Romanii au cheltuit 13 mld. euro pe masini in ultimii trei ani. A meritat? Cum comentati?
Din cei 13 mld. Euro, cat reprezinta valoarea pietei auto totale
din ultimii cinci ani, aproape 4 miliarde de euro reprezinta suma
totala a modelelor Dacia comercializate pe piata locala. Iar acesti
4 mld. Euro au permis dezvoltarea constructorului autohton la un
nivel la care in prezent are direct sau indirect, in cadrul
furnizorilor de componente 130.000 de persoane.
In cazul importatorilor, la finele anului 2008 retelele de dealeri
s-au dezvoltat la aproape 400 de centre, in care lucreaza peste
40.000 de angajati. Astfel, in total luand in calcul angajatii
Dacia aproape 170.000 persoane depind direct sau indirect de
industria auto si implicit familiile acestora.
Asadar, raspunsul la intrebarea "a meritat?" este DA. In cazul
Dacia, spre exemplu compania a contribuit din 2005 si pana la
finele anului trecut cu 480 mil. euro numai direct din
impozite.
Spre deosebire de piata imobiliara, unde desi sunt implicate sume
mult mai mari de bani, "industria" efectiv nu creeaza efectiv
locuri de munca decat atunci cand sunt construite imobilele
respective, dupa care de intretinerea acestora se ocupa un numar
restrans. In timp ce o masina creeaza locuri de munca de atunci
cand este produsa, in uzina, la furnizori, dupa care la
importatori, dealeri, service, dupa care la firmele de second-hand
si in ultimul rand la serviceurile "de cartier" si producatorii de
componente alternativi.
Pe de alta parte, in conditiile in care masinile noi creeaza locuri
de munca, importurile second-hand au un efect contrar. Sunt
importate in peste 99% din cazuri de persoane fizice care nu
platesc niciun impozit.
"In cazul importurilor de masini second-hand exista pericol de
evaziune fiscala. Neplata TVAului in tarile de origine si Romania
inseamna pierderi la bugetul de stat", a spus Brent Valmar,
vicepresedintele APIA. Din acest motiv, Asociatia Producatorilor si
Importatorilor de Automobile recomanda ca limitarea importurilor de
masini second-hand la un automobil pe an pentru persoanele
fizice.