Dealerii Dacia: Duster a depasit asteptarile, ne aduce 20-30% din comenzi si ia clienti noi de la marcile de import

Autor: Bogdan Alecu 02.05.2010

SUV-ul Dacia ar putea ajunge la aproape 30% din totalul comenzilor inregistrate de dealerii Dacia la nivelul lunii aprilie, in conditiile in care la jumatatea lunii trecute noul model a fost lansat comercial in showroomurile de pe piata locala. Astfel din cele 4-5.000 de masini Dacia comandate, peste 1.500 ar putea fi reprezentate de Duster, potrivit estimarilor ZF.

Ziarul Financiar a analizat evolutia comenzilor noului SUV de la Dacia chestionand dealerii de pe piata locala, in conditiile in care oficialii companiei nu mai ofera nicio cifra in ceea ce priveste evolutia comenzilor pentru Duster.

Dealerii spun ca Duster era exact ce lipsea Daciei din portofoliu pentru a-i asigura o crestere in conditiile crizei economice actuale, care a dus la scaderea pietei la o treime fata de volumele din 2007 sau 2008.

Masinile de teste sub brandul Duster au ajuns in 14 zile sa parcurga mii de kilometri, aproape toti clientii fiind cel putin curiosi sa vada si sa conduca SUV-ul Dacia.

"Pana acum am colectat in medie intre doua si patru comenzi pe zi inainte ca masina sa vina in showroom si intre sapte si opt dupa lansarea acesteia. Am avut un consilier de vanzari care intr-o singura zi a primit chiar cinci comenzi", a spus Adrian Carstea, directorul dealerului Dacia Meridian din Capitala, unul dintre primii trei dealeri ai marcii din Bucuresti.

Comenzi pe banda in Cluj si Brasov

Comenzile primite de dealeri nu sunt doar tatonari din partea clientului, acesta platind un avans de 5-10% din valoarea masinii in momentul in care semneaza precomanda.

Dealerul din partea de vest a Bucurestiului nu este singurul care a fost surprins de evolutia pe care a avut-o SUV-ul romanesc. "Comenzile au depasit deja toate asteptarile. Avem clienti care initial s-au orientat catre un model de clasa mica, precum Skoda Fabia sau Ford Fiesta, dar acum si-au comandat un Duster 4x4", a spus Calin Abrudan, director de vanzari al dealerului Dacia Service Cluj Feleac, parte a OTC Group, controlat de omul de afaceri clujean Ovidiu Turcu. Cifra de afaceri realizata de Dacia Service Cluj Feleac in 2008 a fost de circa 9,2 mil. euro (peste 33,73 mil. lei).

Inainte de weekendul de lansare dealerul din Cluj a inregistrat aproape 70 de comenzi, iar pana la finele saptamanii trecute a depasit un total de 100 de SUV-uri comandate. "Avem in discutii si vanzari de flote. Deja s-au comandat flote de patru, cinci sau una chiar de 11 Dustere", a subliniat Calin Abrudan.

Cereri de flote pentru Duster ar putea exista inclusiv din partea Bancii Nationale sau din partea Politiei sau Jandarmeriei, care in prezent dispune de modele cu tractiune integrala Subaru Forester.

In cazul dealerului Meridian Vest peste 80% din comenzile Duster reprezinta versiunea 4x4 cu motorul diesel de 1,5 litri dCi si 110 CP. Chiar si asa, datorita programului "Rabla", Duster nu a depasit 50% din totalul comenzilor inregistrate. La dealerul EuroMotor din Brasov, numai in weekendul de lansare a SUV-ului peste 2.000 de persoane au intrat in showroom pentru a vedea masina.

"Inainte sa vina masina pentru teste in showroom, aveam in medie 1-2 comenzi pe zi pentru Duster. Dar dupa weekendul de lansare am avut 20. Ne asteptam ca in acest an Duster sa reprezinte aproape 20% din vanzari", a spus Ovidiu Popa, directorul general al dealerului EuroMotor.

Se cumpara cu vouchere Rabla

Saptamana trecuta centrul din Brasov avea in total peste 30 de comenzi ferme pentru Duster, jumatate dintre acestea fiind pentru versiunea 4x4 de top si jumatate pentru cea de baza, de 10.500 de euro, achizitionate in special prin programul "Rabla". La dealerul din Cluj aproximativ 60% din comenzi reprezinta modele cu tractiune integrala. "Avem si clienti care se razgandesc fiindca realizeaza ca nu au nevoie de 4x4 deoarece folosesc masina cel mult pe macadam sau drumuri forestiere, unde ai nevoie doar de o garda la sol mai mare, si nu pe off-road", a spus Abrudan.

Comenzile pentru Duster au trecut deja granita dintre Romania si Ungaria, iar dealerii din tara vecina asteapta in continuare livrarea unei masini de teste pentru a atrage clientii.

"In urma cu doua saptamani am inregistrat primele comenzi pentru Duster. Eu personal am vandut doua, iar in total pe dealer mai putin de zece masini. Aproape toate modelele vandute sunt diesel si cu tractiune integrala. Asteptam primul Duster pentru teste abia in luna iunie", a spus Atilla Czékmán, consilier de vanzari in cadrul dealerului Dacia Molnár Aut"ház Kft. din Szeged, oras aflat la aproape 50 km de granita cu Romania.

Cine sunt clientii

Odata cu atragerea unui nou segment de clienti, care pana acum isi permiteau doar un model de clasa mica sau un SUV compact la mana a doua, Duster va duce la o crestere puternica a segmentului masinilor de teren, atat pe piata locala, cat si la nivel european.

Atat Fabrice Cambolive, directorul comercial al companiei, cat si Philippe Prevel, directorul general al Renault Technologie Roumanie, centrul tehnologic unde a fost proiectat Duster in proportie de 50%, au subliniat inca de la inceput ca SUV-ul Dacia nu a fost proiectat pentru a concura cu un anumit model de teren al unei marci concurente, ci pentru a deschide, ca si Logan, un nou segment in piata auto.

In prima zi a operatiunii "porti deschise" demarata pe piata locala pentru lansarea comerciala a SUV-ului Duster, Fabrice Cambolive anunta 600 de comenzi la noi pentru Duster. Cu aproape doua saptamani inainte, odata cu prezentarea masinii in Romania, erau contabilizate 400 de comenzi pentru primul SUV de la Dacia.

Comparativ cu cifrele cu care a obsnuit Dacia piata, de mii, zeci sau sute de mii, acestea pareau la prima vedere mici, fara a lua in calcul ca acum se discuta de primul model asamblat la Mioveni cu un pret de pornire de peste 10.500 de euro si care in versiunea "full options" ajunge la chiar mai mult de 17.000 de euro, daca se apeleaza inclusiv la optionale "exotice" precum tapiteria din piele.

Odata cu prezentarea masinii in showroom, comenzile cresteau cu cateva zeci in fiecare ora. Pana in seara zilei de 15 aprilie, inca 200 de comenzi fusesera inregistrate pentru Duster, numarul total urcand la 800 de comenzi. Reprezentantii Dacia nu au dorit insa sa furnizeze cele mai noi cifre de vanzari legate de cel mai scump model produs in uzina de la Mioveni.

Mai creste

Duster va ajunge in acest an la aproape o treime din productia Dacia, astfel ca SUV-ul va ajunge la o cadenta de 460 de masini pe luna la finele anului, potrivit declaratiilor lui Jerome Olive, directorul general al companiei, fata de 260 de unitati in prezent. Productia Dacia ar putea ramane in acest an in jur de 300.000 de unitati, la fel ca si anul trecut.