Exclusiv online: Cum pot facilitatile fiscale sa creasca traficul in Portul Constanta

Autor: Vlad Anastasiu 28.04.2010

Traficul in Portul Constanta a scazut in 2009 la nivelul anului 2003, respectiv la 42 milioane de tone, si daca o parte din reducerea traficului se datoreaza crizei, care a dus la reducerea consumului, specialistii logistici sunt de parere ca Romania nu prezinta suficiente facilitati comerciale pentru a incuraja dezvoltarea sectorului logistic, si in special cel portuar.

"Aspectul cheie al cresterii traficului in Portul Constanta o reprezinta crearea de facilitati comerciale care sa incurajeze schimburile de marfuri. In lipsa unor astfel de facilitati in Romania, multe companii care exporta catre Uniunea Europeana decid sa plateasca mai mult pe transport, doar pentru a descarca in state din vestul Uniunii, care incurajeaza schimburile comerciale", a declarat Robin Martens, managing director al European Gateways Platform, asociatie daneza pentru promovarea si dezvoltarea infrastructurii portuare din Romania.

Aproximativ 70% din totalul importurilor pe apa ale UE provin din Asia, insa doar 5% dintre acestea sunt importate prin porturile din estul Europei si circa 1% prin Portul Constanta, potrivit ultimelor statistici.

"In prezent sectorul logistic portuar din Romania nu este suficient de competitiv pentru a putea face fata cu marile porturi din vestul continentului si nici nu este sustinut suficient din partea statului. In astfel de perioade, in care resursele financiare sunt limitate pentru investitii in infrastructura, guvernul se poate orienta catre sustineri de natura legislativa sau fiscala", a adaugat Martens.

Cele mai mari probleme pe care sistemul fiscal le creeaza companiilor importatoare este imposibilitatea amanarii platii TVA, ceea ce face ca firmele importatoare sa aduca in tara strict marfuri pentru care exista comezi prealabile, precum si necesitatea inregistrarii in tara a companiei importatoare, ceea ce presupune crestere costurilor pentru importatori.

"Este evident faptul ca lipsa acestor prevederi legale nu stimuleaza nici operatiunile de import si nici afacerile existente. Multe tari vest europene aplica plata TVA la import prin decont ca un instrument pentru a atrage investitorii si de a ajuta dezvoltarea afacerilor. Ca o consecinta, companiile prefera sa importe bunurile prin tarile care ofera o astfel de facilitate. Romania este intr-o pozitie necompetitiva in comparatie cu statele europene in care este implementat mecanismul de achitare TVA la import prin decont", a explicat Daniel Anghel, partener Pricewaterhouse Coopers.

Conform prevederilor legislative actuale, amanarea de la plata in vama a TVA este permisa doar companiilor care au realizat in anul precedent o valoare cumulata a importurilor de minim 150 mil. lei. Aceasta restrictie este aplicabila pana in anul 2013 cand achitarea TVA la import prin decont va fi implementata pentru toate companiile potrivit legislatiei europene.

Reprezentarea globala este un mecanism prin care companiile nerezidente, care doresc sa puna in libera circulatie bunuri in Romania si ulterilor sa le expedieze catre o destinatie finala din UE, pot face acest lucru fara sa fie necesara inregistrarea in scopuri de TVA in Romania.

"Inregistrarea in scopuri de TVA in Romania reprezinta o piedica pentru companiile nerezidente care prefera sa aleaga alte state membre ce ofera facilitati la punerea in libera circulatie a bunurilor la punctul de intrare in UE. Solutia ar fi implementarea reprezentarii fiscale globale ca o simplificare a procedurilor necesare inregistrarii in scopuri de TVA a companiilor nerezidente pentru operatiunile intracomunitare", a mai precizat Anghel.