Cat ar putea incasa statul in plus pe masini: 150 mil. euro pe an. Alti 200 mil. euro ar putea veni de pe case

Autori: Alexandru Anghel , Cristi Moga 04.05.2010

Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ieri ca Guvernul ia in calcul impunerea unor taxe mai mari pe case si masini, fara a preciza variantele luate in calcul. ZF a calculat ce ar insemna o crestere a taxelor pe masini pana la nivelul la care acestea ar ajunge la 0,24% din PIB, ca in Spania, spre exemplu: 150 mil. euro in plus la buget fata de taxele stranse acum din aceasta sursa.

Impozitele anuale pentru cele 4,2 milioane de autoturisme din parcul auto national colectate de statul roman se ridica la aproximativ 150 de milioane de euro, respectiv 0,12% din PIB, pondere aflata la jumatate fata de Spania, spre exemplu, unde sunt incasate anual taxe auto in valoare de 2,6 miliarde de euro.

Aducerea acestei ponderi la nivelul din Spania ar insemna venituri anuale de 300 de milioane de euro, respectiv un plus de 150 mil. euro.

In acelasi timp, Grecia, pentru un parc auto de dimensiunea celui din Romania, incaseaza peste 1 miliard de euro, adica de sapte ori mai mult.

Potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, cele mai mari venituri colectate din impozitele pentru automobile le are statul danez, care incaseaza pentru 2 milioane de automobile aproape 10 miliarde de euro.

In prezent Romania are unul dintre cele mai scazute niveluri de taxare a proprietatii asupra unui automobil din Uniunea Europeana, impozitul anual pentru un autoturism cu motorizare de 1,6 litri este de 56 de lei (aproximativ 13 euro). In Germania, pentru acelasi autoturism impozitul este de 132 de euro, de zece ori mai mare.

Ministrul transporturilor Radu Berceanu a sugerat cresterea impozitelor anuale pentru SUV-uri sau autoturisme de lux ca masura de crestere a veniturilor la bugetul de stat si ca alternativa la cresterea cotei unice de impozitare sau a TVA.

Daca impozitele anuale pentru cele 4,2 milioane de autoturisme inmatriculate in Romania ar fi dublate, atunci veniturile la bugetul de stat din aceasta directie ar ajunge la 300 de milioane de euro.

Daca insa majorarea impozitului pe autoturism ar fi realizata numai pentru masinile cu motorizari de peste 3.000 de cmc, atunci veniturile ar fi mult mai mici, intrucat acestea reprezinta mai putin de 10% din parcul auto national. In Romania in intervalul 2006-2009 inmatricularile de masini de lux si SUV-uri au reprezentat 5-8% din totalul masinilor noi inmatriculate.

"Pentru automobilele cu motoare de la 3 litri in sus ar fi justa majorarea impozitelor anuale. Valoarea ar fi astfel corelata si cu pretul automobilului", a spus Constantin Stroe, presedintele ACAROM si vicepresedinte al Automobile Dacia.

Impozitele aplicate autoturismelor sunt calculate insa si in prezent tinandu-se cont de capacitatea motorului, astfel ca pentru autoturismele cu motoare de pana la 1.600 cmc un proprietar plateste cate 8 lei pentru fiecare 200 cmc. Pentru un automobil de peste 3.001 cmc impozitul este insa de 145 de lei pentru fiecare 200 cmc.

Astfel, in cazul unui Mercedes-Benz S550, al carui pret de achizitiei porneste de la aproape 100.000 de euro cu TVA inclusa si al carui impozit anual este in prezent de 829 de euro, ar avea un impozit de peste 1.650 de euro.

Statul a incasat anul trecut 3,37 miliarde de lei (800 de milioane de euro) din impozite si taxe pe proprietate si alte 150 de milioane de euro din impozitarea celor 4,2 milioane de autoturisme.

Cea mai mare parte a acestor bani au fost achitati ca urmare a impozitarii celor aproximativ opt milioane de locuinte din Romania, taxate diferentiat, in functie de suprafata, zona in care se afla si materialele din care a fost construita.

Astfel, pentru o casa din Bucuresti, situata in zona Rahova (incadrata in categoria C din Capitala), cu o suprafata construita de 260 de metri patrati si cu un subsol de 130 de metri patrati, in prezent se achita un impozit anual de circa 600 de lei (150 de euro), in timp ce pentru terenul de 400 de metri patrati pe care a fost construita impozitul se ridica la circa 120 de lei anual.

Pe de alta parte, pentru un apartament cu doua camere si o suprafata de 47 de metri patrati dintr-un oras cu 30.000 de locuitori impozitul anual este de circa 120 de lei anual (30 de euro).

"Ar trebui sa punem o taxa pe a doua proprietate, pe a treia proprietate. Ar trebui sa punem taxa pe terenurile nelucrate", a declarat ieri pentru Gandul Radu Berceanu, ministrul transporturilor. El nu a precizat insa daca Guvernul are informatii despre numarul persoanelor care detin mai multe proprietati sau despre suprafata terenurilor agricole nelucrate.

Presupunand ca Guvernul ar reusi sa creasca incasarile anuale din impozitele si taxele pe proprietate cu 25%, valoarea veniturilor suplimentare la buget ar fi de circa 200 de milioane de euro anual.

Impozitarea suplimentara a persoanelor care detin mai multe proprietati ar putea avea si un efect secundar, si anume scaderea preturilor la locuinte si terenuri, in conditiile in care proprietarii cu dificultati financiare ar putea fi fortati sa vanda, acceptand pretul pietei.