De ce nu circula avioanele in zonele cu eruptii vulcanice?

Ziarul Financiar 16.04.2010

Eruptiile vulcanice afecteaza rutele avioanelor ca urmare a cenusei aruncate de acestea la nivelurile superioare ale atmosferei.

Desi norii de cenusa vulcanica nu pot fi observati pe radar, in momentul in care pilotii intalnesc asemenea nori, acestia sunt obligati sa se intoarca din drum, executand manevrele de urgenta, intrarea intr-un asemenea nor de praf afectand puternic nu doar vizibilitatea ci si motoarele care se pot opri din functionare.

Particulele de cenusa din nori pot fi absorbite de partile in miscare ale motorului, blocand complet motorul. De asemenea, mecanismele electronice, de ventilatie si aer pot fi afectate de materia vulcanica. Cenusa vulcanica are si efect de abraziune asupra fuselajului avionului.

Cenusa vulcanica consta in mici bucati de roca si sticla iar particulele foarte fine pot ramane in cele mai inalte straturi aleatmosferei timp de mai multi ani dupa eruptia vulcanica.

Vanturile pot purta cenusa vulcanica la sute de kilometri departare de punctul initial de eruptie.

In 1982 un avion B747 al British Airways a ramas fara cele patru motoare ale sale dupa ce a intrat intr-un nor de cenusa vulcanica la peste 11 kilometri inaltime. Dupa ce a coborat la o inaltime de 4 kilometri, avionul a reusit sa reporneasca motoarele.

Boieng a raportat ca peste 90% dintre avioanele comerciale care s-au intalnit cu nori de cenusa vulcanica au suferit daune.

Ce se intampla cu un avion care trece printr-un nor de cenusa vulcanica?

StirileProTV.ro