Guvernele introduc taxe noi pe ascuns pentru a acoperi deficitele bugetare

Autor: Catalina Apostoiu 16.04.2010

Franta, angajandu-se sa protejeze mediul, are in vedere introducerea unei taxe pe poluare; in Finlanda, unde guvernul spune ca vrea o alimentantie mai sanatoasa, revin taxele pe dulciuri si bauturi racoritoare. In mod similar, Danemarca a adaugat tutunul si unele alimente cu un nivel ridicat de grasimi pe lista produselor impozitate. Marea Britanie are o alta abordare, luand in considerare introducerea unor asa-numite impozite pe cai.

Toate aceste taxe si impozite pot fi prezentate ca avand un scop bun, dar mai au un lucru in comun: ajuta la acoperirea deficitelor bugetare adancite de recesiune, programe de bailout si stimulente de miliarde, scrie The New York Times.

Intr-o perioada in care liderii politici din Europa si Statele Unite s-au angajat sa nu sporeasca povara fiscala de pe umerii clasei mijlocii, acestia au in acelasi timp avantajul de a colecta venituri fara a atrage prea multa atentie.

Drept rezultat, spun analistii, contribuabili din California pana in Copenhaga ar trebui sa se pregateasca pentru mai multe taxe indirecte, cum ar fi taxe pe vanzari, sau micro-taxe pe servicii oferite anterior gratuit, cum ar fi inregistrarea unui animal de companie.

Astfel de taxe pot avea multe beneficii pentru cei care le colecteaza. Pe de o parte, sunt mai putin volatile si mai putin dependente de ciclul economic comparativ cu taxele corporatiste si pe venit. In plus, acestea sunt mai greu de evitat si mai ieftin de colectat. In final, spun analistii, acestea sunt in general usor de aplicat.

In SUA, impozite pentru bogati

Taxele pe venit nu sunt totusi complet scoase din discutie. Presedintele american Barack Obama s-a angajat sa reintroduca impozite ridicate din era Clinton pentru cei care castiga mai mult de 250.000 de dolari pe an. Iar guvernul britanic tocmai a reinstituit taxa maxima pe venituri ridicate de 50% dupa ani de reduceri. Totusi, aceste majorari se concentreaza asupra celor bogati.

Avand in vedere nemultumirea publicului cu privire la costul scoaterii din impas a sistemului financiar, ideea din spatele unor astfel de masuri este ca acestea sa fie vazute ca a-i viza pe cei bogati, spune Stephen Matthews, specialist in cadrul OCDE.

Totusi, in cazul multor tari, nu mai este loc de majorari.

Presedintele francez Nicolas Sarkozy, de exemplu, a fost ales in 2007 promitand sa aduca mai mult venit disponibil in buzunarele oamenilor. In ceea ce priveste taxele pe venit, corporatiste si pe avere, Sarkozy si-a respectat promisiunea. Totusi, pe fondul costurilor mari legate de criza financiara si al cresterii deficitului, presedintele devine tot mai creativ.

Sarkozy a introdus taxe, desi a promis ca nu o va face

Un grup de presiune al contribuabililor sustine ca de la alegerea lui Sarkozy au fost introduse 20 de taxe noi, inclusiv una pe crustacee si moluste. Coplatile pentru unele medicamente au crescut, ca si taxele de licenta TV. Un oficial al ministerului francez pe buget a respins cifrele.

Alte tari au inclinat catre majorarea sau extinderea TVA. Rata medie a TVA in UE a urcat la 19,8 in 2009 de la 19,5% in 2008. Un studiu realizat de firma de contabilitate KPMG in octombrie arata ca rata medie a TVA din Europa va atinge 20% in acest an sau 2011.

Alte taxe au o arie mai restransa de aplicabilitate. Anul trecut, Irlanda de Nord a anuntat ca va majora costul inregistrarii cainilor de companie de zece ori, la 50 de lire sterline, aparent pentru a aborda mai bine problema cainilor vagabonzi sau pe cea a atacurilor violente.

Londra a publicat un proiect de lege in ianuarie care va pune bazele unui organism de sanatate a animalelor, costurile acestuia urmand sa fie suportate partial de proprietarii de animale.

Un trend similar se inregistreaza in Statele Unite. De exemplu, oficialii statului Nevada au emis o reglementare de urgenta pentru majorarea taxelor de intrare in parcurile de stat pentru a acoperi o gaura in fondurile de stat. Conform datelor Tax Policy Center, veniturile totale de stat si guvernamentale ca procent din veniturile personale au crescut constant de la inceputul deceniului trecut.

Spre deosebire, spun specialistii, majoritatea guvernelor occidentale nu se apropie de taxa corporatista.

In ultimii ani, povara fiscala totala a fost caracterizata de volatilitate. In tarile care apartin OCDE, taxele au inregistrat cel mai ridicat nivel in jurul anului 2000, scazand apoi ca reactie la criza dot-com, inainte de a creste din nou.

"Guvernele au tins sa se foloseasca de beneficiile cresterii din ultimul deceniu pentru a reduce taxele, mai degraba pentru a-si imbunatati finantele publice", declara Matthews. "Au crezut ca cresterea era sustenabila, dar nu a fost asa."