SPIRITUALIA/ Plecarea unui “staret” catolic: cardinalul Tomas Spidlik S.J.
Autor:
Vasileanu Marius
28.04.2010
Zilele trecute a plecat dintre noi cardinalul Tomas Spidlik
S.J., stralucita personalitate vaticana dedicata, cum putini altii
au facut-o, rasaritului crestin. Era de asteptat ca presa
româneasca culturala si, mai ales, cea crestin ortodoxa sa vibreze
ceva mai atent la acest moment. Nu a facut-o. Sa nu ne miram insa
prea tare: Agentia de presa Basilica - care apartine Patriarhiei
Bisericii Ortodoxe Române - a dat anuntul plecarii cardinalului pe
data de 22 aprilie, in timp ce acesta murise pe 15 aprilie!! Ca om
care a lucrat cândva intr-o agentie de presa, nu pot privi decât cu
sincera admiratie si invidie acest gen de racordare relaxata la
realitate...
Nascut la 17 decembrie 1919 in localitatea Boskovice din
Moravia (Cehia), tânarul Tomas a avut de infruntat intreaga istorie
zbuciumata a secolului XX.
Dupa ce tara este invadata de nazisti,
iar Universitatea din Brno, unde era inscris ca student la
filosofie si litere, se inchide, a evitat deportarea fortata pentru
a munci in Germania, angajându-se ca muncitor intr-o uzina de
prelucrare a fierului. Aici ia hotarârea de a intra in monahism si
este primit la 23 septembrie 1940 in noviciatul iezuit de la
Benesov (aproape de Praga). Razboiul il obliga sa se mute in
oraselul Velehrad, in a carui catedrala dedicata Fecioarei Maria se
afla mormântul Sf. Metodie, numit si Luminatorul Moraviei. Dupa ce
face trei ani de filosofie, ajunge la scoala superioara de la
Maastricht (Olanda), la finalul careia (1949) devine preot.
Ulterior, incepând din 1951, va lucra la Radio Vatican pentru
emisiunea in limba ceha, facând efortul de a-si ajuta semenii
ramasi sub ocupatia bolsevica. In acelasi an devine directorul
spiritual al Colegiului Pontifical Nepomucen din Roma, institutie
destinata pregatirii superioare a preotilor catolici cehoslovaci.
Totodata, se inscrie la cursurile de doctorat ale Institutului
Pontifical Oriental. Aici devine discipolul celebrului Pr. Irénée
Hausherr, sustinând teza intitulata "Doctrina spirituala a lui
Iosif Volokolamski, pazitor al traditiei" (1955). Dupa sustinerea
tezei este numit docent la Institutul Pontifical Oriental, unde va
lucra pâna la pensie (1990).
Opera sa a fost tradusa in multe limbi (dupa '89 si in
româneste), dar ceea ce l-a facut celebru este monumentala sa
lucrare in patru volume intitulata "Spiritualitatea Rasaritului
crestin" (aparuta in traducere româneasca la Editura Deisis,
Sibiu). Dupa ce scrisese mai multe studii si carti, deosebit de
indraznete pentru vremea lor - in conditiile in care inclinatia
unor catolici spre studiul spiritualitatii ortodoxe era aspru
bruiata de reflexele scolastice -, sinteza sistematica finala
"Spiritualitatea Rasaritului crestin" este, asa cum subliniaza
intr-un studiu introductiv la primul volum in limba româna diac.
Ioan I. Ica jr, "in mod incontestabil cea mai vasta expunere a
spiritualitatii rasaritene de pâna acum, veritabila «summa» de
teologie spirituala prezentata sub toate aspectele..., pe baza unei
panorame a literaturii duhovnicesti rasaritene in toata amploarea
ei: greaca, slava, siriana, armeana, copta, georgiana". Primul
volum, modest intitulat "Manual sistematic", sintetizeaza
principalele aspecte ale spiritualitatii ortodoxe, cu o buna
documentare, insa fara a face parada de eruditie. Pr. Spidlik
vorbeste in cuvinte limpezi despre dogma Treimii, despre
antropologia, cosmologia si sociologia crestin ortodoxa, despre
practica credinciosului aflat in lume, dar mai ales a monahului.
Cele mai subtile forme de praxis, rugaciunea si contemplatia, sunt
descrise in acelasi stil clar.
