Ipotecarul a ramas pe linia de plutire la inceputul lui 2010

Autor: Ciprian Botea 15.04.2010

Creditul ipotecar a continuat sa creasca in primele doua luni din 2009 sprijinit de garantiile acordate de stat prin "Prima casa", soldul creditelor pentru locuinte urcand cu 168 de milioane de euro, pana la 5,92 miliarde de euro, arata datele BNR.

Totusi, ritmul de crestere a creditului ipotecar s-a diminuat in ianuarie si februarie comparativ cu ultimul trimestru din 2009, in conditiile in care clientii si bancile au asteptat modificarile aduse de a doua etapa a programului "Prima casa".

Creditul ipotecar ar putea accelera insa in perioada urmatoare, avand in vedere ca bancile au inceput sa promoveze mai agresiv imprumuturile pentru locuinte. In acelasi timp, cererea din partea clientilor ar putea sa creasca in conditiile in care preturile locuintelor dau semne ca au atins un minim si acestia nu mai au niciun motiv sa amane achizitia unei case.

"Cererea de credite ar putea sa inregistreze o usoara revenire in a doua parte a anului, mai ales pe seama imprumuturilor pentru achizitii de imobile, deoarece piata imobiliara pare sa fi depasit punctul critic, preturile stabilizandu-se dupa demararea programului "Prima casa" si pe masura ce dobanzile vor mai scadea", comenteaza Melania Hancila, economistul-sef al Volksbank.

In ultima perioada, bancile incearca mai mult sa vanda credite ipotecare si au coborat, in unele cazuri, dobanzile anuale efective pentru creditele in lei coborand chiar la o singura cifra.

Si creditul de consum este promovat in prezent de bancheri, care au inceput sa alearge dupa clienti pentru ca isi vad puse sub presiune sursele de venituri, insa cererea de credite din partea clientilor ramane anemica. In februarie, de exemplu, bancile au verificat cu putin peste 100.000 de potentiali clienti care doreau credite in bazele de date ale BNR, de zece ori mai putin decat in perioada de boom a creditarii.

"Se observa o schimbare de atitudine din partea bancilor, care au abandonat lupta pentru depozite si au reinceput sa promoveze produsele de creditare. Aceasta schimbare a survenit datorita excesului de lichiditate creat in piata, cat si ca urmare a diminuarii portofoliilor de credite, ceea ce pune presiune asupra profitabilitatii bancilor", noteaza Hancila.