Producatorul Timisoreana a trecut intr-un an de la cresteri de 18% la scaderi de 13%

Autor: Diana Tudor Stoica 20.04.2010

Ursus Breweries, producatorul brandurilor Ursus si Timisoreana, a inregistrat o scadere de 13% a volumelor vandute in perioada aprilie 2009 - martie 2010 (anul financiar - n. red.), potrivit informatiilor aparute pe site-ul companiei.

In aceeasi perioada a anului trecut, subsidiara grupului SABMiller se numara printre putinii jucatori locali care mai raportau o crestere de peste 10% a volumului vandut, respectiv de 18%.

"Aceste rezultate vin pe o piata in scadere cu peste 18% in perioada aprilie 2009 - martie 2010, cea mai mare in context european. Astfel scaderea de volum organica de 13% inregistrata de Ursus Breweries in aceasta perioada este mai mica decat media pietei si a fost determinata in special de scaderea consumului, pe fondul scaderii accentuate din economia romaneasca", a declarat Andrei Haret, presedintele interimar al Ursus Breweries.

Haret a preluat interimatul la inceputul acestui an, dupa retragerea din functie a lui Stephan Maria Weber.

Ursus Breweries a realizat in urma acestor rezultate cea mai mare scadere a volumelor vandute de catre o subsidiara SABMiller din Europa. In timp ce in Romania gigantul africano-american a raportat o scadere cu 13% a volumelor, in Polonia vanzarile s-au diminuat cu 3%, iar in Rusia si Cehia cu 5%. Astfel, SABMiller a avut per total o scadere cu 5% a volumelor in Europa in 2009-2010.

Volumul total vandut de Ursus Breweries in anul financiar 2009-2010 a fost de aproximativ 5,1 milioane de hectolitri, potrivit calculelor ZF, tinand cont ca in urma cu un an subsidiara SABMiller avea vanzari anuale de circa 5,9 milioane de hectolitri.

Reprezentantii Ursus Breweries nu au dorit sa dezvaluie pentru moment evolutia cifrei de afaceri a companiei in aceasta perioada. Potrivit estimarilor ZF insa aceasta a crescut usor in lei, iar in euro a ramas aproximativ la acelasi nivel cu cel realizat in anul precedent, in conditiile in care in 2009 producatorul de bere a operat cresteri de pret, iar cifra de afaceri in euro a fost afectata de devalorizarea leului.

Spre comparatie, Heineken Romania a inregistrat anul trecut o scadere tot de aproximativ 13% a volumelor vandute, in timp ce cifra de afaceri a companiei a crescut cu 9% in lei si cu 5% in euro fata de rezultatele obtinute in anul precedent, la 896 mil. lei (213 mil. euro). Pe de alta parte, United Romanian Breweries Bereprod, producatorul berii Tuborg, si-a mentinut in 2009 vanzarile atat in volum, cat si in valoare la circa 93 mil. euro, potrivit reprezentantilor companiei.

In anul financiar care tocmai s-a incheiat, Ursus Breweries a inregistrat insa o crestere a cotei de piata de aproximativ trei procente, preluand astfel conducerea pietei locale a berii.

"Cota de piata in volum a ajuns la o medie de 32,1% (n. red. - potrivit studiilor companiei de cercetare a pietei MEMRB citate de companie) in ultimul trimestru al anul financiar 2009 - 2010 incheiat la 31 martie 2010", a mai spus Haret, completand ca Timisoreana, cel mai vandut brand de bere din Romania, si-a majorat cota de piata cu doua procente in anul financiar care tocmai s-a incheiat.

Cresteri anulate intr-un an

Piata berii a fost unul dintre cele mai afectate segmente ale industriei alimentare in 2009, perioada in care vanzarile de bere au scazut in volum cu intre 10 si 20% lunar. Acestea erau ritmurile cu care vanzarile de bere cresteau pe plan local in urma cu mai putin de trei ani. Astfel, in 2009 vanzarile de bere au ajuns la 17,6 milioane de hectolitri, fata de 20,2 milioane de hectolitri in anul precedent.