700 milioane de euro pentru zero kilometri de autostrada. Cum comentati?

Autor: Catalin Lupoaie 27.04.2010
  • Ministerul Transporturilor are de la buget anul acesta 2,6 miliarde de euro
  • Ziarul Financiar a obtinut de la Compania de Autostrazi si Drumuri alocarile de bani pentru 2010
  • Numai pentru autostrazi sunt prevazute 720 mil. euro
  • De ce nu va fi gata niciun kilometru?


Radu Berceanu, ministrul transporturilor, spune ca nu are bani sa finalizeze niciun kilometru de autostrada anul acesta, desi bugetul pentru autostrazi este de 2,9 mld. lei (720 mil. euro), din totalul de 10,6 mld. lei (2,6 mld. euro) cat este bugetul ministerului, potrivit datelor primite de ZF de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

Problema este ca trebuie platite datoriile acumulate in 2009 pentru lucrari executate de constructori, dar neachitate. Berceanu se regaseste astfel in aceeasi situatie pe care o reprosa lui Ludovic Orban anul trecut, dupa ce a revenit la conducerea ministerului. Berceanu a mai fost ministru timp de opt luni in perioada 2006-2007, in guvernul Tariceanu.

Din 1990 si pana in 2009 au fost 20 de ani, din care in 17 nu a fost finalizat niciun kilometru de autostrada, iar istoria s-ar putea repeta si in 2010 daca luam in calcul declaratiile de la inceputului anului ale lui Berceanu. In 2009 au fost inaugurati 42 de kilometri din autostrada Transilvania.

Totusi suma de 700 mil. euro ar fi fost suficienta pentru a inaugura o noua portiune de autostrada, mai ales daca luam in calcul ca multe din proiecte se afla deja in constructie. Un exemplu este Ungaria care a finalizat in luna martie 65 de kilometri de autostrada, cu 52 de poduri si sase viaducte, patru spatii de servicii si un centru de mentenanta, in urma unei investitii totale de doar 520 mil. euro.

Radu Berceanu anunta la sfarsitul anului trecut, inainte de stabilirea bugetelor pentru ministere, ca in 2010 ar putea fi finalizati 90 km de centuri ocolitoare si 101 km de autostrazi daca vor fi alocate fondurile necesare. Dupa patru luni, toate aceste cifre au fost date peste cap si inca nu se stie ce autostrazi si centuri ocolitoare vor fi finalizate pana la sfarsitul anului.

CNADNR afirma ca ar avea nevoie in total de 5 mld. euro pentru a finaliza proiectele aflate in derulare, insa bugetul de investitii de anul acesta pentru autostrazi si drumuri nationale este de 5,15 mld. lei (1,25 mld. euro), suma care trebuie sa acopere si datoriile din 2009. Numai la Bechtel datoriile pentru lucrarile derulate in 2009 se ridica la 200 mil. euro, dupa ce compania americana a finalizat o portiune de 42 km din autostrada Transilvania. "Bugetul total alocat pe anul 2010 pentru constructia si reabilitarea de drumuri nationale este de 2,18 miliarde de lei, iar necesarul avansat de CNADNR este de 9,22 miliarde de lei. Necesarul de fonduri in 2010 pentru constructia de autostrazi este de 11,38 miliarde de lei, iar bugetul alocat pe acest an este de numai 2,97 miliarde de lei", sustine Dorina Tiron, directorul general al CNADNR.

Datoriile CNADNR catre constructori se ridicau in luna martie la 1,7 mld. lei (peste 400 mil. euro), iar ulterior in aprilie au scazut la circa 300 mil. euro

"La 15 aprilie 2010, CNADNR inregistreaza obligatii la plata in valoare de 1,28 miliarde de lei, din care cele cu scadenta in 2009 se ridica la 192,8 milioane de lei, iar cele cu scadenta in 2010 au o valoare de 1,09 miliarde de lei", afirma reprezentantii CNADNR.

Partidul Democrat Liberal (PDL) promitea la alegerile de sfarsitul anului 2008 ca va finaliza 836 km de autostrada in patru ani. Deocamdata a terminat doar 42 km, mai are 794 km.

Avand in vedere ca suma alocata pentru investitii la Ministerul Transporturilor este considerata prea mica, toate sperantele reprezentantilor CNANDR se indreapta catre urmatoarea rectificare bugetara, care ar putea completa sumele de bani de care are nevoie infrastructura.

"Pana in prezent, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu a solicitat CNADNR propuneri de rectificare a sumelor aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2010", afirma Tiron. Ea considera ca bugetul alocat anul acesta pentru autostrazi si drumuri nationale este insuficient pentru a acoperi proiectele aflate in constructie. Cei mai multi bani din bugetul pentru anul acesta se vor indrepta catre autostrada Bucuresti-Ploiesti, circa 900 mil. lei (220 mil. euro), pe locul doi fiind autostrada Transilvania cu 700 mil. lei (170 mil. euro), urmata de Arad-Lugoj cu 411 mil. lei (100 mil. euro).

Ce propuneri avea Berceanu

Berceanu afirma la sfarsitul anului trecut ca in 2010 ar putea fi in lucru circa 12 variante ocolitoare, astfel incat sa fie in constructie 204,96 km, din care 90,76 km sa fie finalizati, in functie de asigurarea necesarului de finantare.

In ceea ce priveste drumurile nationale, la sfarsitul anului 2009 sunt in lucru 1.630,7 km, la care s-ar fi adaugat cei 315,7 km aflati la acea vreme in procedura de contractare. Obiectivul propus pentru acest an era de 855 km de drumuri nationale reabilitate in functie de asigurarea necesarului de finantare

Tot in 2010, potrivit programului propus de Berceanu, ar fi trebuit sa fie receptionati 101,46 km de autostrada, printre care se numara Turda-Gilau (9,4 km), Dolea-Sarsig, jud. Bihor - din sectorul 3C al autostrazii Transilvania (18 km), centura ocolitoare Sibiu (17,5 km), Moara Vlasiei-Ploiesti (42,5 km), Bucuresti-Moara Vlasiei (12 km) si viaductul de 2 km de la Suplacu de Barcau. In total, ar fi trebuit sa fie in executie 508 km de autostrada. Anul trecut s-a lucrat pe 243 km si au fost finalizati 42,3 km (din sectiunea Turda-Gilau a autostrazii Brasov-Bors).