Nu va speriati, a luat un pic locomotiva foc, dar ne continuam cursa

Autor: Sorin Pâslaru 23.04.2010

"Imediat dupa aparitia primelor scantei la unul dintre motoare, li s-a explicat celor 300 de calatori aflati in tren sa nu intre in panica, avand in vedere ca incendiul nu era de proportii. Ca dovada, trenul si-a reluat circulatia cu aceeasi locomotiva (care luase foc - n.red.), dupa ce mecanicul, unul cu experienta, a reusit sa stinga la timp incendiul." Asa a a spus ieri Costel Puflea, seful Biroului Vaslui al Politiei Transporturi Feroviare, conform Mediafax.

A mai luat ieri foc un tren, undeva in Romania. Nimic nou. Cam in fiecare zi este un astfel de incident pe calea ferata. Noutatea este ca mecanicii de locomotiva au ajuns atat de experimentati in lupta cu focul incat il pot stinge din mers. "Nu va speriati, a luat un pic locomotiva foc, dar ne continuam cursa." Suntem intr-un film cu Chaplin? Nu, asta este realitatea romaneasca a anului 2010. Cine are curiozitatea sa priveasca in vitrinele Garii de Nord, unde este expus un Mers al Trenurilor din 1908, va observa ca timpii de calatorie sunt aceiasi ca aceia de acum 100 de ani.

Atata poate aceasta tara, ni se explica. Nu sunt bani, ne spun ministrii.

Le vezi fetele rotofeie si multumite, iti explica doct: "Nu avem bani, si noi am vrea sa investim in infrastructura, sa avem scoli, spitale, sosele, dar ce sa facem daca nu sunt bani", spune ministrul transporturilor Radu Berceanu. Asa spunea si acum patru ani, cand detinea acelasi portofoliu.

Daca insa consulti statisticile, reiese ca in 2010 Transporturile au de la buget 2,5 mld. euro, iar in 2005 aveau 1 mld. euro. In total, din 2005 incoace, Transporturile au avut la dispozitie 10 mld. euro. 10 mld. euro pentru ce? Pentru trainingul mecanicilor de locomotiva ca sa stinga focul la locomotive direct in mersul trenului? Ca altceva nu se vede nici in sosele, nici la calea ferata.

Unul din cei mai cunoscuti economisti ai Romaniei a avertizat ieri: Cea mai grava problema sunt numirile in functii publice pe criterii politice. Nu este destul ca vin ministri care nu au nici un fel de competenta in sectorul de care raspund, cu studii universitare platite la facultati particulare - cum este cazul juristei Elenei Udrea la Constructii de Locuinte sau a lui Gabriel Sandu la Comunicatii. Schemele se umplu pana la refuz de oameni de casa ai partidelor. Ultimele date arata ca in 2009, anu l restructurarii, numarul de functionari din administratie a crescut cu 26.000.

"Nu va speriati, a luat un pic locomotiva foc, dar ne continuam cursa." "Nu va speriati, am cheltuit anul trecut 100 de milioane de euro la Ministerul Turismului, nu stim pe ce, dar i-am cheltuit." "Nu va speriati, am mai angajat 30.000 de functionari in 2009, cand am spus ca dam afara. A mai crescut un pic deficitul bugetar." "Nu va speriati, 40.000 de nou-nascuti au iesit din spital nevaccinati, dar daca stau in casa pana fac un an, nu este nicio problema."

La fiecare nou guvern, ies parca dintr-o palarie ministri pentru care salariul de 1.500 de euro pe luna reprezinta poate doar banii de benzina, cum a fost cazul lui Ionut Bazac, fost ministru al sanatatii anul trecut, proprietarul firmei care aduce masinile Ferrari in Romania. De ce nu merg acesti oameni ca Adriean Videanu sau Ionut Bazac, fost ministru al sanatatii, milionari in euro, sa se ocupe de afacerile lor si sa lase oameni care traiesc din functia publica sa se ocupe de treburile publice?

In cateva zile se incheie o treime din anul 2009. Patru luni in care s-au tot vandut povesti cu restructurari, cu programe de relansare si cu proiecte de modernizare. Cand te uiti insa in bugete sau in statistici, deriva continua. Trenul a luat foc, dar mecanicul striga: Stingem incendiul! Stati linistiti! Avem un plan de relansare!