Exclusiv ZF: Primele concluzii dupa testul cu Dacia Duster – dieselul este cea mai buna alegere. Galerie FOTO
Cel mai surprinzator model de la Dacia de pana acum, ar fi
descrierea pe scurt a lui Duster. Chiar daca din interior pare
aproape identic cu un Sandero sau Logan, Duster are un comportament
total diferit. ZF a testat in Romania in premiera pentru presa de
specialitate noul SUV de la Dacia, Duster, in versiunile cu
tractiune integrala si motorul pe benzina de 105 CP Euro 5 si
modelul echipat cu motorul diesel de 1,5 litri dCi 85 CP si
tractiune numai pe puntea fata.
Daca la Sandero si Logan in continuare se mai pot observa "detalii"
precum lipsa unui maner pentru hayonul portbagajului pe partea
interioara, Duster poate concura de la acelasi nivel cu alte SUVuri
din segmentul sau, avand ca avantaj nu numai pretul, ci si
performantele si calitatea asamblarii.
Cum iei loc la volanul lui Duster observi ca pielea de pe volan
este de o calitate net superioara celei de pe Logan Prestige,
lansat in 2006, iar tapiteria din piele nu este doar un simplu
"moft" ci o dotare chiar utila daca ne gandim sa poate fi mai usor
curatata decat una din textil. In plus, aceasta chiar daca este o
piele "ecologica" este placuta la atingere si rezistenta.
In mare parte comenzile sunt aranjate la fel ca intr-un Sandero.
Comenzile pentru geamurile electrice sunt in continuare amplasate
pe consola centrala (pentru cele fata) si intre scaune pentru cele
din spate. Pe plansa de bord, mai exact in partea de jos a acesteia
si-au facut acum loc comutatorul pentru sistemul de tractiune (Auto
4x4 pentru carosabil alunecos, 4x4 Lock - diferential central
blocat, puterea este transmisa 50/50 intre rotile fata si spate,
recomandabil in off-road sau pe drumuri cu zapada si 4x2, atunci
cand tractiunea este numai pe puntea fata - solutie recomandata pe
carosabil uscat, pentru a reduce consumul de combustibil). Aici
trebuie subliniat ca sistemul de tractiune integrala este preluat
de la Nissan, acelasi regasindu-se si pe modele precum Qashqai sau
X-Trail.
Tot la capitolul siguranta, alaturi de ESP pe lista de optionale
pentru versiunea de top acum Duster este primul model Dacia care
dispune de un sistem de avertizare in cazul in care soferul sau
pasagerul fata nu si-au montat centurile de siguranta - subliniind
inca o data ca sunt sanse mari ca Duster sa fie primul model Dacia
care va primi 5 stele la testele de siguranta EuroNCAP.
Interiorul respecta aceleasi standarde ca si celelalte modele Dacia
- printre cele mai spatioase din segmentul sau. Spre exemplu, pe
bancheta spate pot sta trei adulti chiar si la un drum lung, fara
ca niciunul dintre ei sa nu sufere de claustrofobie. Iar potbagajul
de aproape 500 de litri poate fi considerat chiar mai incapator
decat cel de pe Logan sedan, daca luam in calcul accesul mult mai
facil datorita hayonului.
Prima data am ales sa testam motorizarea pe benzina cu tractiune
integrala, de 1,6 litri si 105 CP, cuplata la o cutie de viteze cu
sase trepte. Pe Logan aceeasi motorizare (care in acest caz
respecta si "numai" normele de poluare Euro 4 si nu 5 cum este in
cazul Duster) poate fi echipata numai cu o cutie cu cinci
trepte.
Daca in cazul Logan si Sandero trebuia sa ne multumim cu o precizie
"acceptabila", cutia avand trepte lungi si uneori mai putin
precise, in cazul lui Duster am fost surprinsi de o cutie de viteze
cu o etajare foarte buna, exact ca cele care le gasim pe modelele
Renault. Ceea ce a dezamagit usor a fost taria pedalei de ambreiaj,
care era ceva mai moale decat ne-am fi dorit. Pe de alta parte,
doamnele vor aprecia acest lucru. Avand in vedere ca masina testata
era incarcata la capacitate maxima, motorul si-a facut pe deplin
datoria. Performantele dinamice nu erau spectaculoase, dar se putea
efectua fara dificultati prea mari o depasire. Desigur, in acest
caz trebuie sa ne gandim ca si pretul de achizitie este unul mai
mic fata de un diesel si ca trebuie sa existe si
compromisuri.
Tinuta de drum este probabil cea mai buna din intreaga gama Dacia.
Rotile echipate cu anvelope late de 205 mm pe jante de 16 inchi si
latimea putin mai mare a caroseriei ajuta ca masina sa fie mai
stabila ca un Logan sedan, desi discutam de o masina cu o garda la
sol de 21 cm.
Surpriza a reprezentat-o dieselul de 85 CP. Desi are 20 CP in minus
fata de benzina cuplul cu 50 Nm mai mare reprezinta o diferenta
semnificativa. Masina se simte mult mai sprintena si raspunde mult
mai repede la apasarea pedalei de acceleratie. In acelasi timp, in
regim de teste, consumul mediu nu a depasit nivelul de 7,3
litri/100 km, in conditiile in care in masina erau patru
persoane.
Potrivit oficialilor Meridian Vest, aproape 80% dintre comenzile
clientilor s-au indreptat catre motorizarile diesel. Asadar,
alegerea acestora este motivata de faptul ca motorizarea de 1,5
litri dCi atat de 85 cat si 110 CP reprezinta o alegere mai buna,
datorita cuplului motor mai mare.
In cursul zilei de astazi vom reveni cu un nou update dupa ce vom
testa si motorizarea diesel de 110 CP pe traseul de offroad din
Maroc.