EVENIMENT/ Păunii privirilor. Un mister numit Ţuculescu

Autor: Daniel Nicolescu 05.05.2010
Intre 22 aprilie şi 20 iunie, pe simezele de la ArtSociety, aţâţă privirile şi stârneşte o incântată nedumerire (graţie expunerii multor lucrări necunoscute) o suită de opere semnate de Ion Ţuculescu. Dedicată implinirii a 100 de la naşterea sa (19 mai 1910), expoziţia "Centenar Ţuculescu" pune alături picturi in ulei (suportul predilect al artistului, mediul de expresie in care s-a făcut remarcat şi cu care numele său este aproape exclusiv asociat până şi de către cunoscători), pasteluri şi desene (majoritatea aflate pentru intâia oară in expunere publică), provenind toate din patrimoniul Muzeului de Artă din Craiova.
Selecţia şi organizarea prezentei expoziţii-eveniment aparţin managerului muzeului craiovean, Florin Rogneanu, şi curatorului Ruxandra Garofeanu, care, in sinopsisul de intâmpinare, işi anunţă explicit intenţiile: "Expoziţia prezintă aproximativ 130 de lucrări realizate in diferite tehnici grafice, pasteluri şi picturi in ulei ce alcătuiesc biografia in imagini a marelui artist: de la schiţe pe reţete medicale şi studii după natură executate in călătoriile sale, la acuarele şi pasteluri, parte provenind din donaţia familiei artistului către muzeul craiovean. (...) Proiectul işi propune semnalarea unei părţi mai puţin cunoscute a operei originalului artist şi formarea unei perspective ample asupra creaţiei acestuia, prin cele două componente ale sale: expoziţia, care va include şi o serie de dezbateri, şi catalogul, care cuprinde texte critice şi istoriografice semnate de Ruxandra Garofeanu, Iolanda Malamen, Cătălin Davidescu, Cristian-Robert Velescu, Ion Grigorescu, Octav Angheluţă, Paul Rezeanu. Majoritatea albumelor de artă dedicate lui Ţuculescu reproduc aproape exclusiv picturi, dintre acestea lipsind reproducerile pastelurilor şi desenelor, dimensiune insemnată a creaţiei sale. Catalogul expoziţiei va inregistra pasteluri, lucrări de grafică şi picturi in ulei, acoperind astfel un gol in istoriografia artei moderne româneşti."
"Centenar Ţuculescu" este aşadar o expoziţie-turnant, un eveniment nu doar in sensul in care antologhează opere exemplare spre a delecta, ci şi in acela că doreşte să modifice inţelegerea unei cariere artistice şi să reevalueze ansamblul unui destin intrat deja in Panteonul artistic naţional. De ce nu s-a intâmplat acest lucru până acum? De ce am aflat atât de târziu despre abilităţile şi preocupările in materie de desen "clasic" ale Argus-ului craiovean, gigantul cu o sută de ochi, aruncaţi in chip de recompensă de către Hera pe coada păsării ei favorite, păunul? Greu de spus. E un mister care se potriveşte intr-o ramă extravagantă şi tardiv recuperatorie, aceeaşi care a făcut ca Ţuculescu să fie cunoscut şi apreciat cum se cuvine de-abia postum, in 1965, graţie unei expoziţii retrospective alcătuite in sălile Dalles, la trei ani după trecerea sa in nefiinţă.

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.