Informatizarea: o investitie de peste un miliard de euro care nu a imbunatatit eficienta administratiei. Comentati aici
Statul a cheltuit in ultimii opt ani peste un miliard de euro pe computere, software si servicii de comunicatii care sa-i permita sa fie mai eficient, insa achizitiile facute haotic - dupa bunul plac al fiecarei institutii - au dus la crearea a mii de sisteme care nu comunica intre ele si care uneori, in loc sa ajute, mai mult incurca administratia. Statul nu stie in acest moment nici macar pentru cate calculatoare si aplicatii s-au cheltuit bani publici in ultimii ani, iar suma de un miliard de euro investita in IT&C este si ea o estimare, pentru ca nimeni nu a centralizat in ultimii 20 de ani aceste achizitii. Supradimensionat si necoordonat, sistemul IT al statului creste zi de zi prin noi achizitii, generand astfel si cheltuieli pentru intretinere, in conditiile in care eficienta sa ramane sa fie dovedita.
Statul roman nu a dus niciodata lipsa de strategii in domeniul
IT&C, problemele si tintele de atins pentru sistemul informatic
al statului fiind identificate corect inca de pe vremea cabinetelor
Vacaroiu si Ciorbea.
Un document intocmit in anii '90 mentiona, spre exemplu,
necesitatea ca datele de la Finante, Statistica si Registrul
Comertului sa fie interconectate pana la finele anului 1998.
Nu era singura idee rezultata in urma "consfatuirii de lucru" care
avusese loc la cererea presedintelui Ion Iliescu in data de 28
decembrie 1995, care arata ca Romania are un potential de 6 mld.
dolari in IT in perioada 1996-1999 si de 14 mld. dolari in perioada
2000-2004. Guvernul Romaniei de la acea vreme a intocmit un plan
minutios, pe obiective, institutii responsabile si costuri care
acoperea informatizarea Romaniei pana la nivel de comune,
preconizata a avea loc la finele anului 2005.
Strategia a ramas un document de studiu, astfel ca in anul 2000
apareau primele semne ale problemelor care acum sunt generalizate
la nivelul achizitiilor facute de administratia publica:
necoordonare si ineficienta.
"Nu am fost niciodata chemati sa avizam cheltuielile IT&C ale
altor ministere si atunci fiecare a facut ce a vrut. E foarte greu
sa avem o imagine exacta asupra aplicatiilor si calculatoarelor
folosite in administratie, pentru ca, desi transmiterea datelor
este obligatorie, daca informatiile nu sunt trimise, atunci nu
exista nicio sanctiune." Citatul de mai sus nu ii apartine lui
Gabriel Sandu - ministrul actual al comunicatiilor, dar sta in
picioare si acum, desi este extras dintr-un interviu realizat acum
zece ani cu Sergiu Iliescu, fostul sef al Agentiei Nationale pentru
Comunicatii si Informatica (institutia care s-a transformat in
Ministerul Comunicatiilor).
Asa cum o arata datele de pe sistemul electronic de achizitii
publice, aproape zilnic se cheltuie bani publici pentru cumpararea
unui calculator, a unui soft sau a unei imprimante. De asemenea,
multe institutii publice au investit resurse umane si materiale
considerabile pentru a crea site-uri sau portaluri care sa
simplifice interactiunea cu cetatenii. Este insa aceasta solutia
pentru eficientizarea statului?
Statul ar trebui sa investeasca in primul rand in sisteme IT care
sa-i creasca eficienta si care sa aiba un impact asupra tuturor
cetatenilor in loc sa aloce fonduri preponderent catre solutii care
reduc doar timpul petrecut la ghiseu de cetateni, dar nu provoaca
schimbari de fond in administratie, spune Valentin Tomsa,
directorul filialei locale a companiei internationale SAP, care
este specializata exact in furnizarea de soft care sa ajute la
gestionarea resurselor unei companii sau a unei institutii. "Atunci
cand ai bani putini, e mai putin important ca stam la coada trei
ore in loc de o jumatate de ora. Acum este mai important ca putinii
bani pe care ii are statul sa ii cheltuiasca eficient. Reducerea
timpului la ghiseu este un lucru important - dar pentru un numar
mic de oameni si cu o eficienta mica. In schimb, daca eu nu stiu sa
gestionez un buget national, sa-l distribui, sa-l planific si sa-l
execut, impactul nereusitei este mult mai mare pentru noi toti."
"Problema noastra nu este ca statul cheltuie in timp de criza.
Problema noastra este ca in strainatate se fac cu 400.000 de euro
lucruri pe care noi nu le-am face nici cu 1,2 milioane de
euro."
Problema nu este ca romanii nu s-ar pricepe la soft si comunicatii
- o arata miile de romani angajati de companii ca HP, IBM si Oracle
pentru a rezolva la telefon problemele IT&C ale firmelor
occidentale, ci absenta unui manager care sa poata bate cu pumnul
in masa inclusiv in fata premierului sau presedintelui, pentru a
ordona achizitiile statului dupa regulile din firmele
private.
