Cum a inghetat VEKA o investitie de 20 mil. euro in profiluri PVC si ce planuri are dupa ce isi va reveni piata

Autor: Catalin Lupoaie 26.04.2010

VEKA Romania, subsidiara producatorului german VEKA de profiluri PVC, a renuntat in mai 2008 la o investitie de 20 mil. euro intr-o fabrica langa Bucuresti, desi proiectul era intr-un stadiu avansat. Motivul? Chiar daca in Romania piata atingea varful maxim de 1 mld. euro, criza financiara care trecea din SUA in Europa i-a determinat pe germani sa amane investitia.



Decizia de inghetare a investitiei s-a dovedit inteleapta pentru germani, pentru ca in 2009, cererea de profiluri din PVC, cunoscute si sub denumirea de termopane, a scazut cu 50%, iar anul acesta ar putea urma o noua scadere de 10-20%.

"In 2008 s-a luat decizia sa se construiasca o fabrica pe piata locala. La acel moment am beneficiat de serviciile unui expert german care a stat in Romania timp de un an si jumatate pentru a ne ajuta sa pregatim proiectul. In luna mai 2008 ne-am dus in Germania dupa ce ne-am inteles cu privire la achizitia terenului necesar, am obtinut doua oferte de finantare si am discutat cu furnizorii de energie in acest sens", spune Gabriel Nicolaescu, deputy general manager al VEKA Romania.

Chiar daca fabrica nu s-a mai construit, cand piata va ajunge la 70% din nivelul din 2008, termenul estimat fiind de doi-trei ani, si cererea va fi constanta, Romania va fi prima tara in care se va extinde grupul VEKA, care are afaceri anuale de peste 700 mil. euro. Germanii au in prezent 27 de fabrici in 16 tari, in care lucreaza 3.300 de angajati. "Valoarea investitiei in fabrica s-ar fi ridicat la circa 20 mil. euro, iar cei de la grup ne-au spus ca prima investitie in productie, pe care o vor face dupa ce piata isi va reveni, va fi in Romania. O investitie in productie ar fi rentabila in momentul in care piata va atinge macar 70% din nivelul atins in 2008 si va avea perspective de crestere pe termen lung", sustine Nicolaescu. Conducerea grupului a decis sa inghete investitia in 2008 pentru ca deja riscurile economice cresteau si criza se indrepta din SUA catre tarile din vestul Uniunii Europene. "La noi criza inca nu venise si piata era in plina crestere, iar noi credem ca va continua acest trend. O unitate de productie ne-ar fi dat mai multa flexibilitate, am fi redus costurile de transport, care se ridica la circa 10% din costul produsului, iar mana de lucru ar fi fost mai ieftina in contextul actual".

Investititii de 10 mil. euro

Valoarea investitiilor VEKA pe piata romaneasca se ridica in prezent la circa 10 milioane de euro in logistica, consultanta, marketing si programe de training.

Germanii s-au pozitionat de la inceput pe segmentul de clienti mediu si lux, avand in vedere ca vand numai profiluri PVC clasa A (grosimea minima a peretelui principal trebuie sa fie mai mare sau egala cu 2,8 mm pentru suprafata vizibila si mai mare sau egala cu 2,5 mm pentru suprafata care nu se vede). "Circa 70% din vanzarile noastre sunt orientate catre proiectele private, doar 30% fiind catre locuintele unifamiliale, inclusiv cele oferite prin programul de reabilitare termica al statului", afirma managerul VEKA Romania.

Compania a inregistrat anul trecut o scadere de 42% a cifrei de afaceri, pana la 26,3 mil. lei (6,2 mil. euro), insa veniturile inregistrate de grupul VEKA in Romania au scazut cu 35%, pana la circa 13 mil. euro, pentru ca germanii fac si importuri directe de la firma-mama. "Anul trecut vanzarile VEKA in Romania au scazut cu 35% (42% reprezinta scaderea numai de la VEKA Romania), dar au fost companii care au avut scaderi cu mult mai mari. Am fost oarecum avantajati de faptul ca cea mai mare scadere a pietei a fost pe segmentul economic, unde noi nu suntem prezenti, deoarece compania noastra comercializeaza doar profiluri PVC clasa A", sustine Nicolaescu.

