Al doilea semnal pozitiv pe piata aeriana: Malev a transportat cu 4% mai multi pasageri pe Bucuresti-Budapesta

Autor: Mirabela Tiron 28.04.2010

Compania ungara Malev, unul dintre primii cinci operatori aerieni de linie regulata din Romania, a transportat 30.000 de pasageri in primele trei luni ale anului acesta pe ruta Bucuresti-Budapesta, mai mult cu 4% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. "Gradul de incarcare al aeronavelor a fost de aproape 50% in trimestrul unu, mai mult cu 2% fata de perioada similara a anului trecut. Rezultatele noastre au fost mai bune in primele luni ale anului acesta", a spus Adam Hegedus, head of corporate communications al companiei aeriene Malev.

Operatorul ungar are patru zboruri zilnice pe ruta Bucuresti-Budapesta, doua zboruri pe zi pe Cluj-Napoca- Budapesta si cate un zbor zilnic pe Targu-Mures- Budapesta. Compania a renuntat la zborurile de pe destinatiile Timisoara si Iasi din cauza ca nu erau profitabile. Hegedus nu a precizat cati pasageri au fost transportati pe toate aceste rute.

Incasarile Malev in primul trimestru s-ar putea situa in jur de 3,6 mil. euro pe ruta Bucuresti-Budapesta, potrivit estimarilor ZF care iau in calcul numarul de pasageri anuntat de companie si un pret mediu de 120 de euro pe bilet.

Malev este a doua companie aeriana de linie care isi face publice rezultatele pe primul trimestru al anului acesta, dupa cea de stat Tarom. Si datele Tarom aratau o crestere a traficului in primele trei luni ale anului, compania transportand cu 26% mai multi pasageri, pana la 415.000 persoane, nivel aproape similar cu cel din trimestrul unu al anului 2008.

Jucatorul aerian ungar estima anul trecut ca detine o cota de piata de 5% in Romania, concurand cu companiile Tarom, Lufthansa, Austrian Airlines si Carpatair si alti operatori de linie regulata, dar si cu operatorii low-cost Blue Air si Wizz Air.

Oficialii Malev nu au oferit date legate de cifra de afaceri inregistrata pe piata romaneasca anul trecut, insa, potrivit calculelor ZF, veniturile companiei ungare s-ar fi putut ridica la 20 de milioane de euro, luand in calcul o valoare de 400 de milioane de euro a pietei si o cota de piata de 5% a companiei Malev.

"Planul principal al Malev pentru piata romaneasca este sa isi consolideze pozitia pe linia Bucuresti-Budapesta si sa isi mareasca gradul de incarcare al aeronavelor", a spus Adam Hegedus. Peste 60% din pasagerii din Romania sunt pasageri de tranzit, care nu se opresc in Budapesta.

Din cauza inchiderii traficului aerian, pe fondul aparitiei norului de cenusa vulcanica, Malev a anulat la nivel international 536 de zboruri, situatie care a afectat aproape 39.000 de pasageri la nivel international. Neoperarea zborurilor a avut un efect negativ asupra veniturilor companiei.

"Cu toate acesta, rezultatele bune obtinute de companie in primul trimestru ne dau incredere ca vom trece peste efectele negative generate de inchiderea traficului aerian", au mentionat oficialii companiei.

La nivel international compania Malev a transportat 3 milioane de pasageri anul trecut, din care 10% au fost pasageri transportati in si dinspre Romania, potrivit estimarilor companiei.

Din nou la stat

Compania aeriana Malev a fost renationalizata in primul trimestru al anului acesta, statul ungar preluand o participatie de 95% in cadrul companiei coplesite de datorii, potrivit AFP. Malev a fost privatizata in 2007, odata cu vanzarea unei participatii de 99,95% catre AirBridge. Compania ungara low-cost Wizz Air, prezenta si pe piata romaneasca, a contestat decizia statului de a cumpara Malev, sustinand ca este o decizie discriminatoare, ce distorsioneaza competitia.