabil fara sa existe o creanta pe care statul o are de recuperat si ca imediat ce debitul este achitat masura asiguratorie este ridicata.

De asemenea, autoritatile intentioneaza sa solicite mai des informatii bancilor privind inchiderea si deschiderea de conturi bancare de catre persoane fizice si companii si nu o data la doua saptamani, cum se intampla in prezent.

Pesimism privind efectele legii responsabilitatii fiscale

Nicolae Done, partener la KPMG, considera ca legea responsabilitatii fiscale nu va ramane decat un angajament bifat in fata FMI, fiind sceptic ca actul normativ va fi respectat astfel incat sa fie instituita o predictibilitate a legislatiei fiscale.

De asemenea, el a remarcat ca legislatia deja continea principiile de baza necesare stipulate in prima forma a Codului fiscal din 2004, insa in anii urmatori autoritatile nu au facut decat sa adauge pagini intregi de exceptii de la aplicarea taxelor si impozitelor.

La randul lui, Emilian Duca, partener al BDO Tax, considera ca este greu de crezut ca va fi atins obiectivul de stabilitate si predictibilitate fiscala, vizat de autoritati prin aceasta lege, avand in vedere experienta legata de termenul pentru modificarea Codului fiscal, care a fost respectat o singura data in sase ani de cand a fost adoptata prima forma.

Referindu-se la Consiliul Fiscal, care ar trebui sa realizeze strategia bugetar-fiscala, Duca crede ca va fi un nou organism fara puteri reale, consumator de bani publici. "Desi se doreste imbunatatirea disciplinei bugetare in domeniul angajarii cheltuielilor si realizarii veniturilor, este vorba despre o noua lege care va fi ignorata avand in vedere ca sanctiunile sunt prea mici pentru a impune respectarea legii", a spus Duca. Candidaturile pentru Consiliu nici macar nu au fost depuse la Finante.

Pe de alta parte, Done critica pregatirea profesionala a unor reprezentanti ai Finantelor. "Se fac judecati atat de simplificate incat se ajunge la a spune ca preturile de transfer inseamna evaziune. In acelasi timp, nu se face distinctia intre evaziune fiscala si evitarea impunerii."

Ce intreaba oamenii de afaceri si ce raspund reprezentantii Finantelor

Emilian Miricescu, reprezentant al Corpului Expertilor Contabili si al Contabililor Autorizati din Romania, a remarcat numeroase situatii in care firmele care au de recuperat bani de la Fisc "se tem" sa faca solicitare pentru aplicarea de dobanzi, pentru ca "inspectorii fiscali tot gasesc pana la urma ceva in neregula".

Dragos Doros i-a raspuns ca nu pot fi acordate dobanzi din oficiu si in mod automat pentru ca mai intai trebuie verificata indreptatirea contribuabilului de a solicita dobanzile respective. "Cred ca un contribuabil ar trebui sa fie dispus sa-si asume eventualele greseli din trecut si, in masura in care considera ca trebuie sa solicite dobanzi, sa faca o cerere."

Modificari In sfera TVA pentru anii urmatori

Schimbari fara deadline

Ramona Jurubita, partener Servicii Fiscale, KPMG: Unele tari au decis majorarea TVA si reducerea contributiilor sociale. Pot fi amintite Germania, Italia, Franta. O majorare cu 1% a TVA a fost insotita de reducerea cu 2% a contributiilor sociale. Efectul adoptarii unui astfel de mix de politici fiscale, pe termen mediu, este majorarea veniturilor la bugetul statului.

Ioana Sandru, partener la Zamfirescu Racoti Predoiu Tax - divizia de taxe afiliata casei de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu: Ar trebui ca ANAF sa revizuiasca modul in care contribuabilii sunt executati silit. Ar trebui facuta o analiza de la caz la caz si sa nu se impuna aceste sechestre asiguratorii tuturor societatilor, cum am vazut ca se practica in prezent.

Dragos Doros, director Directia generala legislatie impozite directe din Ministerul Finantelor: Din cate stiu eu, nu exista un deadline cu FMI pentru modificarea Codului fiscal. Exista idei care se discuta. Cand se vor concretiza, se vor aplica. Avem un colectiv care se ocupa doar de impozitul forfetar. Exista mai multe idei, discutii, sa vedem ce se poate face, in ce conditii se poate implementa.

Ion Busuioc, director general al Directiei Generale Legislatie din ANAF: Plata TVA la in casarea facturii este o masura care contravine unei directive europene care permite introducerea unei astfel de masuri doar pentru anumite segmente, cum ar fi IMM-urile, in niciun caz o aplicare generalizata.

Emilian Duca, partener la firma de consultanta BDO Tax: Principalul neajuns al impozitului forfetar este acela ca se raporteaza la criterii subiective si nu ataca decat tangential evaziunea fiscala. Introducerea impozitului minim trebuie insotita de masuri ferme de control.