Doar firmele cu „cifre tari” mai pot lua masini in leasing cu avansuri mici

Autor: Angela Placinta 20.04.2010

Numarul companiilor care se califica pentru o finantare in leasing cu avans foarte mic a scazut semnificativ in ultimul an si numai firmele cu o situatie financiara foarte buna - capital social mare si profit - pot cumpara acum masini sau echipamente cu avans de 5-15%, afirma finantatorii.

Inainte de criza, acest nivel minim al avansului era practicat de toate firmele de leasing, insa in prezent majoritatea cer clientului sa achite 20-40% din valoarea bunului finantat, chiar daca cererea de leasing este inca foarte scazuta. In acest fel finantatorul se asigura ca recupereaza cat mai mult din suma acordata in cazul in care clientul nu mai poate plati ratele.

"Daca vorbim de un client nou, ne trebuie «cifre tari» pentru a-l finanta cu avans minim. Nu putem avea incredere doar in informatiile de la Centrala Riscurilor Bancare (cu privire la intarzierile la plata - n.r.), trebuie sa analizam si toate cifrele, iar acestea sa fie foarte bune", explica Fabio Razzetto, directorul general al Afin Leasing, una dintre cele mai mari companii din piata de leasing financiar.

In cazul achizitiei unei masini de 20.000 de euro, clientul trebuie sa vina cu 3.000 de euro la un avans de 15%, dar suma ajunge la 4.000-8.000 de euro in cazul avansurilor intre 20 si 40%.

Primul indicator la care se uita Afin atunci cand acorda o finantare este nivelul capitalului social, iar apoi gradul de indatorare al companiei.

"Daca potentialul client are deja credite mari la banci, nu il finantam. Ne uitam si la profitabilitate, dar cu precautie, toata lumea stie ca sunt firme care manevreaza profitul si pierderile asa cum vor. In ceea ce priveste cifra de afaceri, toate companiile au inregistrat o scadere, dar una este sa pierzi 50% din clienti, ceea ce inseamna ca nu mai ai niciun viitor, si alta este sa pierzi 20%, ceea ce inseamna ca situatia se poate redresa", spune Razzetto. Dar cea mai buna situatie o au firmele care lucreaza deja cu finantatorul, deoarece in acest caz se poate vedea usor comportamentul lor la plata ratelor.

"Daca inainte de criza 50% din clientii noi se calificau pentru un avans de pana la 15%, in prezent doar 10% se mai califica", adauga el.

Pe de alta parte, directorul general al Impuls Leasing, Razvan Diaconescu, spune ca sunt multi clienti care cer ei insisi sa plateasca avansuri mai mari.

"Noi nu am schimbat sistemul de scoring la acordarea finantari, dar sunt mai putini cei care se califica la un avans minim, pentru ca in 2009 toti au avut rezultate proaste. Inainte clientii voiau avansuri cat mai mici, pentru ca foloseau banii in alta parte, cum ar fi imobiliarele, Acum, pentru ca nimic nu mai merge, clientii vor sa aiba o rata cat mai mica si dau avansuri mai mari", afirma Diaconescu.

Piata de leasing a inregistrat o scadere dramatica anul trecut, de 72%, pana la 1,3 mld. euro, din cauza prabusirii vanzarilor de masini.