BESTSELLER INTERNATIONAL/ Cei care vând timpul lui Dumnezeu
Autor:
Daniel Nicolescu
21.04.2010
E atât de cunoscut, de prezent in dezbaterile de natură
istorică, socială sau politică, atât de des citat in toate
bibliografiile, incât pare că vine el insuşi tocmai din Evul Mediu.
Jacques le Goff, unul dintre cei mai mari istoriografi şi
medievişti ai secolului XX, pare istorie, deşi, iată, stă incă pe
baricadele cercetării şi modifică prezentul inţelegerii noastre*. A
debutat in 1956, cu o carte inconturnabilă, "Negustori şi bancheri
in Evul Mediu" şi a jalonat a doua jumătate a veacului trecut cu
volume monumentale precum "Civilizaţia in Occidentul medieval"
(1964), "Pentru un alt Ev Mediu" (1977), "Naşterea Purgatoriului"
(1981), "Imaginarul medieval" (1985), sau, in fine, "Un Ev Mediu in
imagini" (2000).
A dat un nou suflu investigaţiei privind
mentalităţile şi antropologia Evului Mediu, a fost coordonator al
voluminosului "Dictionnaire de la Nouvelle Histoire" şi a
participat la redactarea primului său manual de istorie in
1964.
Când avea 85 de ani (in 2008), in plină criză a subprimelor, a
fost intrebat de un vechi discipol şi editor al său, Laurent Theis,
dacă banii au avut un rol asemănător in declanşarea crizelor din
Evul Mediu. Le Goff s-a lansat intr-o explicaţie savantă, detaliată
(şi, nu in ultimul rând, entuziastă) a fenomenului, iar conversaţia
a devenit o carte, pe care, iată, tocmai a publicat-o. Eseul său
incearcă să explice care a fost rolul banilor in economia, viaţa şi
mentalităţile medievale, dar şi felul in care Biserica a apreciat
şi a dictat atitudinea pe care creştinii trebuie s-o aibă in raport
de bani. Banii, in Evul Mediu, explică el, nu aveau sensul actual,
generalizant, de bogăţie. Termenul (l'argent) desemna metalul. Iar
moneda (la monnaie), inainte să fie un instrument de schimb, măsura
valoarea lucrurilor. In sistemul feudal, folosirea banilor este
destul de restrânsă. Bunurile sunt distribuite sub formă de
redevenţe in natură, aşa incât, până in secolul al XVIII-lea,
moneda este mai degrabă rară. In conştiinţa omului medieval,
bogăţia se evalua in pământuri, in oameni, in putere, iar nu in
bani monetizaţi. Clivajul se produsese intre humiles şi potentes,
iar nu (incă) intre săraci şi bogaţi (pauper/ dives). Imbogăţirea
terestră, de altfel, nici nu putea fi concepută, iar cea mai
izbutită investiţie era cea făcută in speranţa mântuirii, prin
danie, milostenie, pomană. In scara valorilor vremii, "a da" este
mai important decât "a primi", iar binefacerea e mai stimată decât
profitul.
Le Goff incearcă să ne inlesnească, pas cu pas, inţelegerea
conştiinţei acestui om medieval, "atât de ciudat şi de exotic",
prin abordarea sistematică a două filoane: soarta banilor şi
atitudinea creştinătăţii in faţa lor. Intr-o societate dominată de
religie, de pildă, cămătarul este unul dintre păcătoşii cei mai
sever condamnaţi de Biserică, nu doar din pricina lăcomiei.
Pretinzând un profit, el devine vinovat că vinde timpul. Iar timpul
nu-i aparţine decât lui Dumnezeu. Detaliu agravant: cămătarul
câştigă bani fără să muncească. Completând, cu astfel de piese "de
detaliu", un puzzle uriaş, Le Goff face o convingătoare panoramă de
360 de grade a lumii banilor din Evul de Mijloc, explicând nu doar
felul in care au prosperat oraşele şi comerţul, in lipsa unui pieţe
globale, ci şi rolul pe care banii l-au avut in constituirea
statelor.
*) Le Moyen Age et l'argent, Editions Perrin, 248 p, aprilie 2010