Ceea ce uneste toate temele atât de diverse abordate in cele
patru volume (iata si subtitlurile celorlalte: vol. II -
"Rugaciunea", vol. III - "Monahismul", vol. IV - "Omul si destinul
sau in filozofia religioasa rusa") este duhul scrierii. Sunt pagini
scrise cu iubire, de catre un om care nu doar a citit o serie de
scrieri crestine, ci le-a interiorizat, le-a asimilat si chiar a
indragit acest spatiu spiritual. Citind, ramâi cu zâmbetul pe buze
deoarece analiza Pr. Spidlik nu are rigorile dogmaticienilor sau
detasarea unui analist care, pentru a observa un sistem, face un
pas in afara acestuia, ci poarta marca trairii proprii si a
intelegerii profunde a realitatilor discutate. Un discurs in care
nu se arata cu degetul, insa nici nu se bate cu pumnul in piept -
iata o rara avis a scrierilor teologice.
Nici nu se putea altfel, caci Pr. Spidlik nu a fost doar un
admirator "de la distanta", ci chiar un practicant apropiat de
spiritualitatea ortodoxa. Intr-o vizita la Pr. Cleopa, i-a
marturisit acestuia ca se sileste sa practice sfatul primit din
partea aceluiasi duhovnic român: "tine rugaciunea lui Iisus si
adu-ti aminte mereu de moarte". si scrierile sale dovedesc urmarea
povetei, intrucât in centrul lor se afla rugaciunea si
iubirea.
Munca Pr. Spidlik, greu acceptata de multi teologi catolici
inainte de Conciliul Vatican II, a fost nu numai un instrument de
cunoastere a fratelui rasaritean, ci a avut urmari imediate in
apropierea celor doua Biserici. Papa Ioan Paul al II-lea l-a numit,
in 2003, in colegiul cardinalilor Bisericii Romei, dupa ce, in
1999, se inaugurase la Vatican o capela cu iconografie ortodoxa, in
urma unei serii de meditatii din Postul Mare al anului 1995, tinute
de Pr. Spidlik.
Asemanarea dintre cardinalul ceh si Papa Ioan Paul al II-lea a
fost remarcata de Papa Benedict al XVI-lea la funeraliile
cardinalului: "ambii erau inclinati spre replica umorista si spre
gluma, desi au avut in tinerete evenimente personale dificile si in
anumite aspecte asemanatoare. Providenta a facut ca ei sa se
intâlneasca si sa colaboreze pentru binele Bisericii, in special
pentru ca ea sa invete sa respire pe deplin «cu amândoi plamânii»,
asa cum ii placea papei slav sa spuna".
Pentru dragostea frateasca pe care a aratat-o ortodoxiei "ex
toto corde", cum scria pe stema sa de cardinal, ni se pare absolut
firesc sa fie numit, totodata, si staret ortodox (precum a facut-o
diac. Ioan I. Ica jr). Sa speram ca scrierile Pr. Tomas Spidlik S.J
vor fi traduse rapid in limba romana intr-o editie opera omnia la
fel de profesionista precum cele patru volume aparute deja la
"Deisis".
Sa ne bucuram: crestinii ortodocsi au inca un prieten in
Ceruri impreuna cu care sa se roage intru Hristos!...
MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura
Humorului, Bucovina) are o licenta in filosofie (Universitatea
Bucuresti) si un master in antropologia spatiului sacru
(Universitatea de Arhitectura ''Ion Mincu''). Este doctorand al
Universitatii Bucuresti, Facultatea de Litere, cu o tema
interdisciplinara in care continua studiile de antropologie a
religiei. A fost director al Editurii Muzicale si profesor de
istorie a religiilor in invatamantul preuniversitar. A sustinut o
bogata activitate in presa: studii, articole, eseuri, recenzii,
proza scurta, editoriale, interviuri - in jurnale, reviste
culturale si cu profil spiritual -, producator si realizator de
emisiuni radio, numeroase colaborari la principalele televiziuni
centrale. In ultimii ani a fost editorialist si editor coordonator
(departamentul cultura-religie) la ziarul ''Adevarul'' si
redactor-sef al revistei ''Adevarul literar si artistic''; ulterior
a fost senior editor la agentia de presa ''NewsIn'', coordonand
departamentele de cultura-religie si media-publicitate. Actualmente
semneaza o rubrica saptamanala in suplimentul ''Aldine'' al
ziarului ''Romania libera'' si preda istoria religiilor la
Universitatea Bucuresti.