BEI nu a finantat autostrada Comarnic-Brasov, desi a dat bani investitorilor straini Ford si Dacia. Cum comentati?

Autor: Catalin Lupoaie 18.04.2010

Banca Europeana de Investitii (BEI) nu a intrat in negocieri cu firmele Vinci-Aktor, consortiul francezo-elen care a semnat in luna ianuarie contractul de executie a autostrazii Comarnic-Brasov (55 km), desi anuntase inca din 2008 ca vrea sa finanteze cu 500 mil. euro acest proiect.

De ce nu a reusit grupul francez Vinci, cel mai mare constructor din lume, sa-i convinga pe cei de la BEI sa le dea o treime din banii de care aveau nevoie? Valoarea totala a lucrarilor de constructie, proiectare si echipamente pentru realizarea Comarnic-Brasov se ridica la 1,9 mld. euro, inclusiv TVA.

"BEI a urmarit evolutia recenta a proiectului Comarnic-Brasov. Banca a fost in discutii cu principalii actionari, inclusiv cu guvernul roman, in legatura cu autostrada Comarnic-Brasov, dar nu a finalizat proiectul de due-diligence si nici nu a intrat in negocieri cu viitorul concesionar pentru o posibila finantare", a declarat pentru ZF Mathias Kollatz-Ahnen, vicepresedintele Bancii Europene de Investitii (BEI).

Acesta ar putea fi unul dintre principalele motive pentru care Vinci-Aktor nu a reusit sa gaseasca finantare pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov si a luat decizia saptamana trecuta sa denunte unilateral contractul cu statul roman.

Institutia a acordat in ultimii ani imprumuturi de sute de milioane de euro pentru activitatea singurilor producatori de masini din Romania - Renault (Franta) si Ford (SUA). Mai mult, BEI finanteaza mai multe proiecte de reabilitari de drumuri nationale, numai in 2010 valoarea acestora fiind de circa 720 de milioane de lei (175 de milioane de euro).

"Banca ramane in continuare interesata de a sustine proiectele realizate in parteneriat public-privat in viitor, inclusiv pentru autostrada Comarnic-Brasov. Acest suport include si acordarea de consultanta pentru autoritatile locale in dezvoltarea unui program PPP", afirma reprezentantii BEI.

Banca a acordat anul trecut in Romania finantari de 1,48 mld. euro, reprezentand un nivel record, iar creditele aprobate din 1990 pana la finele lui 2009 se ridica la 7,7 mld. euro. Institutia a dat un credit de 400 mil. euro fabricii Ford de la Craiova, 50 mil. euro pentru Pirelli si 40 mil. euro pentru constructia si operarea unei fabrici de extractie de ulei construita de Prio la Lehliu.

Semne vizibile inca din martie

In cadrul unei vizite a lui Kollatz-Ahnen in Romania in luna martie, vicepresedintele BEI spunea ca discutiile cu Vinci-Aktor erau inca intr-un stadiu initial privind finantarea autostrazii Comarnic- Brasov si ca BEI inca nu primise o solicitare oficiala de la consortiul castigator, desi trecusera doua luni de la semnarea de pe 18 ianuarie.

Autostrada Comarnic-Brasov nu va mai fi realizata de Vinci-Aktor, dupa ce licitatia s-a intins pe o perioada de doi ani de zile. Un viitor termen clar de incepere a procedurilor de licitatie nu a fost dat inca de Ministerul Transporturilor, insa potrivit analistilor din piata acestea se vor intinde pe o perioada de cel putin inca un an. Daca adaugam si durata de constructie, mai devreme de 2016, cel putin, nu se va putea circula pe autostrada pana la Brasov.

Berceanu: Contestatiile blocheaza proiectele de infrastructura

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ieri pentru videochatul Gandul ca firmele de constructii blocheaza proiectele de drumuri prin contestatii si reusesc chiar sa castige bani din acest lucru. "In Austria, la 100 de licitatii sunt doua contestatii. La noi, la 100 de licitatii sunt 150 de contestatii", afirma Berceanu. El a descris mecanismul prin care firmele de constructii se inteleg intre ele si castiga pe rand bani din contestarea licitatiilor: "Se depun multe contestatii la licitatii, pana cand ala care castigase ii da celui care contesta 20 la suta din lucrare s-o faca el. Pe urma, lucrurile se repeta, la alta licitatie, cand castiga alta firma si tot asa. Sunt firme care s-au infiintat pentru contestatii. Procedeul a pornit de la romani, dar s-au invatat si strainii". Berceanu a spus ca a incercat, in 2009, sa introduca un fel de taxa de timbru, adica sa oblige firmele care depun cotestatii sa depuna si o suma de 1 la suta din valoarea proiectului. "A venit UE in 5 zile si ne-a facut praf, ne-a spus ca impiedicam accesul liber la justitie si ca nu ne mai da bani", a adaugat ministrul.