Piata de profiluri PVC pentru usi si ferestre a scazut anul trecut cu peste 50%, pana la 400-450 de milioane de euro, nivel similar cu cel din 2005. "N-a fost doar criza financiara de vina, ci si intarzierile de plati de la stat sau bariera psihologica a programului de reabilitare termica, care i-a determinat pe oameni sa astepte investitiile de la stat", spune Alexandru Oancea, directorul de marketing al VEKA Romania.

Potrivit lui, circa 50% din producatorii din domeniu au disparut in 2009 sau s-au reorientat catre alte domenii de afaceri. Unii dintre ei s-au transformat in dealeri sau au decis sa ofere numai servicii de montaj.

Ce impact au avut programele finantate de stat

Cererea de profiluri PVC s-a datorat anul trecut proiectelor imobiliare demarate in anii trecuti, prea putine au fost proiectele noi din cauza lipsei finantarilor. "Primele semne le-am resimtit inca din octombrie 2008 cand, desi era varful sezonului de ferestre, vanzarile au scazut brusc", afirma Nicolaescu.

Programele de investitii cu fonduri de la buget - Reabilitarea termica si Prima Casa, care ar fi trebuit sa impulsioneze consumul de profiluri PVC, nu au avut impactul asteptat de jucatorii din piata.

"Programul de reabilitare termica ne-a ajutat pe de o parte, insa ne-a si afectat pentru ca potentialii clienti care se gandeau sa renoveze apartamentele in care locuiesc asteapta acum sa vina statul sa faca acest lucru in locul lor."

Reprezentantii VEKA sustin ca o alta problema a programului de reabilitare a fost faptul ca in fata au fost puse firmele de constructii, care au luat in subantrepriza prelucratorii de tamplarie PVC. "Astfel, cu toate ca primele care se monteaza la o reabilitare sunt ferestrele, prelucratorii de tamplarie au fost ultimii care si-au incasat banii."

Potrivit datelor furnizate de VEKA, in unele cazuri, banii pentru montajele facute in octombrie anul trecut au fost primiti abia la sfarsitul lunii martie a anului in curs. "Cursul banilor este de la guvern catre primarii, de la primarii la constructori si apoi de la firmele de constructii la montatori, abia ulterior la producatorii si furnizorii de materiale de constructii. Ar trebui sa existe o relatie directa intre autoritatea contractanta si producatori", spune Nicolaescu.

VEKA Romania si-a bugetat pentru anul acesta mentinerea cifrei de afaceri la nivelul celei din 2009, insa evolutia businessului depinde de ce se va intampla in a doua parte a anului. "Cred ca valoarea pietei va continua sa scada cu 10-20% pentru ca nu intrevad proiecte care sa fie construite in viitor si nici masuri ale statului care sa impulsioneze piata. Cererea va veni mai mult din partea lucrarilor care au fost conservate anul trecut, iar acum incep sa se miste", afirma managerul VEKA Romania. El considera ca programul Prima Casa ar fi trebuit sa fie de la inceput adresat locuintelor care sa nu fie mai vechi de doi ani, pentru ca in forma initiala nu a ajutat industria constructiilor. Formatul actual, prin care romanii pot sa achizitioneze si locuinte nou-construite, ar putea genera cerere de profiluri PVC in urmatorul an. "Ce putea sa impulsioneze acest program daca prima locuinta cumparata era din 1986?"

Grupul german VEKA a intrat pe piata locala in anul 2000 si detine un spatiu logistic si de birouri in localitatea Ciorogarla (judetul Ilfov), pe care l-a inaugurat in 2005 in urma unei investitii de 1,5 mil. euro.

Ce spune despre