EVENIMENT/ Păunii privirilor. Un mister numit Ţuculescu
Autor:
Daniel Nicolescu
05.05.2010
Intre 22 aprilie şi 20 iunie, pe
simezele de la ArtSociety, aţâţă privirile şi stârneşte o incântată
nedumerire (graţie expunerii multor lucrări necunoscute) o suită de
opere semnate de Ion Ţuculescu. Dedicată implinirii a 100 de la
naşterea sa (19 mai 1910), expoziţia "Centenar Ţuculescu" pune
alături picturi in ulei (suportul predilect al artistului, mediul
de expresie in care s-a făcut remarcat şi cu care numele său este
aproape exclusiv asociat până şi de către cunoscători), pasteluri
şi desene (majoritatea aflate pentru intâia oară in expunere
publică), provenind toate din patrimoniul Muzeului de Artă din
Craiova.
Selecţia şi organizarea
prezentei expoziţii-eveniment aparţin managerului muzeului
craiovean, Florin Rogneanu, şi curatorului Ruxandra Garofeanu,
care, in sinopsisul de intâmpinare, işi anunţă explicit intenţiile:
"Expoziţia prezintă aproximativ 130 de lucrări realizate in
diferite tehnici grafice, pasteluri şi picturi in ulei ce
alcătuiesc biografia in imagini a marelui artist: de la schiţe pe
reţete medicale şi studii după natură executate in călătoriile
sale, la acuarele şi pasteluri, parte provenind din donaţia
familiei artistului către muzeul craiovean.
(...) Proiectul işi
propune semnalarea unei părţi mai puţin cunoscute a operei
originalului artist şi formarea unei perspective ample asupra
creaţiei acestuia, prin cele două componente ale sale: expoziţia,
care va include şi o serie de dezbateri, şi catalogul, care
cuprinde texte critice şi istoriografice semnate de Ruxandra
Garofeanu, Iolanda Malamen, Cătălin Davidescu, Cristian-Robert
Velescu, Ion Grigorescu, Octav Angheluţă, Paul Rezeanu. Majoritatea
albumelor de artă dedicate lui Ţuculescu reproduc aproape exclusiv
picturi, dintre acestea lipsind reproducerile pastelurilor şi
desenelor, dimensiune insemnată a creaţiei sale. Catalogul
expoziţiei va inregistra pasteluri, lucrări de grafică şi picturi
in ulei, acoperind astfel un gol in istoriografia artei moderne
româneşti."
"Centenar Ţuculescu" este aşadar
o expoziţie-turnant, un eveniment nu doar in sensul in care
antologhează opere exemplare spre a delecta, ci şi in acela că
doreşte să modifice inţelegerea unei cariere artistice şi să
reevalueze ansamblul unui destin intrat deja in Panteonul artistic
naţional. De ce nu s-a intâmplat acest lucru până acum? De ce am
aflat atât de târziu despre abilităţile şi preocupările in materie
de desen "clasic" ale Argus-ului craiovean, gigantul cu o sută de
ochi, aruncaţi in chip de recompensă de către Hera pe coada păsării
ei favorite, păunul? Greu de spus. E un mister care se potriveşte
intr-o ramă extravagantă şi tardiv recuperatorie, aceeaşi care a
făcut ca Ţuculescu să fie cunoscut şi apreciat cum se cuvine
de-abia postum, in 1965, graţie unei expoziţii retrospective
alcătuite in sălile Dalles, la trei ani după trecerea sa in
nefiinţă.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.