"Cel mai important lucru ar fi ca la nivelul administratiei
centrale, a guvernului sa existe un manager cu functie executiva -
care sa fie echivalentul directorului IT din firmele private",
declara, spre exemplu, Sorin Mindrutescu, CEO al Oracle
Romania.
Ce nu merge la sistemul IT al statului
1 Achizitii fara reguli specifice.
Ministerele si toate celelalte institutii publice din Romania
respecta diferite norme tehnico-economice sau de transparenta
privind achizitiile de produse si servicii IT&C, insa acestea
nu respecta si o viziune unitara la nivelul administratiei.
Autoritatile au discutat mult despre o strategie unitara de
achizitii, dar pana la urma nu exista nicio regula care sa opreasca
un minister sa cumpere cele mai tari laptopuri de pe piata pentru
activitati de secretariat. Absenta regulilor combinata cu lipsa de
cunostinte stimuleaza cheltuirea ineficienta a banilor publici. Nu
exista, spre exemplu, seturi de recomandari unitare la nivelul
administratiei privind parametrii care trebuie urmariti cand se
cumpara un soft, spre exemplu.
2 Baze de date care nu sunt interconectate.
Multe ministere din Romania - cum este cel al Administratiei si
Internelor - detin nu una, ci mai multe baze de date cu diferite
informatii despre cetateni. Pe langa faptul ca exista probleme de
accesare a datelor in interiorul ministerelor, bazele de date
gestionate de stat nu sunt interconectate, astfel ca administratia
nu poate avea o privire de ansamblu asupra unui contribuabil.
Reprezentantii guvernului sunt de acord ca agregarea datelor ar
putea ajuta autoritatile sa ia decizii mai bune intr-un timp mai
scurt, insa eforturile concrete in directia realizarii acestui
demers au fost minime in raport cu discutiile pe aceasta tema.
3 Aceleasi produse, cumparate la preturi diferite.
Aproape toate achizitiile IT&C ale statului vizeaza serviciile
de comunicatii, soft si computere. Absenta unei coordonari la nivel
national, care ar aduce economii enorme statului, permite achizitia
aceluiasi produs, cu aceiasi parametri tehnici la preturi diferite.
Fiecare institutie face propria licitatie pentru calculatoare,
telefonie mobila sau soft antivirus, astfel ca preturile pot varia
dramatic. Statul nu are insa capacitatea de coordonare si
gestionare a datelor pentru a negocia la nivel national un singur
contract pentru servicii de comunicatii sau de alt tip, asa cum
procedeaza companiile private. Potrivit unor estimari ale
Serviciului de Telecomunicatii Speciale, statul cheltuie anual 150
mil. euro pe servicii de telefonie mobila.
4 Zeci de hartii si dosare.
Absenta unor baze de date interconectate si a unui sistem de
gestiune electronica a documentelor transforma fiecare interactiune
cu o institutie a statului intr-un voluminos dosar cu hartii. De
multe ori dosarul contine de fiecare data, pentru fiecare
institutie, copii dupa acte care exista deja in arhiva. Absenta
unui sistem de management al documentelor ingreuneaza si
activitatea functionarilor din sistem si stimuleaza aparitia
erorilor.
5 Cate PC-uri Si ce softuri are statul?
Absenta unor reguli stricte privind achizitiile statului de produse
si servicii IT&C pune Guvernul Romaniei in situatia de a nu sti
cu exactitate cate calculatoare si ce aplicatii exista in
administratie. In plus, orice statistica ar deveni depasita in
cateva zile, pentru ca guvernul nu este notificat de achizitiile pe
care le fac ordonatorii de credite.
Milioane de euro se duc si pe strategii, analize, consultanta si rapoarte
Ministerul Comunicatiilor a platit 3,38 mil. lei (0,8 mil. euro) companiei C.P Consultants pentru consultanta in vederea pregatirii documentatiei suport pentru finantarea prin accesarea fondurilor structurale. Compania este detinuta in proportie de 95% de Corina Petrescu, director in cadrul Ministerului Comunicatiilor in perioada cabinetului Adrian Nastase, cand ministrul IT&C era Dan Nica.
MCSI a platit 2,94 mil. lei (0,7 mil. euro) pentru elaborarea a 10 strategii de catre Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica. Compania C.P Consultants a fost subcontractor in cadrul acestui contract. In 2008, cel mai bun an al C.P Consultants, compania a avut 4 angajati, afaceri de 230.000 de euro si un profit net de 51.000 de euro, potrivit datelor de pe pagina web a Ministerului de Finante.
Tendintele de pe piata IT&C prezinta interes si la Banca Nationala a Romaniei. Banca centrala a achizitionat fara licitatie, cu 41.650 de euro, "servicii de informatii si consultanta privind tendintele de pe piata IT si de comunicatii" realizate de compania internationala de analiza Gartner (prin compania ceha KPC-Group S.R.L.).