Pretul autogazului a crescut cu 1% intr-un an, al benzinei cu 30%. Cum se explica?

Autor: Roxana Petrescu 29.04.2010

Autogazul, carburantul la care au apelat multi proprietari de masini si in special companiile de taxiuri, se dovedeste a fi o investitie destul de buna in criza mai ales in contextul in care toata lumea incearca sa-si reduca la maxim cheltuielile.

Potrivit statisticilor europene, la sfarsitul primului trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut, preturile la GPL, in lei, erau cu circa 1,5% mai mari pe litru in contextul in care benzina era cu 28% mai scumpa, iar un litru de motorina costa cu 24% mai mult, potrivit preturilor afisate de Petrom, cea mai mare companie locala.

Cresterile de pret vin in contextul in care in ultimul an pretul petrolului aproape s-a dublat, de la circa 40 de dolari pe baril in prima parte a anului trecut la peste 80 de dolari in prezent.

Desi este un produs care rezulta odata cu benzina si cu motorina in urma procesului de rafinare a titeiului, modul in care evolueaza preturile intre cele trei tipuri de carburanti sunt complet diferite.

"Cererea de GPL nu urmeaza cererea de carburanti. Prin raportul care se creeaza intre pretul la benzina si cel al autogazului se incearca de catre majoritatea jucatorilor din piata o atragere a consumatorilor spre acest segment", explica un specialist al pietei de profil.

Pretul autogazului este in general de doua ori mai mic comparativ cu cel al benzinei, care a ajuns sa coste chiar peste 5 lei pe litru in cazul sortimentelor de top. Investitia intr-un sistem de autogaz porneste de la 250 de dolari si poate ajunge pana la 800-900 de dolari, potrivit datelor MOL Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata carburantilor.

Astfel, amortizarea unei astfel de investitii se face dupa primii 20.000 de kilometri, consumul de carburant fiind totusi mai ridicat decat in cazul alimentarii cu benzina.

"In 2008 a avut loc o scadere foarte importanta a pretului la autogaz, iar de anul trecut preturile au inceput sa-si revina. Cresterea este foarte lenta si nu se face in acelasi ritm cu benzina si motorina. Pur si simplu sunt alte formule prin care se calculeaza pretul in cazul autogazului", spune un jucator din piata de profil.

Potrivit celor mai recente estimari primite din partea ButanGas, una dintre cele mai mari companii active pe piata de profil, anul trecut, volumele comercializate la nivel de piata au scazut cu 8-10% comparativ cu 2008, pentru anul acesta fiind estimata o stagnare a pietei de profil. Anul trecut s-au comercializat 445.000 de tone de GPL, valoarea pietei fiind de circa 330 de milioane de euro. Circa jumatate din aceasta piata este reprezentata de vanzarile de butelii, o treime este reprezentata de autogaz, restul GPL-ului fiind comercializat prin intermediul segmentului de mic vrac.