Sefii ignoranti, indiferenti sau nepasatori scad din loialitatea angajatilor

Autor: Adelina Mihai 09.05.2010

Aproape patru din zece (38%) angajati nu sunt deloc loiali companiei in care lucreaza, pentru ca sefii lor adopta comportamente prin care fie ii demotiveaza, fie ii fac sa devina nepasatori, arata un studiu al firmei de consultanta in resurse umane Towers Perrin.



Sondajul, realizat pe un esantion de 90.000 de angajati din 18 tari, a vizat analiza unor factori-cheie care determina loialitatea angajatilor fata de locul de munca, cum ar fi: abilitatea de a participa la luarea de decizii, incurajarea din partea sefilor pentru gandire inovativa, disponibilitatea de a dezvolta abilitati prin preluarea de noi responsabilitati si interesul executivilor de top fata de angajati.
O cincime din angajati (21%) sunt intr-adevar pasionati de locul lor de munca si ar merge pana la extreme pentru angajatorul sau.
"Loialitatea angajatilor este esentiala pentru competitivitatea fiecarei companii si a fiecarei economii in parte si de aceea trebuie sa muncim mult mai mult pentru imbu­natatirea acestui indicator. Ca sa facem acest lucru, trebuie sa incepem prin a admite ca adevarata problema nu e lipsa de chef, monotonia de la locul de munca, ci managerii cu «inima de piatra» care taie avantul angajatilor", a precizat Gary Hamel, consultant si profesor la London Business School, intr-un articol publicat de cotidianul american Wall Street Journal.
Hamel a facut o tipologie comportamentala a sefilor care scad din loialitatea anga­jatilor si a identificat trei categorii:

Seful ignorant
S-ar putea ca managerii sa nu realizeze ca majoritatea angajatilor sunt "zombii emotionale", cel putin atunci cand sunt la munca. Fie liderii corporatiilor nu au citit prea multe studii referitoare la angajati, fie au o inteligenta emotionala atat de scazuta incat sunt incapabili sa distinga intre entuziasm si plictiseala.

Seful indiferent
Managerii stiu ca multi angajati sunt plafonati la serviciu, dar este posibil sa nu le pese de acest aspect, din doua motive: o cultura corporatista aspra i-a facut mai putin empatici sau considera ca loialitatea nu este importanta pentru rezultatele financiare ale companiei (in sensul ca ar fi dragut sa existe, dar nu este un «must have» in afaceri).

Seful incompetent
S-ar putea ca managerilor sa le pese de loialitatea angajatilor, dar sa nu-si poata da seama cum sa schimbe lucrurile in bine. Pana la urma, o multime de joburi sunt pur si simplu plictisitoare: angajatii din retail, angajatii din fabrici, personalul din call-centere sau asistentii din administratie sunt angajati pentru care este normal sa nu existe loialitate.

Studiul mai releva ca firmele care inregistreaza cele mai ridicate niveluri de loialitate in randul angajatilor au rezultate financiare mai bune si au mai mult succes in ceea ce priveste retentia celor mai valorosi angajati decat companiile cu cel mai scazut nviel de loialitate.
De altfel, mai bine de jumatate din angajati cred ca senior managementul ii trateaza doar ca pe "o alta zona din companie care trebuie condusa" sau "ca si cum angajatii n-ar conta".
Organizatia este cel mai puternic factor care influenteaza loialitatea angajatilor, insa nu exista un singur model de cultura organizationala care sa determine performantele ridicate ale angajatilor.
Cel mai eficient ar fi ca abordarea sa se faca in functie de prioritatile strategice ale companiei, iar liderii trebuie sa-si inteleaga angajatii la fel de bine precum isi inteleg si clientii.
Concluzia? Executivii de top trebuie sa treaca la un stil de leadership mai stimulant pentru a determina angajatii sa se implice mai mult in activitati, pentru a avea si rezultate financiare mai bune.