Romanii au cheltuit 13 mld. euro pe masini in ultimii trei ani. A meritat? Cum comentati?

Autor: Bogdan Alecu 29.04.2010

Din cei 13 mld. Euro, cat reprezinta valoarea pietei auto totale din ultimii cinci ani, aproape 4 miliarde de euro reprezinta suma totala a modelelor Dacia comercializate pe piata locala. Iar acesti 4 mld. Euro au permis dezvoltarea constructorului autohton la un nivel la care in prezent are direct sau indirect, in cadrul furnizorilor de componente 130.000 de persoane.

In cazul importatorilor, la finele anului 2008 retelele de dealeri s-au dezvoltat la aproape 400 de centre, in care lucreaza peste 40.000 de angajati. Astfel, in total luand in calcul angajatii Dacia aproape 170.000 persoane depind direct sau indirect de industria auto si implicit familiile acestora.
Asadar, raspunsul la intrebarea "a meritat?" este DA. In cazul Dacia, spre exemplu compania a contribuit din 2005 si pana la finele anului trecut cu 480 mil. euro numai direct din impozite.

Spre deosebire de piata imobiliara, unde desi sunt implicate sume mult mai mari de bani, "industria" efectiv nu creeaza efectiv locuri de munca decat atunci cand sunt construite imobilele respective, dupa care de intretinerea acestora se ocupa un numar restrans. In timp ce o masina creeaza locuri de munca de atunci cand este produsa, in uzina, la furnizori, dupa care la importatori, dealeri, service, dupa care la firmele de second-hand si in ultimul rand la serviceurile "de cartier" si producatorii de componente alternativi.
Pe de alta parte, in conditiile in care masinile noi creeaza locuri de munca, importurile second-hand au un efect contrar. Sunt importate in peste 99% din cazuri de persoane fizice care nu platesc niciun impozit.

"In cazul importurilor de masini second-hand exista pericol de evaziune fiscala. Neplata TVAului in tarile de origine si Romania inseamna pierderi la bugetul de stat", a spus Brent Valmar, vicepresedintele APIA. Din acest motiv, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile recomanda ca limitarea importurilor de masini second-hand la un automobil pe an pentru persoanele fizice.